Test odpornych kompaktów 2013 - część 2 - Nikon Coolpix AW110, Olympus Tough TG-830, Pentax Optio WG-3

Zapraszamy do lektury drugiej części naszego testu aparatów odpornych. Tym razem wzięliśmy pod lupę Nikona AW110, Pentaksa WG-3 oraz Olympusa TG-830. W tej części pojawia się także ostateczne podsumowanie tegorocznej edycji, więc dowiecie się, który odporny kompakt jest najlepszy naszym zdaniem.

Autor: Patryk Wiśniewski

19 Lipiec 2013
Artykuł na: 49-60 minut

2. Pentax Optio WG-3

Pentax Optio WG-3 to trzecia generacja odpornego kompaktu tego japońskiego producenta. Podobnie jak w przypadku poprzednika WG-3 możemy kupić w wersji z modułem GPS i bez. Przy cenie w okolicach 1200 złotych jest porównywalny z testowanymi w tej części testu aparatami. Warto jednak zaznaczyć, że Pentax jak na standardy tego typu kompaktów ma bardzo jasny obiektyw - f/2.0 na szerokim kącie.

  • 16 Mp matryca BSI CMOS 1/2,3 cala
  • obiektyw 4,5-184 mm - ekwiwalent 25-100mm (4x zoom)
  • 3-calowy ekran LCD
  • wodoodporny do 14m
  • odporny na upadki z 2m
  • mrozoodporny do -10 stopni Celsjusza
  • odporny na nacisk do 100kg
  • filmy Full HD 1080p
  • cena ok.1200 zł za wersję bez GPS-u

1. Budowa, ergonomia i obsługa

Budowie aparatu Pentax Optio WG-3 nie możemy nic zarzucić. Producent zdecydował się na nieznaczne uproszczenie wzornictwa co wyszło na dobre propozycji Pentaksa. Panele obudowy zostały pozbawione części zagięć, zostały te najistotniejsze z lewej strony, które poprawiają chwyt.

W stosunku do poprzednika nieznacznie urosły przyciski, dzięki czemu aparat obsługuje się wygodnie. Klawisze działają z odpowiednim oporem, klik jest łatwo wyczuwalny. Producent zdecydował się na pokrycie ich lakierem imitującym metal, który niestety jest błyszczący. W przypadku zdjęć, w których światło znajduje się za plecami i świeci nam w tylną ściankę aparatu po prostu nie widzimy funkcji przypisanej do przycisku. Za to zaletą aparatu jest obecność zielonego przycisku, który kieruje nas do trybu automatycznego, na wypadek gdybyśmy się pogubili w obsłudze aparatu.

Klapka zabezpieczająca złącza została poprawiona w porównaniu z poprzednikiem. Blokada, którą odbezpieczamy jako pierwszą urosła dzięki czemu obsługuje się ja bardzo wygodnie. System odsuwania klapki został zastąpiony po prostu klawiszem otwierającym, co również jest dużo lepszym rozwiązaniem. Do ideału zabrakło sprężynki, dzięki której solidna klapka bez problemu by odskoczyła.

Podobnie jak poprzednik WG-3 nie został wyposażony w łatwo dostępne menu podręczne. Niestety tak samo jak w Pentaksie WG-2 nie byłoby problemu, gdybyśmy do wszystkich niezbędnych funkcji mieli szybki dostęp, a tak nie jest… Ustawienia czułości oraz kompensacji ekspozycji znalazły się na drugiej stronie menu. Dlatego warto poświęcić zielony przycisk na tylnej ściance, który kieruje nas do trybu automatycznego i zdefiniować pod nim menu podręczne. Po takiej operacji, możemy sterować czterema parametrami, wybranymi przez użytkownika, przy pomocy nawigatora.

Monitor

Ekran LCD WG-3 ma przekątną 3-cala i rozdzielczość 460 000 punktów. Monitor ma proporcje ekranu 16:9, w przypadku kamery, nie stanowiłoby to problemu, jednak WG-3 to przede wszystkim aparat. Proporcje matrycy 4:3 powodują, że w trakcie normalnego użytkowania ekran jest skrócony o 1 centymetr z każdej strony. Jeszcze ciekawszą rzeczą jest to, że domyślnie aparat ma zdjęcia ustawione w filmowej proporcji 16:9 oraz w ograniczonej rozdzielczości - 12-megapikseli. Jeżeli chcemy korzystać z całej matrycy powinniśmy to od razu ustawić w menu głównym

Ekran daje obraz dobrej jakości. Bez większych problemów jesteśmy w stanie ocenić zdjęcie. Monitor mógłby radzić sobie lepiej w ostrym świetle. Nie możemy za to narzekać na odświeżanie i dynamikę generowanego obrazu.

Obiektyw

Pentax Optio WG-3 został wyposażony w uniwersalny obiektyw o ogniskowych 25-100mm. Dzięki temu możemy wykonać szerokie kadry i bliskie portrety. Bardzo dobrze prezentują się możliwości obiektywu jeśli chodzi o zbliżenia. Możemy wybrać jeden z dwóch trybów makro oraz w trybach ekspozycji mikroskop ekspozycji. W takim przypadku aparat włącza sześć diod wokół obiektywu oraz robi wycinek kadru z 16-megapikselowej matrycy.

2. Szybkość działania

Szybkość działania WG-3 nie zmieniła się w stosunku do poprzednika. Pierwsze zdjęcie wykonuje po około 2,2 sekundy, co nie jest może rekordem, ale na pewno ten wynik możemy zapisać do przyzwoitych. Niestety w przypadku wybudzania sytuacja wygląda dokładnie tak samo. Pentax po prostu się wyłącza i użytkownik musi ponownie go uruchomić. Aparat nie ma najmniejszego problemu z przechodzeniem do trybu odtwarzania oraz szybkim przewijaniem zdjęć. Podobnie wygląda sytuacja przybliżaniem i pomniejszaniem zarejestrowanych kadrów.

Pomiar ostrości

Za to wyraźnej poprawie uległ pomiar ostrości. Wyostrzenie i zrobienie zdjęcia zajmuje odpornemu Pentaksowi przeciętnie około 0,3 sekundy. Co jest bardzo dużą poprawą w stosunku do poprzednika.

W przypadku trybów makro sytuacja autofokus wyraźnie zwalnia. Nawet w przypadku bardzo bliskich planów dzięki możliwości włączenia dodatkowych lamp otaczających obiektyw prędkość autofokusa wynosi około 1 sekundy co nie jest najlepszym wynikiem.

Zdjęcia seryjne

Pentax WG-3 oferuje swoim użytkownikom dwa tryby zdjęć seryjnych. W przypadku pierwszego, aparatu wykonuje serię zdjęć z prędkością 2 kl/s, co trudno nazwać trybem seryjnym.

Możemy także skorzystać z szybkiej serii w ograniczonej rozdzielczości do 4- lub 5-megapikseli. W jej przypadku odporny Pentax robi około 12 kl./s przez 2,5 sekundy co jest przyzwoitym wynikiem.

Pomiar światła

WG-3 został wyposażony w tradycyjny zestaw trybów pomiaru światła. Oprócz najczęściej używanego matrycowego, możemy się także zdecydować na centralnie ważony oraz punktowy. Pomiar odpornego Pentaksa sprawdza się bardzo dobrze w przypadku codziennego fotografowania. Nawet kontrastowe sceny nie są dla niego problemem. Sposób w jaki aparat mierzy światło jest przewidywalny i użytkownik może na nim polegać.

Tryby ekspozycji

Do obszernej zakładki trybów ekspozycji dostajemy się przy pomocy dolnego przycisku nawigatora. Została ona podzielona na dwie strony, na każdej z nich znajduje się 14 trybów automatycznych do wyboru, w tym dwa podwodne. Jeden tryb podwodny do zdjęć i osobny do filmowania. W zakładce znalazły się także zdjęcia interwałowe, film z przedziałem czasu, mikroskop cyfrowy oraz panorama.

Panorama zdecydowanie odstaje od trybów dostępnych w aparatach konkurencji. Pentax wyświetla kawałek zrobionego wcześniej zdjęcia, do którego możemy dopasować kolejne ujęcie. Po wykonaniu trzech kadrów WG-3 generuje jeden panoramiczny obraz. Nie jest to może najwygodniejszy i najdokładniejszy sposób, do tego w trybie panoramicznym naprawdę ciężko jest zrobić w miarę ostre zdjęcie.

Bardzo ciekawym trybem jest mikroskop cyfrowy. Po uruchomieniu go odporny Pentax przełącza się w tryb makro oraz włącza zoom cyfrowy. Dzięki temu możemy wykonać ekstremalne zbliżenie obiektu, godząc się z niewielkim, 2-megowym, rozmiarem zdjęcia.

Filmowanie

W stosunku do poprzednika zaszła poważna zmiana jaką jest dodanie przycisku REC, dzięki temu użytkownik WG-3 nie musi się fatygować do zakładki trybów ekspozycji czy definiować zielonego przycisku.

Mikrofon został umieszczony na lewo od obiektywu na dole korpusu. Producent umieścił go jednak w taki sposób, że ciężko go przypadkowo zasłonić, nawet łapiąc za korpus drugą ręką.

Z samym nagrywaniem Pentax radzi sobie poprawnie. Nie ma problemów nawet z dużymi obiektami przemieszczającymi się w kadrze.

WG-3 potrafi nagrywać w jakościach: Full HD, HD i VGA.

3. Jakość zdjęć

Szum

Delikatny szum w WG-3 jest widoczny od natywnej czułości ISO 125. Należy jednak zaznaczyć, że do ISO 400 nie wpływa on w znaczący sposób na obraz. Wyraźny spadek jakości zdjęć obserwujemy na czułości ISO 800, szum staje się wyraźny i powoduje utratę szczegółów . Wraz ze skokiem o 1 EV następuje dalsza degradacja obrazu. Obraz na czułości ISO 1600 jest już znacznie zaszumiony i rozmyty. Czułości ISO 3200 oraz ISO 6400 zostały dodane zdecydowanie na wyrost.

ISO 125
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

Reprodukcja szczegółów

Dobra reprodukcja szczegółów utrzymuje się do czułości ISO 200. Wartość ISO 400 odbiega wyraźnie od początkowych czułości ale jest nadal na przyzwoitym poziomie. Skok o 1 EV do ISO 800, wprowadza dalszą degradację jakości, ale możemy tej wartości używać. Tego samego nie możemy już powiedzieć o ISO 1600, szczegóły zdjęcia zostały wyprane, obserwujemy także spadek kontrastu i nasycenia. Tak jak w poprzednim dziale tak i w reprodukcji szczegółów wartości ISO 3200 oraz ISO 6400 zostały dodane zdecydowanie na wyrost.

ISO 125
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

Reprodukcja kolorów

Pentax bardzo dobrze radzi sobie z reprodukcją kolorów skóry. Dotyczy to zarówno zdjęć plenerowych jak i wykonywanych w kontrolowanych warunkach studyjnych. Propozycja japońskiego producenta poradziła sobie zarówno z poprawnym odwzorowaniem tonów skóry jak i składowych RGB.

4. Pod wodą

WG-3 podobnie jak Nikon pomyślnie przeszedł test wody, aparat działał w pełni poprawnie zarówno w trakcie kąpieli jak i po niej.

Pod wodą spada natężenie światła, więc autofokus ma zdecydowanie trudniejsze zadanie. Jednak producent nie próżnował i nie mamy już takich problemów ze zdjęciami podwodnymi jak w zeszłym roku. Aparat ostrzy szybko i pewnie, ładowanie lampy również nie sprawia dużego problemu WG-3.

Za to lampa nie działa najlepiej. Aparat pomimo stałych warunków świetlnych raz doświetlał wyłącznie pierwszy plan, innym razem wydłużał czas ekspozycji i doświetlał tło. W kontrolowanych warunkach krytego basenu nie jest to duży problem. Za to w naturalnej sytuacji będzie to już poważny problem.

Za to WG-3 nie ma najmniejszego problemu z odwzorowaniem kolorów. Zarówno w trybie P jak i podwodnym aparat bardzo dobrze radzi sobie z odwzorowaniem składowych RGB oraz koloru skóry.

Z wyjątkiem trybu zielonego, aparat stara się podnieść czułość, a nie wyzwolić lampę. Błysk jest wyzwalany dopiero jeżeli ustalimy manualnie niską czułość lub wąskie widełki ISO Auto. W trybie zielonym, aparat od razu wykonuje zdjęcie z lampą.

5.Podsumowanie

Pentax Optio WG-3 to aparat, który robi bardzo dobre pierwsze wrażenie. Futurystyczny dizajn, diody umieszczone wokół obiektywu, solidne wykonanie, to wszystko już w warstwie wizualnej informuje nas, że mamy do czynienia z odpornym aparatem.

Na jakość wykonania na pewno nie możemy narzekać. WG-3 przetrwał wszystkie próby, którym został poddany, bez najmniejszego problemu.

Bardzo cieszy wyraźna poprawa prędkości działania w stosunku do poprzednika. Aparat ostrzy zdecydowanie szybciej niż WG-2. Nie ma także najmniejszego problemu z przechodzeniem do trybu odtwarzania i menu.

Jeśli chodzi o jakość zdjęć, to odporny Pentaks odstaje na tle konkurencji. Dobra reprodukcja szczegółów utrzymuje się do czułości ISO 400. Ale szum jest widoczny od natywnej czułości. Pentax wyraźnie odstaje jeśli chodzi o jakość obiektywu, który ma wyraźne wady optyczne.

Do jakości zdjęć podwodnych nie mamy specjalnych zastrzeżeń. Mnogość funkcji fotograficznych, oraz szerokie możliwości, które daje WG-3 na pewno są zaletą tego aparatu. Użytkownik może wybrać spośród wielu trybów ekspozycji, ustawić aparat na zdjęcia z interwałem, zrobić ekstremalne zbliżenie etc. W przypadku gdyby fotograf pogubił się w obsłudze możemy uruchomić tryb zielony, który został domyślnie umieszczony na tylnej ściance.

W stosunku do swojego poprzednika aparat został poprawiony. Obserwujemy to przede wszystkim przy prędkości działania, która na tle poprzednika jest zdecydowanie szybsza.

+ szerokokątny obiektyw 25-100 mm

+ tryby makro

+ programowalny przycisk

+ wodoodporność do 14 m

+ odporność na upadki z 2 m

+ pomiar światła

+ wygodny uchwyt

+ zdjęcia seryjne w ograniczonej rozdzielczości

+ filmy Full HD

+ menu podręczne

- zdjęcia seryjne w pełnej rozdzielczości

- przechodzenie w trybie auto na format obrazu 16:9

- widoczne wady optyczne obiektywu

- nierówna praca lampy błyskowej

6.Zdjęcia do pobrania

1/1000 s, f/11.3, ISO 250, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/800 s, f/5.5, ISO 125, ogniskowa: 76 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/640 s, f/5.5, ISO 125, ogniskowa: 76 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/320 s, f/7.9, ISO 125, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/500 s, f/3.5, ISO 250, ogniskowa: 36 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/250 s, f/5.7, ISO 250, ogniskowa: 81 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/100 s, f/2.8, ISO 125, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/800 s, f/2.0, ISO 125, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/1500 s, f/7.9, ISO 250, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/250 s, f/7.9, ISO 125, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/200 s, f/11.6, ISO 125, ogniskowa: 44 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/800 s, f/2.8, ISO 250, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/320 s, f/7.9, ISO 250, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/500 s, f/2.8, ISO 125, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/250 s, f/7.9, ISO 250, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/250 s, f/7.9, ISO 125, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/640 s, f/2.8, ISO 125, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/640 s, f/4.6, ISO 125, ogniskowa: 54 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/320 s, f/7.9, ISO 125, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/250 s, f/7.9, ISO 250, ogniskowa: 25 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)