Fujifilm Finepix F550 EXR - test

Na targach CES 2011 firma Fujifilm zaprezentowała dwa bliźniacze modele kompaktów F500 i F550, obydwa z oznaczeniem EXR. Oba aparaty mają 16-megapikselową matrycą EXR BSI-CMOS i 15-krotnym zoom. Zapraszamy do testu bardziej zaawansowanego modelu F550 EXR.

Autor: Sebastian Stasiuk

14 Październik 2011
Artykuł na: 23-28 minut

3. Ergonomia, budowa i funkcje przycisków

Pierwsze wrażenie

Przy pierwszym kontakcie z aparatem rzuca się w oczy solidna obudowa, w większości wykonana z aluminium, czego trudno doszukiwać się u wielu konkurentów. Boki aparatu oraz pokrętła wykonane są ze śliskiego, błyszczącego plastiku. Dla lepszego trzymania, aparat ma na przedniej części obudowy wyprofilowanie, które po jednej stronie obklejone jest skóro-podobnym tworzywem.

Standardem w tej klasie zaczyna być stosowanie odbiorników GPS, które są ciekawą opcją podczas podróży i wycieczek. Dzięki odbiornikowi aparat rejestruje miejsce zrobienia zdjęcia, co pozwala potem na oglądanie na mapie np. trasy wycieczki.

Na tylnej ściance półokrągła wypustka i drobne kawałki gumy mają pomagać w trzymaniu aparatu. Fujifilm F550 EXR waży ok. 195 g, a w najgrubszym miejscu ma 32 mm. Urządzenie prezentuje się elegancko, a niewielka masa i małe wymiary dają pewność, że zmieści się w kieszeni i nie będzie ciążył podczas długiego fotografowania.

Funkcje przycisków

Liczba przycisków na obudowie nie powinna onieśmielić nawet początkującego użytkownika. Na tylnej ściance (typowo dla innych kompaktów) znajdziemy wskaźnik wielokierunkowy z przyciskiem menu/ok.

Sam wskaźnik otoczony jest pierścieniem do zmiany parametrów, podobnie jak w kompaktach Canona. Otaczają go cztery przyciski: play, szybkie filmowanie, F i DISP. Górę aparatu zajmują tylko włącznik i spust migawki otoczony przez dźwignię zoomu/powiększania zdjęć.

Monitor

Ekran użyty przez Fujifilm to 3 calowy panel LCD o rozdzielczości 460 000 punktów. Niestety panel nie jest dotykowy. Podczas pracy dał czysty szczegółowy obraz, a wyświetlane kolory były prawidłowo nasycone. Niestety wyświetlacz przedstawiał bardzo wyraźną tendencję do prześwietlania jasnych obszarów obrazu. Nawet mało kontrastowe sceny miały "wypalone" najjaśniejsze obszary. Pod tym względem wyświetlacz sprawuje się bardzo słabo w porównaniu z konkurencją. F550 daje możliwość tworzenia obrazów o powiększonej dynamice tonalnej, jednak ekran umieszczony w Fuji nie pozwoli na ich prawidłową obserwację, a tym bardziej ocenę.

Matryca

Sensor użyty przez Fujifilm, to stabilizowany mechanicznie 16-megapikselowy układ zbudowany z wykorzystaniem technologii BSI CMOS oraz EXR, która ma pozwalać na osiągnięcie wyraźnie niższych poziomów szumu na wysokich czułościach. W matrycy EXR każdy subpiksel jest podwojony i obrócony jest o 45 stopni, dzięki czemu, może pracować w trybach: poszerzonego zakresu tonalnego "DR", zwiększania szczegółowości "HR" lub obniżania szumu "HS". Matryca pracuje w tandemie z dwu-rdzeniowym procesorem EXR.

Optyka

Jak przystało na podróżniczy superzoom Fujifilm F550 ma zakres ogniskowych od 24 mm do 360 mm. Taki zakres ogniskowych wystarczy całkowicie do fotografii podróżniczej i spacerowej. Manualne nastawy przysłony pozwalają na wybór tylko między f/3.5, f/7.1 i f/10 na 24 mm, a przy najdłuższym końcu (360 mm) f/5.3, f/11 i f/16. Większość obiektywów montowanych w kompaktach jest konstrukcjami ze zmiennym światłem. Jasność tych obiektywów spada wraz z wydłużaniem ogniskowej. Fujinon z F550 "ciemnieje" normalnie, aż od 100 mm do f/5.3, jednak powyżej tej ogniskowej jasność spada dalej, aby przy 240 mm spadek jasności osiągnął wartość f/ 6,2 po czym znowu "jaśnieje", aby na maksymalnej ogniskowej osiągnąć f/5.3. Mimo tej wady warto zauważyć, iż jak na kompakt potrafi dać obraz z całkiem atrakcyjnym "bokeh" - dzięki długiej ogniskowej.

Ograniczenie trybów manualnych i półautomatycznych będzie bardzo irytujące dla bardziej zaawansowanych i ambitnych fotografów. Jak w większości małych super zoomów zakres ogniskowych, dających dobrą jakość obrazu, mieści się w zakresie od 24mm do około 80 mm.

Powyżej tej ogniskowej można obserwować znaczne spadki ostrości. Aberracja chromatyczna korygowana jest na dobrym poziomie, co jest zasługą dobrego algorytmu korygującego. Podobna sytuacja zachodzi jeśli chodzi o dystorsje, które w plikach JPG są na minimalnym poziomie. Obiektyw jest uniwersalnym narzędziem dającym przyzwoitą jakość niemal w całym zakresie pracy.

Pamięć i zasilanie

Fujifilm F550 EXR korzysta z kart SD w standardzie SD HC i SD XC ze wsparciem UHS-I. Sam zapis na karty odbywa się bez irytujących opóźnień. Serię ośmiu zdjęć aparat zapisuje w ok. 17 sekund.

Fujifilm posiada gniazdo HDMI oraz połączone gniazdo USB/ AV out.

Za zasilanie aparatu odpowiada dedykowany akumulator o pojemności 1000mAh. Jego wydajność w testach wypadła bardzo słabo, ponieważ wystarczał on na wykonanie ok. 150-200 zdjęć, co bardzo utrudniało test. Dłuższa analiza pracy tego elementu i kolejne "objawy" skłaniają nas jednak do stwierdzenia, że sam akumulatorek jest uszkodzony, więc prawdopodobnie sprawny pozwalałby na wykonanie znacznie większej liczby zdjęć.

Podsumowanie

Jakość wykonania nowego F550 stawia go wyraźnie przed dużąkonkurencją. Obudowa z aluminium i działanie przycisków i przełączników nie pozwala narzekać. Ewidentnymi minusami aparatu są słabej jasności obiektyw oraz wypalający szczegóły ekran, które mogą bardzo silnie psuć przyjemność z fotografowania nowym Fuji.

+ nowatorska i innowacyjna konstrukcja matrycy

+ ergonomiczny kształt i łatwy dostęp do wszystkich pokręteł i przycisków

+ dobrej jakości obudowa z aluminium

+ duży zakres ogniskowy i szeroki kąt od 24 mm

- nieduży zakres przysłon, z dużym skokiem

- słabej jakości ekran prześwietlający szczegóły w światłach

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33