Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?

Autor: Maciej Luśtyk

18 Wrzesień 2018
Artykuł na: 2-3 minuty

Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?

Fotografów pracujących na filmie nie brakuje, a w ostatnim czasie wydaje się ich nawet przybywać,  jednak w przypadku fotografii krajobrazowej większość analogowych purystów stawia na aparaty średnio-, lub nawet wielkoformatowe. Powód jest prosty - bogactwo detali uzyskiwane za ich pomocą nadal nieosiągalne jest dla większości aparatów cyfrowych na rynku. Oczywiście w tym wypadku należy się liczyć na dużo większe koszty, zarówno w przypadku sprzętu, jak i filmu, co może zniechęcić początkujących.

Czy wobec tego nasze oczekiwania, co do jakości obrazu jest w stanie spełnić zwykły, małoobrazkowy film formatu 130 (35 mm)? Na to pytanie postanowił odpowiedzieć fotograf Steve O’Nions, który w swoim najnowszym materiale wybrał się w plener z analogowym Nikonem F80 i obiektywem Tamron 28-200 f/3.5-5.6 oraz cyfrowym Nikonem D610 w celu wykonania porównania.

 

Film przeprowadza nas przez cały proces, od wciśnięcia spustu migawki, poprzez selekcję ujęć, skanowanie i obróbkę, aż po finalny wydruk w formacie… 100 x 75 cm. Efekt? Wielu z was będzie na pewno zaskoczonych, zwłaszcza że wykorzystany do wykonania zdjęcia obiektyw nie jest najwyższej klasy.

W tym wszystkim trzeba brać pod uwagę jakość skanu i wysiłek włożony w przygotowanie go do druku, mimo wszystko materiał O’Niona udowadnia, że fotografia analogowa to ciągle fantastyczne medium, które jest w stanie dostarczyć nam jakościowych obrazów, będących w stanie zachwycić oko przyzwyczajone do cyfrowej doskonałości. Tym bardziej powinni zainteresować się nią początkujący, którzy mogą zbudować profesjonalny zestaw za ułamek kwoty, jaką wydaliby na sprzęt cyfrowy.

Więcej ciekawych filmów fotografa znajdziecie na kanale Steve O’Nions w serwisie Youtube.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
5 powodów, dla których filmowiec powinien zastanowić się nad zakupem Canon EOS R5 Mark II
5 powodów, dla których filmowiec powinien zastanowić się nad zakupem Canon EOS R5 Mark II
Najnowszy Canon EOS R5 Mark II łączy w sobie możliwości wysokiej klasy aparatu i kamery filmowej. Dlaczego jest idealnym aparatem dla współczesnego hybrydowego twórcy? Oto pięć najważniejszych...
10
„Zostawcie to nam” - czyli o tym, jak Oppo chce zmieniać świat fotografii
„Zostawcie to nam” - czyli o tym, jak Oppo chce zmieniać świat fotografii
Największe targi fotografii artystycznej na świecie nie są raczej miejscem, gdzie spodziewalibyśmy się zobaczyć producenta smartfonów. Tymczasem globalnym partnerem tegorocznego Paris...
9
Kultowe GorillaPody zyskują na jakości. JOBY przenosi produkcję do Włoch
Kultowe GorillaPody zyskują na jakości. JOBY przenosi produkcję do Włoch
JOBY stawia na wyższy standardy jakości i przenosi część produkcji GorillaPodów do Włoch. To dobra okazja, by przypomnieć co znajdziemy dziś w ofercie cenionego producenta akcesoriów dla...
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)