Akcesoria
Black November w Next77 - promocje na sprzęt foto-wideo przez cały miesiąc
Projektując kompaktową linię obiektywów stałoogniskowych Lumix S, Panasonic poszedł zupełnie inną drogą niż konkurencja. Oto dlaczego warto mieć na nie oko.
Materiał powstał we współpracy z firmą Panasonic
Od kilku lat jednym z głównych kierunków rozwoju aparatów systemowych jest rozbudowa możliwości trybu filmowego. Niewielu producentów dba jednak o to, by równolegle tworzyć również odpowiednią, przystępną cenowo i zoptymalizowaną pod kątem pracy z ruchomym obrazem optykę.
Oczywiście większość nowoczesnych szkieł oferuje dziś przyzwoitą ostrość i szybkie, ciche silniki AF. Jesteśmy w stanie skompletować przyzwoitą i całkiem jasną "szklarnię" sięgając po modele budżetowe i producentów niezależnych. Problemy pojawią się jednak dość szybko, jeśli w naszej pracy korzystamy z kilku różnych ogniskowych.
Nagle okazuje się, że zebrane przez nas obiektywy wyraźnie różnią się od siebie pod względem kontrastu, kolorów i charakterystyki obrazu, co utrudnia skuteczną pracę na planie i wydłuża proces postprodukcji. Wynika to głównie z tego, że nadal większość szkieł tworzonych jest głównie z myślą o fotografii.
Aktualna oferta obiektywów Lumix S
I tu pojawia się Panasonic z całą spójną linią jasnych stałek, od początku projektowanych z myślą o rosnącej grupie hybrydowych twórców, których praca wymaga zarówno tworzenia wysokiej jakości fotografii, jak i zaawansowanych produkcji wideo. Obiektywy oferują wysokiej jakości, zoptymalizowane pod kątem pracy wideo układy optyczne oraz zunifikowany design, ułatwiający pracę na planie.
Tej charakterystyce w szczególności dobrze odpowiadają niewielkie obiektywy stałoogniskowe Lumix S o świetle f/1.8, które na rynku są prawdziwym ewenementem. Zwykle szkła o takiej jasności zachowują przyzwoite rozmiary, ale jednocześnie plasują się w segmencie optyki typowo amatorskiej. Panasonic postanowił przełamać ten dogmat, zamykając w konstrukcjach f/1.8 wszystko, czego mogą oczekiwać zawodowcy i tworząc z nich spójną serię szkieł, którą pokochają także filmujący.
Na serię obiektywów stałoogniskowych Lumix S ze stałym światłem f/1.8 składają się obecnie 4 modele: Lumix S 24 mm f/1.8, Lumix S 35 mm f/1.8, Lumix S 50 mm f/1.8 oraz Lumix S 85 mm f/1.8. Otrzymujemy wiec zestaw najczęściej używanych ogniskowych, który już niebawem rozszerzy się o zapowiedziany jesienią ultraszerokokątny model Lumix S 18 mm f/1.8. Oto dlaczego to szkła inne niż wszystkie.
Główną zaletą szkieł Lumix S jest wysokiej jakości optyka, która sprostać ma wyśrubowanym standardom zarówno pracy fotograficznej, jak i filmowej. Otrzymujemy więc świetną rozdzielczość już od nominalnego otworu przysłony, która utrzymuje się wraz z jej domykaniem. Są to także obiektywy wzorowo skorygowane pod kątem dystorsji, winietowania, pracy pod światło oraz tak ważnego w produkcjach wideo breathingu (obiektywy te nie zmieniają kąta widzenia podczas regulacji ostrości). To wszystko przy zachowaniu wymiarów charakterystycznych dla niewielkich budżetowych stałek.
Jedną z najważniejszych cech obiektywów Lumix S jest jednak spójność w zakresie reprodukcji kolorów, kontrastu i rozmycia nieostrości. Dzięki temu, pracując na różnych ogniskowych możemy mieć pewność, że uzyskany przez nas obrazek będzie wyglądał tak samo. Pozwoli to zachować nie tylko spójność narracji wizualnej, ale także, a może przede wszystkim, znacznie usprawni proces postprodukcji, pozwalając nam nałożyć te same zestawy korekcji, niezależnie od używanego obiektywu.
W przypadku stałek z serii Lumix S pierwsze, co rzuca się w oczy, to niewielkie rozmiary. Obiektywy te są na tyle małe, że cały kompletny zestaw wraz z aparatem zmieścimy do niewielkiego insertu i będziemy mogli zabrać ze sobą w dowolne miejsce. Pomoże w tym także piórkowa waga w przedziale 295-355 g.
Kluczową cechą całej serii obiektywów Panasonic jest jednak to, że wszystkie modele zachowują identyczne rozmiary 74 x 82 mm i ogólny design, co niesie ze sobą szereg konsekwencji. Przede wszystkim w przypadku każdego szkła otrzymujemy dokładnie to samo odczucie pracy - nieważne czy korzystamy z ogniskowej 24 mm czy 85 mm, zestaw aparat + obiektyw leży w dłoni dokładnie tak samo. Identycznie też przebiega obsługa pierścienia ostrości w przypadku manualnego ostrzenia podczas filmowania.
Zunifikowany rozmiary to także znacznie większy komfort w przypadku pracy na gimbalu i korzystania z systemów follow focus. Dzięki spójnemu rozmiarowi i wadze możliwe jest swobodne przepinanie szkieł, bez konieczności każdorazowego poziomowania gimbala. W perspektywie całodniowej pracy, jest nam to w stanie zaoszczędzić naprawdę sporo czasu i frustracji. Zwłaszcza, że realizacje wideo same w sobie są czasochłonne i na planie musimy zwykle działać szybko.
To samo tyczy się wspomnianych systemów wsparcia manualnego ostrzenia. W przypadku gdy na naszym rigu bądź gimbalu raz ustawimy układ follow focus pod dany obiektyw, bez regulacji będziemy mogli pracować nim z każdym stałoogniskowym szkłem z serii Lumix S.
Jedną z najważniejszych cech spójnej konstrukcji i ergonomii szkieł Lumix z punktu widzenia twórców wideo będzie jednakowy rozmiar przedniego elementu i gwintu filtra (67 mm). To cecha obowiązkowa w przypadku wszystkich profesjonalnych serii obiektywów filmowych na rynku. Z prostego względu. Podczas filmowania bardzo często zmuszeni jesteśmy do korzystania z filtrów ND, regulujących dopływ światła do matrycy. Ale nawet gdy to nie jest konieczne twórcy wideo i tak chętnie korzystają np. z filtrów dyfuzyjnych, regulujących kontrast i łagodzących oświetlenie.
W przypadku jednego rozmiaru obiektywów możemy swobodnie przepinać pomiędzy nimi matte boxy czy filtry, w przypadku których do skutecznej pracy wystarczy nam tylko jeden zestaw. To spora oszczędność, zarówno pod względem kosztów, jak miejsca w torbie.
Obiektywy Lumix S mają do zaoferowania szybkie, ciche i płynne działające liniowe silniki AF, które komunikują się z korpusem z prędkością 480 kl./s w celu zapewnienia skutecznej automatycznej kontroli ostrości. Dzięki mikro-krokowej kontroli przysłony są nam także w stanie zapewnić płynną automatyczną regulację ekspozycji w przypadku filmowania scen o zmieniającej się jasności. Ich prawdziwą kartą przetargową jest jednak niezwykle dopracowany system manualnego ostrzenia.
Pierścień ostrości jest przede wszystkim duży, co ułatwia ręczną kontrolę, ale także oferuje wsparcie dla ostrzenia liniowego (uruchamiane z poziomu menu aparatu). W tym trybie ruch soczewek będzie stałe sprzężony z kątem obrotu pierścienia, co umożliwi wykonywanie powtarzalnych przeostrzeń i skuteczniejszą współpracę z systemami follow focus.
Co najciekawsze, Panasonic jako jedyny z producentów pozwala regulować kąty obrotu dla danego obiektywu z poziomu aparatu (w zakresie 90-360º). Dzięki temu możemy wygodnie dostosować działanie pierścienia w zależności od tego czy wykonujemy precyzyjne zmiany ostrości w zbliżeniu czy dynamicznie przeostrzamy na większe odległości.
W przypadku Panasonica otrzymuje także unikalną funkcję Focus Resume, dzięki której po wyłączeniu i ponownym uruchomieniu aparatu ostrość zostanie ustawiona na dokładnie tę samą odległość, co wcześniej.
Tak przygotowane obiektywy doskonale sprawdzą się w przypadku twórców, którzy szukają wysokiej jakości szkieł, które poradzą sobie tak z profesjonalnymi zleceniami fotograficznymi, jak i wymagającą pracą wideo.
Ze względu na niewielkie i spójne wymiary powinny w szczególności zainteresować osoby, które często działają w pojedynkę i muszą pozostać jak najbardziej mobilne. Mogą okazać się też prawdziwym game changerem dla twórców, którzy większą część pracy opierają o gimbale. Poniżej możecie zajrzeć za kulisy przykładowej produkcji wykonanej z użyciem kompaktowych stałek Panasonic Lumix S.
Co najważniejsze obiektywy Lumix S to pozycje przystępne cenowo, które pozwolą zbudować cały arsenał profesjonalnej optyki w cenie ok. 10 tys. złotych. Aktualne ceny poszczególnych modeli obiektywów stałoogniskowych z serii Lumix S to:
Na szczycie serii współczesnych obiektywów stałoogniskowych Panasonic stoi Lumix S Pro 50 mm f/1.4. Obiektyw ten charakteryzuje się większą światłosiłą i jako jedyny reprezentuje serię Pro, cetryfikowaną przez Leikę. To najwyższe standardy optyczne (13 elementów w 11 grupach, 2 soczewki asferyczne, 3 soczewki ED, 11-listkowa przysłona) zamknięte w solidnej, uszczelnianej obudowie z manualnym pierścieniem ostrości i przysłony.
Model Lumix S Pro 50 mm f/1.4 to obiektyw referencyjny dla całej serii obiektywów Panasonic. Przykładowe zdjęcia z tego modelu możecie obejrzeć w powyższym artykule.
Więcej informacji na temat obiektywów Lumix znajdziecie na stronie panasonic.com.