Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Temat miesiąca
Fotografia krajobrazuW fotografii krajobrazowej statyw to podstawa. Nie każdy model spełnia jednak kryteria niezbędne zarówno do wygodnego przemieszczania się, jak i efektywnej, stabilnej pracy w terenie. Wybieramy najciekawsze statywy podróżne dostępne na rynku.
Statywów na rynku nie brakuje, jednak trójnóg trójnogowi nierówny, a zły wybór będzie odbijał nam się czkawką przy okazji każdego wypadu na zdjęcia. Zwykle mówi się, że im statyw cięższy, tym lepszy, jeśli jednak zamierzamy wybrać się na zdjęcia w plener, a w przypadku fotografii krajobrazowej raczej się bez tego nie obędziemy, to podejście nie będzie dobrym tropem przy dokonywaniu decyzji o kupnie statywu. Szczególnie jeśli w miejsca, w których zamierzamy fotografować można dostać się wyłącznie pieszo.
Warto więc wybrać statyw, który będzie oferował wysoka funkcjonalność, przy jednocześnie niskiej wadze i dużym udźwigu. Poniżej prezentujemy wybór naszym zdaniem najbardziej uniwersalnych statywów podróżnych z głowicą kulową spośród oferty różnych producentów na rynku. Ze względu, że za główne kryterium obraliśmy stosunek wagi konstrukcji do jej udźwigu, nie zawsze są to topowe modele z danej serii. Zachęcamy was jednak do zapoznania się z pełną ofertą danej linii, gdyż statyw zawsze warto dobierać względem konkretnych potrzeb i wiele osób będzie skłonnych zamienić na przykład karbonową konstrukcję na nieco cięższą aluminiową, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze wydać na przykład na filtry.
Zdecydowanie najdroższy, ale prawdopodobnie jeden z bardziej niezawodnych statywów w naszym zestawieniu. Trójnóg firmy, która jako pierwsza opracowała mechanizm obracania nóg o 180 stopni, łączy w sobie wszystko to, czego możemy oczekiwać od statywu podróżnego, czyli lekkość, funkcjonalność, wytrzymałość i duży udźwig. W zestawie z głowicą kulową, karbonowa konstrukcja będzie ważyć ok 1,4 kg, rozłoży się na wysokość 165 cm i pozwoli na efektywną pracę ze sprzętem o wadze aż do 10 kg. Dodatkowo po złożeniu mierzy jedyne 42,5 cm, dzięki czemu zmieścimy go nawet do plecaka.
Najnowsze, karbonowe modele rozszerzają uniwersalną podróżniczą linię Befree o pozycje ultralekkie, ale niepozbawione możliwości. Otrzymujemy m.in. nowy system blokowania nóżek M-lock, możliwość łatwego podpięcia akcesoriów przez gniazdo Easy Link czy nowe jarzmo, które zapewnić ma jeszcze lepszą stabilność, niezależnie od typu podłoża. Statyw waży raptem 1,2 kg, ale będzie w stanie unieść sprzęt o wadze do 8 kg. Rozłożymy go przy tym do 150 cm, a po złożeniu zajmie jedyne 41 cm.
Statywy z najnowszej serii VEO 2 jeszcze lepiej odpowiadać mają wymaganiom fotografów podróżniczych i krajobrazowych. Wśród nich najbardziej uniwersalny wydaje się model 264, który w zależności od materiału użytego do jego wykonania waży 1,4 lub 1,6 kg i uniesie sprzęt o wadze do 8 kg. Do tego otrzymujemy możliwość odchylenia kolumny centralnej do dołu i wychylenia nóg w różnych stopniach.
Lekkie i wytrzymałe statywy z serii GT stawiają na funkcjonalność i jakość wykonania. Możemy odwrócić głowicę do góry nogami rozłożyć nogi na statywu na płasko czy przekształcić jedną z nich w monopod. Do tego oferują bardzo dobry stosunek wagi do możliwości. Wysuną na się na wysokość do 188 cm i z głowicą B2 uniosą sprzęt o wadze do 8 kg.
Wykonanemu z włókna węglowego statywowi polskiej marki Genesis Gear nie brakuje funkcjonalności, a przy tym oferowany jest w przystępnej, jak na tę klasę sprzętu cenie. Oferuje kolce do pracy w grząskim terenie, uszczelnienia łączeń poszczególnych sekcji nóg i możliwość przekształcenia jednej z nóg w monopod. Przy wadze 1,42 kg uniesie nawet 10 kg sprzętu i pozwoli na wysunięcie kolumny centralnej na wysokość 170 cm.
Statywy MeFOTO wyróżniają się przede wszystkim ciekawym, kolorowym wzornictwem, ale w przypadku modelu RoadTrip otrzymujemy właściwie wszystko, czego możemy oczekiwać od kompaktowego statywu podróżnego. Konstrukcja o wadze 1,63 kg uniesie sprzęt o wadze do 8 kg, a po złożeniu zajmie jedyne 39 cm. Dodatkowo tu także mamy możliwość łatwego zamienienia jej w monopod.
Statywy z nowej serii GoPlus oferuję małe rozmiary, precyzję wykonania i udźwig wystarczający, by poradzić sobie z większością aparatów. Otrzymujemy ciekawą, łamaną kolumnę centralną, 3-stopniową regulację kąta nachylenia nóg i możliwość zamienienia jednej z nich w monopod. Aluminiowy statyw wysunię się na maksymalną wysokość 154 cm i uniesie sprzęt o wadze do 10 kg.
Konstrukcje Joby nie są może tak uniwersalne, jak zwykłe statywy, ale są często wybieranym akcesorium ze względu na lekkość, kompaktowe wymiary i możliwość zamocowania aparatu w niecodziennych miejscach. Najlepsze modele z serii bez problemu uniosą nawet lustrzankę z teleobiektywem.
(fot. okładkowa: Braden Jarvis / Unsplash.com)