Pierwsza rolka Harman Phoenix 200 – charakterystyka negatywu i zdjęcia przykładowe

Niczym mityczny Fenix, nowy barwny film Harman Technologies symbolizować ma nadzieję, transformację i odrodzenie oferty producenta na rynku analogowej fotografii. Sprawdziliśmy jak w praktyce sprawdza się ten ciekawy i bardzo charakterystyczny materiał.

Autor: Maciej Zieliński

28 Czerwiec 2024
Artykuł na: 2-3 minuty

Harman to prawdziwy gigant na rynku fotografii czarno-białej (właściciel marki Ilford), ale w świecie barwnych filmów jest to jego absolutny debiut. Pierwszy kolorowy film brytyjskiego producenta to od razu propozycja z charakterem – wyróżnia go duży kontrast, mocne wysycenie barw i wyraźne ziarno.

Zdjęcia mówią tu same za siebie. Phoenix 200 ma niską czułość spektralną, co przejawia się dobrym oddaniem błękitów i czerwieni ale mocną ciepłą dominantą dla pozostałych barw. Jest przy tym mało pojemny co oznacza dość niewielką tolerancję na prześwietlenia i niedoświetlenia.

Mocne światło naturalnie uwydatnia kolory ale jednocześnie zwiększa kontrast, co pogłębia cienie i prowadzi do utraty części szczegółów. Oznacza to jednocześnie, że dobrze będzie się sprawdzał w warunkach niskiego kontrastu i przy równomiernym oświetleniu. Może więc być świetnym wyborem na pochmurne dni. Z pewnością nie polecalibyśmy go jednak do zdjęć we wnętrzach i do portretu.

Przeczytaj także:
Startuje promocja Lato z Phoenix - czyścik Lenspen gratis przy zakupie 3 filmów

Focus Nordic informuje o akcji Lato z Phoenix, która obejmie liczne promocje, warsztaty, spacery i wydarzenia poświęcone fotografii analogowej. Na start oferta specjalna na filmy Harman Phoenix. [Czytaj więcej]

Harman Phoenix 200 to film o dużym potencjale kreatywnym, który odpowiednio użyty pozwoli uzyskiwać bardzo ciekawe wizualne efekty. Z pewnością spodoba się fanom fotografii eksperymentalnej, materiałów LOMO, czy crossprocessingu. To materiał dość nieprzewidywalny, co tylko dodaje całej zabawie pikanterii...

Harman Phoenix 200 – zdjęcia przykładowe

Pierwszą „rolkę” wykonaliśmy kompaktowym, znanym i lubianym aparatem Konica Big Mini BM-302, wyposażonym w autofocus i standardowy obiektyw 35 mm f/3.5. Film wywołaliśmy w laboratorium „Fotoforma” w Warszawie, a poniższe skany wykonano na skanerze Noritsu HS-1800, bez wprowadzania dodatkowych korekt.

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200

Konica Big Mini BM-302 + Harman Phoenix 200
 

Skopiuj link

Autor: Maciej Zieliński

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i kwartalnika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Komentarze
Więcej w kategorii: Akcesoria
Canon Speedlite EL-10 - pierwsze wrażenia
Canon Speedlite EL-10 - pierwsze wrażenia
Najnowsza lampa błyskowa do systemu EOS R to propozycja ekonomiczna. Charakteryzuje się liczbą przewodnią 40, jest zasilana akumulatorkami i ma nową cyfrową stopkę. Jakie zrobiła na nas...
19
Wandrd All-new Prvke 21 - test plecaka dla fotografa
Wandrd All-new Prvke 21 - test plecaka dla fotografa
Czy ten stosunkowo mały plecak z wyjmowanym wkładem, to idealne rozwiązanie dla fotografów z podstawowym zestawem foto? Plecak fotograficzny Wandrd All-new Prvke 21 sprawdziliśmy podczas...
30
Leofoto Ranger LSR-324C + LH-40 - test statywu dla każdego
Leofoto Ranger LSR-324C + LH-40 - test statywu dla każdego
To pełnowymiarowy ale nadal kompaktowy i stosunkowo lekki karbonowy statyw o uniwersalnym zastosowaniu. Być może najlepszy w swojej klasie, choć mamy pewne zastrzeżenia. Oto nasze wnioski po...
38
Powiązane artykuły