Fotograf pozywa New York Timesa. Powód? Brak stałego zatrudnienia i dyskryminacja ze względu na wiek

Autor: Maciej Luśtyk

23 Październik 2017
Artykuł na: 4-5 minut

W dzisiejszym świecie fotografii i dziennikarstwa prawdziwy etat należy do rzadkości. Jak się jednak okazuje, to nie jedyny problem z jakim muszą mierzyć się zawodowi fotoreporterzy. Robert Stolarik idzie na wojnę z dziennikiem New York Times, którego pozywa o dyskryminację wiekową i wykorzystywanie statusu freelancera.

Czy dobry fotograf prasowy musi być młody? Wygląda na to, że tak myślą twórcy jednego z najważniejszych dzienników na świecie, a przynajmniej tak wynika z pozwu, który przeciwko tytułowi New York Times i jego szefowi działu fotograficznego złożył wieloletni współpracownik, Robert Stolarik.

Za stary na etat w redakcji

W pozwie złożonym na początku lipca fotograf zarzuca dziennikowi dyskryminację ze względu na wiek i wykorzystywanie faktu samozatrudnienia. Jak twierdzi 48-letni dziś Stolarik, z powodu wieku uniemożliwiono mu zatrudnienie na etacie. Wielokrotnie miał słyszeć, że jest za stary na zatrudnienie w redakcji, przy jednoczesnym zatrudnianiu osób w wieku poniżej 30 lat.

Przytacza też sytuację, w której jeden z dziennikarzy, Patrick Witty, zaniechał procesu zatrudnienia fotografa, gdy dowiedział się, że ma już 37 lat. Redakcja miała tez faworyzować młodszych pracowników, oferując im znacznie więcej zleceń. Co ważne dotyczyło to także osób pracujących tak, jak Stolarik, na zasadzie kontraktu.

Freelancer na stałe

Przedmiotem sporu jest zresztą właśnie sam status pracownika. Mimo, że przez niemal 10 lat fotograf pracował na takich samych zasadach jak stali pracownicy redakcji, z wykonanych zadań rozliczał się jako osoba samozatrudniona, co uniemożliwiało mu ubieganie się m.in. o dopłatę za nadgodziny czy korzystanie z benefitów, jakie otrzymują pracownicy etatowi.

Oprócz tego, Stolarik oskarża redakcję o celowe zmniejszenie liczby przydzielanych mu zleceń po tym, jak podczas wykonywania zdjęć został niesłusznie aresztowany. Później, dyrektor działu fotograficznego New York Timesa miał też zupełnie zakazać przydzielania zleceń fotografowi, co miało być efektem złożenia przez niego pisemnego zażalenia na wcześniej wymienione praktyki.

500 tys. dolarów zadośćuczynienia

Fotograf domaga się zadośćuczynienia z tytułu utraconych nadgodzin i przywilejów w wysokości co najmniej 500 tys. dolarów. Czy słusznie? Póki co znamy tylko jedną stronę całej historii. Z drugiej strony niezgodne z rzeczywistym charakterem pracy sposoby zatrudniania pracowników są problemem znanym powszechnie i to właśnie te fragmenty pozwu będą miały zapewne największe znaczenie, jeżeli kiedykolwiek dojdzie do procesu. Kwestie dyskryminacji wiekowej będą na pewno znacznie trudniejsze do udowodnienia.

Cały pozew możecie przeczytać pod adresem bloomberglaw.com.

(fot. okładkowa: Jason Kuffer / flickr.com)

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Ten news was zaboli. Adobe podnosi ceny - za Plan Fotograficzny w 2025 roku zapłacicie ponad 100 zł miesięcznie
Ten news was zaboli. Adobe podnosi ceny - za Plan Fotograficzny w 2025 roku zapłacicie ponad 100...
Narzekaliście na system subskrypcji? To teraz zapłacicie za niego jeszcze więcej. Od 15 stycznia Adobe podnosi ceny poszczególnych planów. Ucierpią wszyscy, ale najbardziej nowi...
24
Plebiscyt Fotopolis 2024 - wybierz z nami najlepsze produkty i wydarzenia fotograficzne roku
Plebiscyt Fotopolis 2024 - wybierz z nami najlepsze produkty i wydarzenia fotograficzne roku
15 kategorii i ponad 100 nominacji - oto przekrój najgorętszych premier i wydarzeń ostatnich miesięcy. Wystartował plebiscyt na najlepsze produkty i wydarzenia fotograficzne 2024 roku!...
9
Canon zmienia sposób świadczenia usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty będą naprawiane w Niemczech
Canon zmienia sposób świadczenia usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty...
Z dniem 1 stycznia 2025 roku Canon kończy współpracę z firmą Pro Club. Od nowego roku wszelkie usługi gwarancyjne i serwisowe będą realizowane przez Canon Professional Service Center w...
11
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)