Panasonic Lumix S 24 mm f/1.8 - szerokokątny obiektyw dołącza do kompaktowej linii stałek L-Mount

Autor: Maciej Luśtyk

1 Wrzesień 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Po modelach 85 i 50 mm, Panasonic prezentuje oficjalnie najszerszy model z zapowiedzianej przed rokiem serii lekkich, jasnych i kompaktowych obiektywów stałoogniskowych do bezlusterkowców w systemie L-Mount.

Linia „budżetowych" obiektywów Lumix S ze światłem f/1.8 to przede wszystkim propozycja dla filmujących (identycznie wymiary i waga), ale też osób, które w możliwie przystępnej cenie w systemie L-Mount (Panasonic, Leica, Sigma) chciałyby zbudować praktyczny zestaw jasnych stałek. Budżetowych piszemy w cudzysłowiu, bo bynajmniej nie są to typowe niedrogie stałki, które znamy z systemów lustrzankowych.

Choć model 50 mm f/1.8 kosztuje jeszcze relatywnie tanio (ok. 2000 zł), to już wariant 85 mm jest odpowiednio droższy (ok. 3000 zł). Teraz dołącza do nich wreszcie model szerokokątny Panasonic Lumix S 24 mm f/1.8, który niestety podnosi poprzeczkę cenową jeszcze wyżej.

Kompaktowa budowa, dobra optyka, szybka i wygodna praca - to główne cechy obiektywu Panasonic Lumix S 24 mm f/1.8

Obiektyw Panasonic Lumix S 24 mm f/1.8 zbudowano na bazie 12 soczewek w 11 grupach i 9-listkowej przysłony, wśród których znajdziemy 3 soczewki asferyczne i cztery soczewki o obniżonej dyspersji. Przynajmniej w teorii obiektyw powinien więc oferować wyrównaną ostrość i dobrze radzić sobie z aberracjami. 

Za szybką i bezgłośną pracę odpowiada silnik liniowy AF, a filmujących ucieszy fakt, że szkło zostało zaprojektowane tak, by możliwie jak najbardziej zminimalizować efekt breathingu (zmiana kąta widzenia podczas przeostrzania). Obiektyw oferuje liniowe przełożenie obrotu pierścienia ostrości na ruch soczewek, a dodatkowo w menu aparatu możemy określić zakresy ruchu dla przeostrzania przez cały zakres (od 90 do 360 stopni), co pozwoli wygodnie dostosować manualne ostrzenie tak do fotografowania, jak i filmowania.

Producent obiecuje też, że obiektyw umożliwia płynną regulację przysłony (elektronicznie), co zapobiegnie skokom ekspozycji podczas rejestracji wideo. Minimalna odległość ostrzenia to z kolei 24 mm, co zaoferuje nam powiększeniu rzędu 0,15 x.

Obiektyw Panasonic Lumix S 24 mm f/1.8 wykonany został w pełni uszczelniony i może pochwalić się niewielką wagą (310 g) oraz oczywiście kompaktowymi wymiarami (74 x 82 mm). Na przednią soczewkę nakręcimy filtry o średnicy 67 mm.

Cena i dostępność

Panasonic Lumix S 24 mm f/1.8 trafi do sprzedaży w połowie października 2021 roku w cenie 900 dolarów (ok. 3500 zł). Dokładnej polskiej ceny jeszcze nie znamy, ale zapewne należy spodziewać się pułapu w okolicach 4000 zł.

Panasonic Lumix S 24 mm f/1.8 - specyfikacji:

Nazwa Panasonic Lumix S 24 mm f/1.8
Producent Panasonic
Typ stałoogniskowy
Mocowanie L-mount
Ogniskowa 24 mm
Maksymalna jasność 1.8
Maksymalna wartość przysłony 16
Liczba listków przysłony 9
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 12 elementów w 11 grupach (3 soczewki asferyczne, 1 soczewka UED, 3 soczewki ED)
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 84°
Maksymalne powiększenie 0,15x
Minimalna odległość ogniskowania 24 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 67 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa Silnik liniowy
Stabilizacja nie
Obudowa metal
tworzywo sztuczne
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny nie
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Wymiary 67 x 73,6
Waga 310 g
Cena w dniu premiery 900 dolarów

Więcej informacji znajdziecie na stronie panasonic.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Canon RF-S 7.8 mm f/4 STM Dual - kolejny obiektyw do treści VR i 3D
Canon RF-S 7.8 mm f/4 STM Dual - kolejny obiektyw do treści VR i 3D
Canon prezentuje kolejny obiektyw z rodziny EOS VR. Nowy RF-S 7.8 mm f/4 STM Dual to według producenta praktyczny i niedrogi sposób na tworzenia treści 3D i opowiadanie historii w rozwijającym...
2
Nikon zapowiada obiektyw Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ - uniwersalny zoom do pracy wideo
Nikon zapowiada obiektyw Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ - uniwersalny zoom do pracy wideo
Nikon na dobre bierze się za segment wideo i zapowiada uniwersalny obiektyw 28-135 mm f/4 ze sprzęgłem Power Zoom, który ma szansę znaleźć się na podstawowym wyposażeniu dużej rzeszy...
5
Canon RF 24 mm f/1.4L VCM i RF 50 mm f/1.4L VCM - nowe ogniskowe dołączają do linii hybrydowych stałek
Canon RF 24 mm f/1.4L VCM i RF 50 mm f/1.4L VCM - nowe ogniskowe dołączają do linii hybrydowych...
Canon prezentuje kolejne po modelu RF 35 mm f/1.4L VCM obiektywy, które budować będą serię kompaktowych, jasnych stałek do filmu i fotografii. Modele RF 24 mm f/1.4L VCM i RF 50 mm...
7
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)