Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Poniżej publikujemy tekst towarzyszący wystawie Bogdana Konopki dostarczony przez organizatorów:
W 2003 roku na placu budowy stały już trzy budynki w stanie surowym - środkowy okrągły, a dwa boczne w kształcie "pierogów". To wszystko miało zostać przykryte żelazną kopułą, a całość w przyszłości ma otaczać woda. Podczas kolejnych wizyt w Pekinie Bogdan Konopka zafascynowany budowlą obserwował jak powstają łuki kopuły, a następnie całe sklepienie. Najbardziej intrygujące dla artysty okazało się stalowo-przezroczyste wnętrze konstrukcji. "Dopiero w tym momencie mogłem ocenić gigantyczne rozmiary tego projektu oraz szybkość, z jaką postępowała budowa. Przezroczysta tkanka kopuły nasuwała skojarzenia z wieżą Eiffla i tworzyła absolutnie fantastyczne formy graficzne" - wspomina Bogdan Konopka.
W przyszłości wnętrze kopuły zostanie wyłożone drewniana mozaiką i wizualne efekty znikną. Artysta zarejestrował zatem unikalny stan materii, coś, co stanowi w fotografii wartość samą w sobie. A przy tym owa rejestracja równa się artyzmowi - z wewnętrznego mroku gmachu rozświetlanego błyskiem żelaznych prętów czy też poświatą nieprzykrytego jeszcze fragmentu kopuły, Konopka wydobył kształty przepełnione siłą i tajemniczością.
Paul Andreu, francuski architekt, twórca projektu opery w Pekinie tak określił fotografie Konopki: "Bogdan Konopka nie fotografuje architektury, lecz przestrzeń, która w jego spojrzeniu staje się równie tajemnicza jak ciało. On nie fotografuje architektury, on wyzwala z niej życie i doniosłość".
Fotografie pekińskiej opery są nowatorskim obrazem architektury współczesnej, ukazują jej graficzny aspekt - takich realizacji jeszcze w fotografii nie było. Jest to także nowy etap w twórczości Bogdana Konopki. Wystawa nosi tytuł "Beijing Opera - work in progress" - opera nie jest bowiem jeszcze ukończona.
Proces wznoszenia pekińskiej opery uwieczniali na kliszy niezliczeni fotograficy, ale tylko Bogdan Konopka stworzył zdjęcia tak zaskakujące ujęciem i tak sugestywne w swej formie, że nawet twórca projektu opery, właśnie Francuz Paul Andreu, w przypadku kilku zdjęć nie potrafił odgadnąć miejsca, z którego zostały wykonane.
Bogdan Konopka Chiny odwiedził po raz pierwszy cztery lata temu - został zaproszony na Festiwal Fotografii w Ping Yao, będącego zabytkowym miastem wpisanym na listę UNESCO Światowego Dziedzictwa Kultury. Wkrótce odwiedził Pekin (Beijing) i zobaczył... największy plac budowy na świecie, ale dopiero w Szanghaju zrozumiał co to są nowoczesne, współczesne Chiny. Artysta zaprzyjaźnił się z fotografem i profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Szanghaju Luo Jong Jin, poznawał środowiska artystyczne, a jako stypendysta Ambasady Francji podróżował po chińskiej prowincji. Z czterech podróży do Chin powstał materiał, który jesienią br. ukaże się w Paryżu w postaci książki (wydawnictwo MARVAL). Część z tych zdjęć trafiła na wystawę w Galerii Luksfera w Warszawie w maju br. (wystawa pt. "Chińskie mury"). Chińska przygoda Bogdana Konopki trwa nadal. Razem z Luo, który przyjeżdża na stypendium do Francji, przygotowuje wystawę, która będzie zaprezentowana w 2007 roku na Festiwalu Fotografii w Pekinie oraz na Biennale w Guanghzou (Kanton).
Bogdan Konopka urodził się w 1953 roku w Dynowie. Ukończył Technikum Kinematografii (specjalność fotochemia) we Wrocławiu. Fotograf i krytyk, członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Twórczością fotograficzną zajmuje się od połowy lat 70. Specjalizuje się w unikatowej fotografii czarno-białej; od lat 90. używa kamer wielkoformatowych wykonując odbitki w technice stykowej. Od 1988 roku mieszka w Paryżu.
Uroczyste otwarcie wystawy Bogdana Konopki Beijing Opera - work in progress nastąpi 23 czerwca 2006 roku o godzinie 19 w Galerii Bielskiej BWA (ul. 3 Maja 11, sala dolna) w Bielsko-Białej. Fotografie prezentowane będą do 8 sierpnia 2006.
Patronat medialny: "Pozytyw", "Biuletyn Fotograficzny", Fotopolis.pl - Internetowy Magazyn o Fotografii, Artinfo.pl - Portal Rynku Sztuki, "Architektura & Biznes", TVP 3 Katowice.