Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
CES 2017: Ten rok z przytupem rozpoczyna Panasonic. Właśnie oficjalnie zaprezentowano oczekiwany od kilku miesięcy flagowy model Lumix GH5. Od premiery poprzednika minęły prawie 3 lata, ale w tym czasie projektanci na pewno nie próżnowali.
Serię GH upodobali sobie szczególnie filmowcy, którzy w kompaktowym body otrzymywali funkcje zarezerwowane do tej pory dla profesjonalnych kamer filmowych. Ostatni model w linii został zaprezentowany niemal 3 lata temu, co rodziło duże oczekiwania wobec jego następcy. Czy GH5 będzie w stanie im sprostać? Wygląda na to, że jak najbardziej. Możliwości aparatu znacznie przewyższają bowiem to, co do zaoferowania ma konkurencja. W dodatku nie tylko ta z systemu Mikro Cztery Trzecie.
Panasonic Lumix GH5 został wyposażony w nową 20-megapikselową matrycę CMOS bez filtra dolnoprzepustowego, co przełożyć ma się na znaczną poprawę szczegółowości zdjęć. Sensor wspierany jest z kolei procesorem Venus Engine nowej generacji, który dzięki usprawnionym systemom przetwarzania i odszumiania obrazu sprawiać ma, że zapomnimy o niedoskonałościach matryc Mikro Cztery Trzecie. Podczas premiery mieliśmy okazję oglądać zdjęcie porównawcze wykonane modelem GH5 oraz poprzednikiem i musimy przyznać, że różnica jest mocno zauważalna.
Nowy procesor odpowiada także za zwiększenie osiągów aparatu. I choć prędkość trybu seryjnego wzrosła jedynie nieznacznie (9 kl./s z pełnym wsparciem ciągłego AF, 12 kl./s z trybie pojedynczym) to znaczną poprawę zauważamy w kwestii bufora, który teraz będzie w stanie pomieścić aż 100 plików RAW.
Otrzymujemy także nowy tryb 6K Photo, który podobnie jak wcześniejszy tryb 4K Photo, bazując na funkcjach filmowych aparatu, zapisując zdjęcia w mniejszej rozdzielczości pozwala nam na fotografowanie serią z prędkością 30 kl./s. Z tą różnicą, że teraz wyjściowe obrazy będą miały wielkość aż 18 Mp. Bez problemu wykonamy z nich więc nawet większe odbitki. Jeżeli jednak chcielibyśmy fotografować w trybie 4K Photo, prędkość serii wzrośnie aż do 60 kl./s. Tryb, który jeszcze niedawno był ciekawostką, nagle może okazać się bardzo funkcjonalnym narzędziem.
Usprawniono także działanie i tak już bardzo szybkiego systemu autofokusa Depth From Defocus. Oprócz 225 punktów AF i nowych algorytmów, które według producenta dwukrotnie poprawiają skuteczność pomiaru, system wyposażono także w detektor ruchu udoskonalający śledzenie obiektów. Pojawiła się również znana z najlepszych aparatów na rynku możliwość precyzyjnej regulacji szybkości i czułości autofokusa w trybie ciągłym.
Na pierwszy plan wysuwają się jednak możliwości filmowe. GH5 jako pierwszy bezlusterkowiec na rynku oferować będzie zapis 4K z prędkością 60 kl./s oraz wewnętrzne 10-bitowe próbkowanie 4:2:2 All-Intra. Co najważniejsze, wszystko to przy odczycie informacji z całej powierzchni sensora dzięki czemu nie będziemy musieli więcej martwić się współczynnikiem cropa i zawężeniem pola widzenia obiektywów.
Z kolei w jakości Full HD 1080p będziemy w stanie filmować z prędkością nawet 180 kl./s, co z pewnością ucieszy miłośników zwolnionego tempa. Oprócz profilu Log, użytkownicy otrzymają także profil 709 like, który oferować ma efekty zbliżone do powszechnie używanego w branży telewizyjnej standardu Rec. 709, a także opcję Knee Control, pozwalającą na zachowanie większej ilości informacji w jasnych partiach obrazu.
Oprócz tego, zaawansowanych twórców wideo ucieszy z pewnością informacja o dedykowanym adapterze mikrofonowym z dwoma wejściami XML i zasilaniem Phantom. Warto jednak nadmienić, że wszystkie funkcje filmowe nie będą dostępne od razu. Próbkowanie 4:2:2 All-Intra przy przepływności 400 Mb/s dla jakości 4K/30 kl./s zostanie wprowadzone dopiero latem 2017 roku.
Zmiany zaszły też w samym body aparatu. Korpus jest widocznie większy (138.5 x 98.1 x 87.4 mm) i oferuje nowy wizjer elektroniczny o rozdzielczości 3,68 Mp i powiększeniu 0,76x. Usprawnieniu uległ także obracany ekran dotykowy. Jest większy (3,2 cale) oraz bardziej szczegółowy (1,62 Mp). Na tylnym panelu pojawił się z kolei joystick do regulacji pola AF, co jest obecnie jedynym tego typu rozwiązaniem w systemie Mikro Cztery Trzecie.
Nareszcie otrzymujemy także dwa wejścia na karty SD (UHS-II), a filmowców ucieszy standardowej wielkości port HDMI. Z kolei jako opcjonalne akcesorium dokupić będziemy mogli także battery grip, który ułatwi pracę w pionie i dzięki wbudowanej baterii wydłuży czas pracy. Na dokładkę otrzymujemy także moduł Wi-Fi, który dzięki wsparciu łączności Bluetooth będzie stale połączony z naszym smartfonem i umożliwi przesyłanie zdjęć na bieżąco, podczas ich wykonywania.
Aparat, jak przystało na flagowca, został całości wykonany z magnezu i uszczelniony. Na rynku aparat pojawi się pod koniec marca w cenie 1999 dolarów za body. Polskiej ceny na razie nie znamy.
Nazwa | Panasonic Lumix GH5 |
Producent | Panasonic |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | 4/3 CMOS (17,3 x 13mm) |
Efektywna rozdzielczość | 20 Mp |
Matryca | Mikro Cztery Trzecie |
Czułość | ISO 100 (rozszerzona) ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 |
Procesor | Venus Engine |
Rozdzielczość maksymalna | 5184 x 3888 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Kompresja | standard fine |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane manualny (4 ustawienia w pamięci) |
Mocowanie obiektywu | Mikro Cztery Trzecie |
Kontrola błysku | TTL Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami wymuszona (błysk wypełniający) |
Lampa błyskowa | brak |
Stabilizacja | stabilizacja matrycy DUAL I.S. |
Synchronizacja z lampą | 1/250 s |
Tryby ekspozycji | tryby użytkownika tryb filmowy auto P, A, S, M |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/8000 - 60 s migawka elektroniczna 1/16000 - 60 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV |
Zdjęcia seryjne | 12 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy |
Samowyzwalacz | tak |
Pomiar ostrości | Detekcja kontrastu (Depth From Defocus), 255 punktów AF |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wielopunktowy AF strefowy AF wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Podgląd głębi | tak, po zdefiniowaniu przycisku |
Wizjer | wizjer elektroniczny 3 680 000 punktów powiększenie 0,76x |
Ekran LCD | obrotowy dotykowy 3,2-calowy 1 620 000 punktów TFT LCD |
Rejestracja filmów | MPEG-4 H.264 AVCHD 4K 60 kl./s Full HD 1080p 180 kl./s |
Złącza | gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek wężyk spustowy Wi-Fi HDMI (pełnowymiarowe) USB 3.1 (USB-C) |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy |
Wydajność zasilania | 410 |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 139 x 98 x 87 mm |
Waga | 725 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Więcej informacji znajdziecie pod adresem panasonic.com.