Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Całkowita utrata zdjęć to czarny sen każdego fotografa. Jednak istnieje kilka prostych sposobów, które skutecznie nas przed tym uchronią. Czy wiecie z jak poprawnie archiwizować zdjęcia i tworzyć backup plików?
Na tym jednak nie kończą się efektywne sposoby tworzenia archiwizacji danych. Kolejna niezwykle ważna funkcja umożliwia automatyczne tworzenie kopii zapasowych wszystkich katalogów. W praktyce program będzie wymuszał na jego użytkownikach utworzenie backupu głównego katalogu ze zdjęciami. Dzięki temu zostanie utworzona kopia (najlepiej na zewnętrznym dysku) nie tylko wszystkich zaimportowanych fotografii, lecz także wszelkich parametrów związanych z postprodukcją. Co za tym idzie, zostaną utworzone specjalne pliki przechowujące wszelkie informacje dotyczące poszczególnych zmian, które nanieśliśmy na edytowany obraz.
Jest to o tyle funkcjonalne, że program ciągle przypomina o utworzeniu backupu, dzięki czemu użytkownik nie musi sam o tym pamiętać. Co więcej, to my decydujemy, czy chcemy, aby program zapisał kopię zapasową. Przy postprodukcji małej liczby zdjęć możemy z tego zrezygnować i odłożyć to na później. Jednak w przypadku edycji większego materiału zdjęciowego (na przykład fotoreportażu ślubnego) rozsądnym wyjściem jest utworzenie nawet kilku kopii jednego dnia. Oczywiście ma to także swoje minusy. Plik z backupem nie należy do najmniejszych i jego rozmiar może wynieść nawet kilka gigabajtów (zależne od liczby zaimportowanych zdjęć). Wiąże się to z nadmiernym wykorzystaniem pojemności dysku. Może tu pomóc dokupienie nowej jednostki lub usuwanie starych kopii i zostawianie nowszych, na przykład tylko tych z danego miesiąca. Decyzję jednak każdy fotograf musi podjąć indywidualnie, tak aby odpowiadała jego potrzebom.
Ta opcja jest szczególnie przydatna dla miłośników postprodukcji, którzy zazwyczaj pracują na surowych plikach RAW. Podczas importu należy pamiętać o tworzeniu plików XMP. Przechowują one informacje o wszystkich ustawieniach oraz parametrach nałożonych na edytowane fotografie. W praktyce jeśli skopiujemy taki duet (źródłowe zdjęcie oraz plik XMP) do jakiejkolwiek innej lokalizacji, informacje o obróbce będą zawsze widoczne – mozemy kontynuować edycję lub szybko przywrócić początkowy wygląd zdjęcia. Jest to o tyle funkcjonalne, że w momencie podłączenie dysku zewnętrznego ze zdjęciami oraz plikami XMP do innego komputera, będziemy mogli kontynuować edycję bez utraty wcześniejszych zmian - niezależnie od wybranego programu.
Ważne, aby utworzony folder, w którym przechowamy przerobione zdjęcia, nie znajdował się w tym samym miejscu, co surowe pliki RAW. Dlaczego? W przypadku jakiejkolwiek awarii utracimy zarówno cyfrowe negatywy, jak i efekty naszej pracy. Utworzone dwa oddzielne foldery ze zdjęciami (RAW i JPEG) możemy skopiować na osobny dysk. W ten sposób powstanie pełna kopia zapasowa całości naszej biblioteki zdjęć.