Panasonic Lumix DMC-GX1

Autor: Michal Grzegorczyk

7 Listopad 2011
Artykuł na: 6-9 minut
Koncern Panasonic zaprezentował... następcę modelu GF1. Mimo, że na rynku wcześniej pojawiły się modele GF2 i GF3, to właśnie nowy, 16-megapikselowy Lumix GX1 jest realizacją pomysłu na mały, ergonomiczny aparat bezlusterkowy dla zaawansowanych fotografów.

Panasonic Lumix GF1 miał to, czego oczekiwaliśmy od aparatu bezlusterkowego: świetną ergonomię, bardzo dobre wykonanie, wysoką jakość zdjęć i niewielkie rozmiary korpusu. Później linia GF skręciła w stronę amatorską. Następcami GF1 były małe, wręcz kieszonkowe korpusy, ale ze zdecydowanie uproszczoną obsługą. Z punktu widzenia bardziej zaawansowanych amatorów były po prostu mniej ergonomiczne. Nowy Lumix GX1 to powrót do pierwotnej idei. Aparat jest mały (choć nie tak mały jak GF3), ale ma wszystko czego może potrzebować doświadczony fotograf.

Sercem aparatu jest znany z modelu G3 16-megapikselowy sensor Live MOS, który może pracować z maksymalną czułością ISO 12800. O pozycji tego modelu świadczy też szybkość działania. Prędkość zdjęć seryjnych wzrosła do 4,2 kl/s, a po zmniejszeniu rozdzielczości do ciągle rozsądnych 4 megapikseli wynosi 20 kl/s. Przyspieszył również autofokus aparatu, a trzeba pamiętać, że już w poprzednich modelach był uznawany za najlepszy w swojej klasie. Japoński producent deklaruje, że prędkość ustawiania ostrości z obiektywem Power Zoom 14-42 mm wynosi teraz 0,09 sekundy. Panasonic dodał też nowy tryb AF: AFF, co można rozszerzyć do AF Flexible. Po wciśnięciu spustu migawki do połowy ostrość jest blokowana na fotografowanym przedmiocie, ale jeśli zmieni on swoje położenie aparat samoczynnie przefokusuje dla uzyskania właściwej ostrości.

Panasonic Lumix DMC-GX1, jak chyba już każdy współczesny aparat, ma całkiem rozbudowane funkcje filmowe. Aparat nagrywa w rozdzielczości Full HD z kodowaniem AVCHD lub w formacie mp4. Dźwięk rejestrowany jest za pomocą stereofonicznego mikrofonu.

Jak przystało na zaawansowaną konstrukcję aparat może się pochwalić tarczą trybów, pokrętłem na tylnej ściance, dedykowanym przyciskiem do nagrywania wideo i przyciskiem funkcyjnym. Obsługę dodatkowo ułatwia 3-calowy, dotykowy ekran LCD o rozdzielczości 460 000 punktów. Producent zadbał o obecność wbudowanej lampy błyskowej oraz gorącej stopki ze złączem akcesoriów, do której można podłączyć zewnętrzny, odchylany wizjer elektroniczny o rozdzielczości 1,44 milionów punktów.

Panasonic Lumix GX1 będzie dostępny w dwóch kolorach: szarym i czarnym. Na razie nie znamy polskiej ceny ani terminu wprowadzenia tego modelu do sprzedaży. Wiadomo, że w USA będzie kosztował około 700 dolarów. Poniżej prezentujemy specyfikację techniczną aparatu:

NazwaPanasonic Lumix DMC-GX1
Typkompakt cyfrowy z wymienną optyką
Efektywna rozdzielczość16 Mp
Sensor
  • 4/3 Live MOS
  • 17,3 x 13,0 mm
  • 16,8 Megapikseli (16 efektywnych)
  • filtr RGB i wbudowany filtr niskoprzepustowy
  • Supersonic Wave Filter (filtr antypyłowy)
PamięćSD/SDHC/SDXC
Rozdzielczość
  • 4592 x 3448 (4:3)
  • 3232 x 2424 (4:3)
  • 2272 x 1704 (4:3)
  • 1824 x 1368 (4:3 - zobiektywem 3D)
  • 4576 x 3056 (3:2)
  • 3232 x 2160 (3:2)
  • 2272 x 1520 (3:2)
  • 1824 x 1216 (3:2 - z obiektywem 3D)
  • 4576 x 2576 (16:9)
  • 3232 x 1824 (16:9)
  • 1920 x 1080 (16:9)
  • 1824 x 1024 (16:9 - z obiektywem 3D)
  • 3424 x 3424 (1:1)
  • 2416 x 2416 (1:1)
  • 1712 x 1712 (1:1)
  • 1712 x 1712 (1:1 - z obiektywem 3D)
Formaty zapisu obrazu
  • JPEG (Exif 2.2)
  • RAW
  • RAW + JPEG
  • AVCHD Lite
  • Motion JPEG
Poziom kompresjiJPEG: 2 poziomy - standard i fine
Obiektyw
  • obiektywy z mocowaniem Micro 4/3
  • współczynnik powiększenia 2x
  • obiektywy 4/3 poprzez adapter
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Przysłonaco 1/3 EV (w zależności od obiektywu) +/- 3 EV
Migawkaszczelinowa, 60 - 1/4000 s + bulb
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Program (z shift'em)
  • priorytet przysłony
  • priorytet migawki
  • ustawienia manualne
  • programy tematyczne
Pomiar światła
  • matrycowy Intelligent Multiple (144 pola)
  • centralnie ważony
  • punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-5 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjiprzycisk AEL/AFL lub spust migawki do połowy
Autobracketing3 klatki, skok od 1/3 EV do 2 EV
Metody pomiaru ostrości
  • detekcja kontrastu
  • wybór jednego pola
  • wybór 23 pól
  • AF Tracking
  • wykrywanie twarzy Face Detection
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy AFS
  • ciągły AFC
  • AFF - AF Flexible
  • strojenie manualne MF
Manual focustak, pierścieniem na obiektywie (w zależności od obiektywu))
Blokada ostrościprzycisk AEL/AFL lub spust migawki do połowy
Czułość
  • Auto
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
  • ISO 6400
  • ISO 12800
Balans bieli
  • Auto
  • dzienne
  • chmury
  • cień
  • halogenowe
  • flash
  • ustawienie własne 1
  • ustawienie własne 2
  • dobór temperatury 2500-10000K (co 100K)
Korekta obrazu
  • tryb koloru: Standard, Dynamic, Nature, Smooth
  • nasycenie (5 poziomów)
  • kontrast (5 poziomów)
  • ostrość (5 poziomów)
  • redukcja szumów (5 poziomów)
  • tryb monochromatyczny: Standard, Dynamic, Smooth
  • My Film: dwa ustawienia w pamięci
Zdjęcia seryjne4,2 kl/s
Rejestracja filmu
  • AVCHD: 1920 x 1080, 1280 x 720
  • Motion JPEG: 1280 x 720, 640 x 480, 320 x 240
Monitor LCD3 cala TFT LCD dotykowy, 460 000 punktów
Synchronizacja z lampą1/160 s
Lampa błyskowa
  • wbudowana typu pop-up (otwieranie ręczne)
  • liczba przewodnia 7,6
  • korekta mocy błysku: +/-2 EV co 1/3 EV
  • gorąca stopkapka lamp zewnętrznych
  • czas synchronizacji 1/160 s
Kontrola błysku
  • Auto
  • redukcja czerwonych oczu
  • długa synchr. z redukcją cz. o.
  • długa synchronizacja
  • długa synchronizacja na drugą kurtynę
  • błysk wymuszony
  • lampa wyłączona
Stopka akcesoriówtak, gorąca stopka
Tryby odtwarzania
  • Pojedyncze zdjęcie
  • Indeks 4 - 25 kadrów
  • kalendarz
  • zoom maksymalnie 16x
Samowyzwalacz2 lub 10 s, 10 s / 3 zdjęcia
ZłączaAV/USB 2.0, wyjście HDMI, wejście mikrofonu - stereo
Zasilanieakumulator litowo-jonowy
Wydajność zasilania (zdjęcia)350 zdjęć
Obudowametalowa
Wymiary116 x 68 x 39 mm
Waga272 g (bez baterii)
Ocena w teście DIWA75% (5)
Test Fotopolis14442
Artykuł na Fotopolis13804
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Canon RF 70-200 mm f/2.8L IS USM Z - wewnętrzny zoom, filmowa ergonomia, praca z konwerterami i… zaporowa cena
Canon RF 70-200 mm f/2.8L IS USM Z - wewnętrzny zoom, filmowa ergonomia, praca z konwerterami i…...
Canon prezentuje kolejny profesjonalny zoom 70-200 mm f/2.8, tym razem przygotowany także do pracy filmowej. Szkło spodobać ma się także jednak wymagającym fotografom, oferując...
9
Nawet 40 rat 0% na Twój wymarzony sprzęt fotograficzny w CEWE FOTOJOKER
Nawet 40 rat 0% na Twój wymarzony sprzęt fotograficzny w CEWE FOTOJOKER
Do 6 listopada w CEWE Fotojoker sprzęt fotograficzny możecie kupić w rozszerzonym systemie ratalnym do 40 rat 0%. W ofercie aparaty i obiektywy topowych marek.
9
Zimowe rabaty Nikon - aparaty i obiektywy taniej do 4300 zł
Zimowe rabaty Nikon - aparaty i obiektywy taniej do 4300 zł
Nikon startuje z promocją „Natychmiastowy Rabat Zima 2024”, w ramach której aparaty, obiektywy, a także akcesoria producenta będzie można kupić z natychmiastową zniżką sięgającą nawet...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)