Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Jakość zdjęć
Szum
Jak widać po fragmentach 1:1 wykonanych z plików JPEG niski poziom szum to duża zaleta Pentaksa 645D. Właściwe cały dostępny zakres czułości ISO jest użyteczny łącznie z najwyższą czułością ISO 1600, która jest bardzo kulturalnie odszumiona. Do czułości ISO 400 zjawisko szumu właściwie nie występuje. ISO 800 bardzo nienzacznie od niego odbiega. Dopiero na ISO 1600 przy dogłębnej analizie obrazu jesteśmy w stanie zauważyć delikatne przebarwienia najlepiej widoczne na szarościach i utratę najdrobniejszych szczegółów, która jest spowodowana redukcją szumu. Widać, że Pantax postawił na dobre osiągi na wysokich czułościach co plasuje 645D jako bardzo dobrą propozycję plenerową. Nawet przy słabym oświetleniu możemy uzyskać doskonałe zdjęcia bez potrzeby stosowania dodatkowych lamp.
Reprodukcja szczegółów
Trudno mieć większe zastrzeżenia do szczegółowości zdjęć wykonanych 40-megapikselową matrycą CCD o rozmiarze 44 x 33 mm. Obraz może nie jest tak klarowny jak w przypadku Leiki S2 jednak niewiele mu ustępuje. Co ważne znakomita reprodukcja szczegółów utrzymuje się przez cały dostępny zakres czułości ISO co daje Pentaksowi 645D pewną przewagę nad konkurencją. Zachęcamy do porównania osiągów Pentaksa 645 z Hasselbladem H4D-40, Phase One 645DF z przystawką Leaf Aptus II 10 i z małoobrazkowymi lustrzankami o dużej rozdzielczości jak Nikon D3x, Sony A900, czy Canon EOS 5D MK II.
Reprodukcja kolorów
Pentax 645D nie ma problemów z właściwą reprodukcją kolorów. Barwy rejestrowane przez 645D prezentują się naturalnie i nie przekraczają przykrego poziomu nasycenia. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że korzystaliśmy ze standardowego ustawiania kolorystyki zdjęć. Zarówno fragment tablicy Gretaga, kolorystyka skóry w świetle dziennym i błyskowym jak i zdjęcia plenerowe są przyjemne dla oka i wyglądają naturalnie.
Podsumowanie
Pod względem jakości zdjęć Pentax 645D nie ustępuje konkurencji, a nawet plasuje się w ścisłej czołówce. Na szczególną uwagę zasługują osiągi na wyższych czułościach - nawet na ISO 1600 - które pozwalają na fotografowanie średnim formatem nawet w trudniejszych warunkach oświetleniowych. Nie można też narzekać na bogactwo szczegółów, które dostarcza nam 40-megapikselowa matryca CCD. Podobnie jest z kolorystyką zdjęć, która prezentuje się naturalnie. Za cenę 11 000 euro jest to w tym momencie najbardziej dostępny, cyfrowy, średni format na rynku, który może na nowo spopularyzować fotografię średnioformatową.
+ reprodukcja szczegółów
+ osiągi na wysokich czułościach
+ reprodukcja kolorów