Aparaty
Instax Wide Evo - nareszcie cyfrowy Instax na duże wkłady. To najlepsze, co ma do zaoferowania natychmiastowy system Fujifilm
Panasonic Lumix FZ300 to najnowszy superzoom producenta, który swoimi możliwościami może zawstydzić nawet bardziej zaawansowane konstrukcje z tego segmentu. Aparat oferuje między innymi szeroki zakres zooma (25-600 mm), superszybki autofokus, tryb seryjny 12kl./s, w pełni manualny tryb filmowy 4K i uszczelnioną obudowę. Sprawdziliśmy jak radzi sobie w praktyce.
Obsługa
Panasonic Lumix FZ300 oferuje w pełni manualny tryb filmowy, który pozwoli na rejestrację materiału w maksymalnej rozdzielczości 4K i przepływności 100 Mb/s, z prędkością 30 kl./s, w formacie MP4, lub w kodeku AVCHD, w jakości FullHD 1080p i przepływności 28 Mb/s, z prędkością 60 kl./s. Otrzymujemy także możliwość nagrywania materiału w zwolnionym tempie, z prędkością 120 kl./s, niestety „tylko” w jakości HD 720 p.
Godnym uwagi jest fakt, że ustawieniami prędkości migawki, przysłony i czułości ISO możemy sterować także podczas nagrywania. Z pewnością docenią to osoby, które od filmującego aparatu oczekują jak największej kontroli. Co prawda matryca o wielkości 1/2,3 cala oferuje dość przeciętny zakres dynamiczny, ale nasze możliwości znacznie rozszerzy profil obrazu Cinelike D, który umożliwia otrzymanie bardzo neutralnego obrazu, z którego będziemy w stanie sporo wyciągnąć na etapie postprodukcji. Być może nie otrzymamy takich efektów jak w przypadku funkcji S-log z aparatów Sony, ale i tak opcja ta zasługuje na dużą pochwałę.
Filmowcom spodoba się także możliwość przełączenia podglądu na tryb monochromatyczny, co uwydatni widoczność zebry, a tym bardziej focus peakingu. Otrzymujemy też możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu, którego czułością możemy sterować z poziomu menu, a system stabilizacji umożliwi efektywne, płynne filmowanie z ręki nawet w przypadku korzystania z ogniskowej 648 mm. Szkoda jedynie, że producent nie zdecydował się na umieszczenie złącza słuchawkowego, co pozwoliłoby na wygodne monitorowanie poziomów audio.
Kliknij, aby pobrać film w jakości 4K.
{LNK|https://files.fotopolis.pl/download/FZ300AVCHD.zip
Kliknij, aby pobrać film 4K Cinelike D
Autofokus
Autofokus w trybie filmowym działa sprawnie, choć nie jest już tak szybki jak w przypadku trybu fotograficznego. W przypadku filmowania poruszających się obiektów, warto skorzystać z funkcji śledzenia. Pod względem regulacji ostrości bardzo dobrze sprawdza się ekran dotykowy. Ostrość możemy regulować też manualnie, za pomocą bocznego pokrętła obiektywu i o dziwo, to rozwiązania sprawdza się dużo lepiej niż tradycyjne pierścienie ostrości na obiektywach.
Największą chyba zaletą aparatu dla filmowców jest obiektyw o ekwiwalencie 25-600 mm i stałym świetle f/2.8, który sprawia, że FZ300 staje się wyjątkowo uniwersalnym narzędziem. Co prawda mała matryca nie umożliwi uzyskanie nam tak plastycznej głębi ostrości jaką uzyskalibyśmy korzystając z podobnego obiektywu na matrycy pełnoklatkowej, niemniej jednak aparat z powodzeniem posłuży jako kompletne narzędzie do nagrywania zaawansowanych filmów na potrzeby publikacji internetowych czy nawet jako druga kamera do bardziej ambitnych produkcji.
Podsumowanie tej części:
+ 4K 100 Mb/s
+ w pełni manualny tryb filmowy
+ neutralny profil obrazu CineLike D
+ możliwość przełączenia podglądu na tryb monochromatyczny
+ focus peaking
+ zebra
+ możliwość podłączenia mikrofonu
+ uniwersalny zakres ogniskowych
- przeciętny zakres dynamiczny matrycy
]> */
]