Wydarzenia
„Wewnętrze” - Marta Zgierska i refleksje na temat domu w Galerii Centrala
5. Fotografowanie
Aparat jest gotowy do pracy po upływie około 2,5 sekundy, co jest przyzwoitym rezultatem. Aparat szybko reaguje na wciśnięcie spustu migawki, dzięki czemu możemy uchwycić nawet dynamiczne momenty.
Do trybu odtwarzania aparat przechodzi dosyć wolno, zajmuje mu to czasem więcej czasu niż uruchomienie, zwłaszcza jeżeli karta jest dosyć zapełniona. Przewijanie pojedynczych zdjęć nie sprawia mu żadnego problemu natomiast w przypadku dużej liczby pomniejszonych zdjęć aparat musi chwilę się zastanowić, żeby wczytać dane z karty. Powiększanie zdjęć działa bez żadnego problemu.
Pomiar ostrości
HX-9 bardzo dobrze radzi sobie z pomiarem ostrości. Autofokus działa sprawnie i skutecznie, zarówno w trakcie wykonywania zdjęć, jak w przypadku filmowania. Niezależnie od ogniskowej łapanie ostrości nie przekracza 1 sekundy. Oczywiście więcej czasu zajmuję ustawianie ostrości na dłuższych ogniskowych, niż na krótszych, ale jest to zauważalane dla krańcowych wartości. W ciemniejszych miejscach aparat doświetla scenę wbudowaną diodą, która działa dobrze, dając silne światło, dzięki czemu nawet na dłuższych ogniskowych możemy ustawić ostrość w półmroku.
Zdjęcia seryjne
Superzoom Sony oferuje dwie prędkości zdjęć seryjnych 2 kl/s i 10 kl/s. Pierwszą serię aparat wykonuje przez 5 sekund, w przypadku drugiej wykonuje 10 klatek w ciągu sekundy, które następnie zapisuje na karcie.
W trakcie zapisu nie możemy wykonywać kolejnych zdjęć. Ciekawą funkcją jest możliwość ich odtworzenia w formie animacji. Ruszamy wtedy aparatem w lewo lub prawo i w aparat wyświetla po kolei zdjęcia wcześniejsze lub późniejsze.
Wartości wyżej podane dotyczą plików JPEG, ponieważ aparat niestety nie może zapisywać RAW-ów.
Bracketing
Zakładka bracketingu znajduje się tuż obok zakładki zdjęc seryjnych. Superzoom Sony oferuje szeroki wybór opcji bracketingu, jak na aparat kieszonkowy. Możemy wybrać pomiędzy serią trzech zdjęć ze skokiem o 1/3 EV, 2/3 EV i 1 EV, a nawet skorzystać z bracketingu balansu bieli.
Pomiar światła
Aparat oferuje trzy tradycyjne sposoby pomiaru światła czyli: matrycowy, centralnie ważony oraz punktowy. Pomiar matrycowy radzi sobie dobrze nawet z kontrastowymi scenami, dając przewidywalne efekty.
Tryby ekspozycji
Sony Cyber-shot HX9V to aparat, który oferuje ponadprzeciętną liczbę trybów ekspozycji. Oprócz automatycznych ustawień zdefiniowanych, takich jak portret, pejzaż czy nocny pejzaż do dyspozycji mamy zdjęcie w 3D, panoramę czy efekty typu gładka skóra lub rozmycie tła. Dla bardziej zaawansowanych użytkowników przewidziano tryb manualny, niestety w aparacie nie znalazły się preselekcja czasu czy preselekcja przysłony, a szkoda. Tryby wybieramy przy pomocy wygodnego kółka, które chodzi z zauważalnym oporem, dzięki czemu nie przestawia się przypadkowo.
Wielkie brawa należą się temu kompaktowi za tryb panoramy z ręki. Działa on bez najmniejszego zarzutu, praktycznie nie dubluje poruszających się ludzi, nie dubluję samochodów, zdarza mu się zniekształcić twarz człowieka ale tylko w przypadku gdy jesteśmy dosyć blisko fotografowanej osoby, a ona sie rusza. Dobrze radzi sobie również z różnicą świateł. W stosunku do pierszej generacji tej funkcji zaprezentowanej w modelu HX1 skok jakościowy jest ogromny. Jedyne co można zarzucić tej funkcji, to że jeżeli aparat nie pokona pełnego zakresu około 180 stopni, zapisuje zdjęcie z szarym paskiem, który musimy przyciąć.
Funkcja rozmywania tła działa dobrze, ale trzeba wziąć pod uwagę, że obiekt fotografowany musi znajdować się około 30 cm od obiektywu, w związku z tym jest użyteczna tylko w przypadku ustawianych portretów.
Bardzo ciekawą funkcją jest wykonywanie zdjęcia 3D, które możemy obejrzeć na tego typu telewizorze lub na aparacie. Poruszamy się po nim tak samo jak w przypadku trybu seryjnego, ruszając aparatem w lewo lub prawo, a zdjęcie zmienia płaszczyznę na ekranie dzięki czemu możemy rzeczywiście zaobserwować efekt 3D.
Balans bieli
Aby zmienić ustawienia balansu bieli wciskamy przycisk menu podręcznego. Dzięki temu możemy szybko i sprawnie ustawić odpowiedni dla zastanej sceny balans bieli. Oprócz trybów zdefiniowanych użytkownik ma do wyboru dwa tryby, które sam może ustawić.
Automatyczny balans bieli radzi sobie dobrze nawet z różnymi rodzajami oświetlenia, dając naturalne efekty. W warunkach studyjnych radzi sobie bardzo przyzwoicie, poprawnie dobierając temperaturę barwową. Przy użyciu lamp jarzeniowych WB Auto dał bardzo zbliżone efekty do balansu ustawionego według wzorca.
Filmowanie
Sony HX-9 z filmowaniem radzi sobie bardzo dobrze. W jego trakcie użytkownik może korzystać z autofokusa, któremu nie można nic zarzucić. Działa sprawnie i co najważniejsze cicho. To samo można powiedzieć o zoomowaniu, które działa płynnie i niemal bezgłośnie. Dźwięk jest rejestrowany przez dwa mikrofony na górnej ściance - pomimo ich bliskiego umiejscowienia możemy usłyszeć efekt stereo.
Aparat umożliwia zapisywanie plików w formacie AVCHD, mp4/AVI, więc nawet bardziej zaawansowani użytkownicy nie mają na co narzekać. Filmy można rejestrować w rozdzielczości FullHD 1920 x 1080.
Podsumowanie
Sony HX-9 zbiera w tym dziale same plusy. Dobry pomiar ostrości zarówno w trakcie fotografowania jak i filmowania, przewidywalny pomiar światła, bardzo dobrze radzący sobie automatyczny balans bieli, szeroki zakres trybów ekspozycji i to nadal nie wszystkie zalety. Superzoom Sony to aparat, którym po prostu chce się fotografować lub filmować.
+ pomiar ostrości
+ przewidywalny pomiar światła
+ balans bieli
+ szeroki zakres trybów ekspozycji
+ poprawiona w stosunku do poprzednich aparatów koncernu funkcja panoramy
+ możliwość animowania zdjęć seryjnych
+ zdjęcia 3D
- brak możliwości wykonywania zdjęć w trakcie zapisywania serii
- brak RAW-ów