Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?

Autor: Maciej Luśtyk

18 Wrzesień 2018
Artykuł na: 2-3 minuty

Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?

Fotografów pracujących na filmie nie brakuje, a w ostatnim czasie wydaje się ich nawet przybywać,  jednak w przypadku fotografii krajobrazowej większość analogowych purystów stawia na aparaty średnio-, lub nawet wielkoformatowe. Powód jest prosty - bogactwo detali uzyskiwane za ich pomocą nadal nieosiągalne jest dla większości aparatów cyfrowych na rynku. Oczywiście w tym wypadku należy się liczyć na dużo większe koszty, zarówno w przypadku sprzętu, jak i filmu, co może zniechęcić początkujących.

Czy wobec tego nasze oczekiwania, co do jakości obrazu jest w stanie spełnić zwykły, małoobrazkowy film formatu 130 (35 mm)? Na to pytanie postanowił odpowiedzieć fotograf Steve O’Nions, który w swoim najnowszym materiale wybrał się w plener z analogowym Nikonem F80 i obiektywem Tamron 28-200 f/3.5-5.6 oraz cyfrowym Nikonem D610 w celu wykonania porównania.

 

Film przeprowadza nas przez cały proces, od wciśnięcia spustu migawki, poprzez selekcję ujęć, skanowanie i obróbkę, aż po finalny wydruk w formacie… 100 x 75 cm. Efekt? Wielu z was będzie na pewno zaskoczonych, zwłaszcza że wykorzystany do wykonania zdjęcia obiektyw nie jest najwyższej klasy.

W tym wszystkim trzeba brać pod uwagę jakość skanu i wysiłek włożony w przygotowanie go do druku, mimo wszystko materiał O’Niona udowadnia, że fotografia analogowa to ciągle fantastyczne medium, które jest w stanie dostarczyć nam jakościowych obrazów, będących w stanie zachwycić oko przyzwyczajone do cyfrowej doskonałości. Tym bardziej powinni zainteresować się nią początkujący, którzy mogą zbudować profesjonalny zestaw za ułamek kwoty, jaką wydaliby na sprzęt cyfrowy.

Więcej ciekawych filmów fotografa znajdziecie na kanale Steve O’Nions w serwisie Youtube.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Dlaczego warto wybierać karty pamięci renomowanych producentów? Oto techniczne kulisy, które dobrze znać.
Dlaczego warto wybierać karty pamięci renomowanych producentów? Oto techniczne kulisy, które...
Karty pamięci nie kojarzą nam się ze specjalnie wyrafinowaną technologią i skomplikowaną konstrukcją. Dlaczego więc niektóre nośniki są znacznie droższe, choć mają z pozoru „identyczne”...
8
Irix 150 mm f/2.8 Macro - obiektyw makro nie tylko na wiosenne łowy
Irix 150 mm f/2.8 Macro - obiektyw makro nie tylko na wiosenne łowy
Fotografia makro pozwala odkryć niezwykłe szczegóły otaczającego nas świata, ale wymaga odpowiedniego sprzętu, precyzji i cierpliwości. Poznaj sprawdzone wskazówki i dowiedz się, dlaczego Irix...
5
Wysyp nowości na targach CP+ 2025 - relacja z Jokohamy
Wysyp nowości na targach CP+ 2025 - relacja z Jokohamy
Tegoroczne CP+ to sporo ważnych premier, ale też okazja, by przyjrzeć się nowościom zaprezentowanym w ostatnich tygodniach. Oto nasz pierwsze wrażenia, prosto z Japonii.
26
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)