Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Z pozoru nowy Lumix wprowadza tylko kosmetyczne poprawki, jednak bliższe przyjrzenie się specyfikacji ukazuje dużo bardziej praktyczny i użyteczny aparat. Oto co nowego oferuje druga generacja modelu GH5 - ulubionego filmującego aparatu w systemie Mikro Cztery Trzecie.
Gdy Lumix GH5 debiutował na rynku w 2017 roku szybko zwrócił uwagę wszystkich filmujących aparatami. Jako pierwszy oferował bowiem możliwość swobodnego filmowania w 4K 60 kl./s, a także szereg funkcji ułatwiających pracę z wideo. Od premiery minęły już jednak ponad 4 lata i obecnie walka na możliwości filmowe rozgrywa się głównie w segmencie aparatów pełnoklatkowych.
Czy więc pokazany właśnie Lumix GH5 II ma szansę powtórzyć sukces poprzednika i sprawić, że system Mikro Cztery Trzecie znów stanie się cool? Wszystko zależy od zastosowań, ale po przedpremierowej prezentacji producenta, w której mieliśmy okazję uczestniczyć, wydaje się, że nowy Lumix GH5 II może okazać się dużo lepiej nakierowanym na współczesnych twórców aparatem, niż wynikałoby to z samej specyfikacji. Przeanalizujemy więc wszystkie nowości, które pojawiają się w konstrukcji.
Przede wszystkich, choć aparat nadal bazuje na leciwej już 20,3-megapikselowej matrycy, to została ona wyposażona w dodatkową powłokę antyrefleksyjną, a za jej pracę odpowiada nowy, szybki procesor Venus Engine. W rezultacie aparat doskonale niwelować ma specyficzne flary, które potrafiły występować w przypadku wcześniejszych aparatów Mikro Cztery Trzecie, a także oferować znacznie lepszą produkcję koloru, doskonalsze odzwierciedlenie jasności i bardziej naturalną kontrolę szumu, a tym samym lepsze efekty podczas pracy na wysokich czułościach.
Co chyba jednak najciekawsze, producent obiecuje aż o 25% większy zakres dynamiczny. Co prawda tyczy się to akurat trybu fotograficznego, ale wskazuje, że producent zrobił sporo, by wycisnąć jak najwięcej ze wspomnianej matrycy. Podczas prezentacji podkreślano zresztą, że dużą wagę przyłożono do możliwie najbardziej wiernej i naturalnej reprodukcji obrazu w nowym aparacie.
Usprawnienia zaszły też na polu systemu AF. Choć nadal bazuje on na detekcji kontrastu DFD i 225 punktach, to oferuje teraz system wykrywający także głowę, sylwetkę i zwierzęta, co poprawić ma skuteczność systemu śledzenia. Do 6,5 EV wrosła też skuteczność systemu stabilizacji w przypadku korzystania ze stabilizacji sensora i optycznej stabilizacji wybranych obiektywów.
Widoczne zmiany uświadczymy także w zakresie samych możliwości rejestracji. Przede wszystkim w przypadku 10-bitowego zapisu Cinema 4K 4:2:2 otrzymujemy teraz także możliwość rejestracji z prędkością 25 i 30 kl.s (w przypadku GH5 były to wyłącznie 23,98 i 24 kl./s). Co więcej, w przypadku zapisu wewnętrznego opcja rejestracji z prędkością 60/50 kl./s dostępna jest teraz dla 10-bitowego zapisu 4K i Cinema 4K i Anamorphic 4K z próbkowaniem 4:2:0, podczas gdy w modelu GH5 była ona ograniczona wyłącznie do standardowego zapisu 8-bitowego. Idąc śladem pokazanej niedawno kamery BGH1, nowy Lumix GH5 II oferuje także możliwość jednoczesnego, wewnętrznego zapisu 10 bit 4K 4:2:0 podczas wypuszczania zapisu 4:2:2 na zewnętrzny rekorder.
Lumix GH5 oferuje także wbudowany fabrycznie płaski profil obrazu V-log, a także nowe profile obrazu L. Classic NEO i L. Monochrome. Poza tym pojawiają się: czerwona obramówka ekranu, która pozwoli lepiej zorientować się czy aby na pewno wyzwoliliśmy rejestrację wideo, opcja frame marker, umożliwiająca wyświetlenie na ekranie siatki odpowiadającej różnym formatom obrazu, funkcja stabilizacji obrazu podczas pracy z obiektywami anamorficznymi, tryb filmowania w pionie, możliwość punktowego pomiaru jasności w dowolnym obszarze kadru podczas rejestracji wideo, a także usprawnione menu, pozwalające zgrupować najcześciej używane kombinacje ustawień w celu ich szybkiego przywołania.
Jedną z najważniejszych nowości są opcje dotyczące streamingu, który możemy realizować teraz bezprzewodowo, w jakości do Full HD 60 kl./s, łącząc aparat z routerem bądź też smartfonem wyposażonym w aplikację Lumix Sync App (jest także opcja streamingu przez komputer "po kablu").
Wreszcie wprowadzone zmiany dotykają też samego body. Oprócz kosmetycznych zmian w postaci zastąpienia przycisku AF/AE Lock przyciskiem AF-On i podmienienia górnego przycisku funkcyjnego na dedykowany przycisk do szybkiego wyboru profilu koloru (który prawdopodobnie dalej można konfigurować), otrzymujemy także bardziej wydajną baterię DMW-BLK22 (2200 mAh względem 1860 mAh w baterii z modelu GH5 - o 200 zdjęć lepsza wydajność w trybie Power Saving), a także jaśniejszy 3-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 184 000 punktów (162 000 w modelu GH5). Do tego złącze USB 3.1, które teraz posłuży także do stałego zasilania aparatu podczas pracy.
Poza tym, to ta sama, uszczelniania, magnezowa konstrukcja i podstawowa specyfikacja, co wcześniej. Czy więc w 2021 roku taki aparat ma szansę znaleźć dla siebie miejsce na rynku?
Podsumowując zmiany, które zaszły w nowym modelu możemy wnioskować, że raczej nie będzie to aparat, który wykorzystywalibyśmy do realizacji wysokobudżetowych realizacji reklamowych, fabularnych czy profesjonalnych teledysków; nie będzie to też model istotny z punktu widzenia aktualnych posiadaczy modelu GH5. Nowy aparat powinien natomiast doskonale sprostać oczekiwaniom osób tworzących wideo na potrzeby mniejszych biznesów, vlogów czy imprez okolicznościowych. Jednym słowem ma to być propozycja dla ambitnych youtuberów (i streamerów), twórców niezależnego kina i filmujących fotografów, którzy dopiero wkraczają w świat bardziej wymagających produkcji wideo, oczekując dużej swobody działania, a jednocześnie nie widząc potrzeby inwestycji w droższe systemy pełnoklatkowe. Biorąc pod uwagę tego typu działania, nowy Lumix wydaje się udaną aktualizacją modelu GH5, która sprawia, że konstrukcja staje się dużo bardziej aktualna.
Co ciekawe, jeszcze przed końcem roku pojawić ma się aktualizacja, która wprowadzi m.in: funkcję Live View Composite, oraz tethering ze smartfonem przez USB.
Bardzo ciekawie aparat Lumix GH5 II prezentuje się też pod względem ceny, debiutując na pułapie o 400 dolarów niższym niż model GH5. Aparat trafi rynku w czerwcu, w cenie 1699 dolarów za body i 2299 dolarów za zestaw z obiektywem 12-60 mm f/2.8-4. W Polsce za aparat zapłacimy kolejno ok. 7800 zł (body) i ok. 10500 zł (zestaw z obiektywem).
Nazwa | Panasonic Lumix GH5 II |
Producent | Panasonic |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | 4/3 CMOS (17,3 x 13mm) |
Efektywna rozdzielczość | 20,3 Mp |
Matryca | Mikro Cztery Trzecie |
Czułość | ISO 100 (rozszerzona) ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 |
Procesor | Venus Engine |
Rozdzielczość maksymalna | 5184 x 3888 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Kompresja | standard fine |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane manualny (4 ustawienia w pamięci) |
Mocowanie obiektywu | Mikro Cztery Trzecie |
Kontrola błysku | TTL Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami wymuszona (błysk wypełniający) |
Lampa błyskowa | brak |
Stabilizacja | stabilizacja matrycy DUAL I.S. 6,5 EV |
Synchronizacja z lampą | 1/250 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M tryby użytkownika tryb filmowy |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/8000 - 60 s migawka elektroniczna 1/16000 - 60 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV |
Zdjęcia seryjne | 12 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy |
Samowyzwalacz | tak |
Pomiar ostrości | Detekcja kontrastu (Depth From Defocus), 255 punktów AF |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wielopunktowy AF strefowy AF wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Podgląd głębi | tak, po zdefiniowaniu przycisku |
Wizjer | wizjer elektroniczny 3 680 000 punktów powiększenie 0,76x |
Ekran LCD | obrotowy dotykowy 3,2-calowy TFT LCD 1 840 000 punktów |
Rejestracja filmów | MPEG-4 H.264 MOV 4K 60 kl./s Full HD 1080p 180 kl./s |
Złącza | gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek wężyk spustowy Wi-Fi HDMI (pełnowymiarowe) USB 3.1 (USB-C) z możliwością zasilania |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy DMW-BLK22 |
Wydajność zasilania | 410 zdjęć (1200 zdjęć w trybie Power Saving) |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 139 x 98 x 87 mm |
Waga | 727 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Więcej informacji na temat nowego aparatu znajdziecie na stronie panasonic.com.