Siła backupu - Fujifilm odmawia zapłaty haraczu hakerom

Autor: Maciej Luśtyk

10 Czerwiec 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Na początku czerwca serwery Fujifilm padły ofiarą hakerów. Co sobie jednak myśleli atakując jednego z najważniejszych graczy rynku backupu?

Ataki ransomware stają się coraz powszechniejsze, a ostatnimi czasy wkradły się nawet na rynek fotografii. Wystarczy przypomnieć chociażby zeszłoroczny włamanie na serwery Canona, w wyniku których firma utracić miała 10 TB danych, w tym wrażliwe informacje na temat pracowników. Zwykle też firmom nie pozostaje nic innego jak zapłacić haracz - hakerzy blokują zwykle dostęp do danych i żądają zapłaty pod groźbą udostępnienia ich w internecie.

Tym razem padło na Fujifilm, które odmówiło zapłaty robiąc sobie przy okazji świetny PR

Choć wszyscy kojarzymy firmę Fujifilm głównie z produkcji filmów i aparatów fotograficznych, korporacja prowadzi także wiele innych działalności, których sporą cześć stanowią rozwiązania z zakresu backupu i obsługi baz danych. Warto wspomnieć chociażby, że to właśnie Fujfilm dzierży obecnie rekord w zakresie najbardziej pojemnego nośnika danych na świecie - pod koniec grudnia 2020 roku firma wspólnie z IBM poinformowała o stworzeniu dysku taśmowego o pojemności 580 terabajtów. Można się więc spodziewać, że praca całej korporacji opiera się o wysoką kulturę bezpieczeństwa i archiwizacji danych. I wydaje się to potwierdzać oficjalny komunikat firmy w sprawnie wspomnianego ataku.

Przeczytaj także:
Fujifilm stworzyło nośnik magnetyczny, który pomieści 580 terabajtów danych

Nowy nośnik taśmowy, mieszczący się w kartridżu wielkości dłoni, pozwoli na zapisanie ponad 0,5 petabajta danych, czyli mniej więcej tyle, ile zmieścilibyśmy na kilometrowej wysokości wieży z płyt CD. [Czytaj więcej]

4 czerwca firma potwierdziła, że atak zakłócił pracę jednej z japońskich sieci, co zmusiło do czasowego zawieszenia pracy wszystkich systemów korporacji, co zupełnie wstrzymało procesy związane z wysyłką sprzętu. Z problemem szybko jednak sobie poradzono, przywracając system z kopii zapasowych.

"Backup danych jest standardową procedurą operacyjną w firmie Fujifilm"

„Fujifilm nie będzie komentować żądań hakerów. Mogę tylko zapewnić, że nie zapłaciliśmy żadnego okupu” - powiedział rzecznik firmie w rozmowie z serwisem Verdict. „Bieżący backup danych jest standardową procedurą operacyjną w firmie Fujifilm”. Wydaje się także, że atak nie dotknął wrażliwych danych. „Jesteśmy też pewni, że z powodu ataku nie doszło do utraty, destrukcji, podmiany czy nieautoryzowanego wykorzystania danych dotyczących naszej firmy oraz klientów” - komentują przedstawiciele Fujifilm Europe.

Oczywiście nadal pozostaje ryzyko, że hakerzy postanowią opublikować wykradzione dane (Fujifilm nie chciało komentować tej kwestii), ale najwyraźniej firma uznała, że nie ma wśród nich nic, co mogłoby jej zaszkodzić.

Cóż, cała sytuacja to dobry przykład tego, że skuteczny backup może zapewnić spokój ducha w każdej sytuacji.

Źródło: verdict.co.uk

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Ten news was zaboli. Adobe podnosi ceny - za Plan Fotograficzny w 2025 roku zapłacicie ponad 100 zł miesięcznie
Ten news was zaboli. Adobe podnosi ceny - za Plan Fotograficzny w 2025 roku zapłacicie ponad 100...
Narzekaliście na system subskrypcji? To teraz zapłacicie za niego jeszcze więcej. Od 15 stycznia Adobe podnosi ceny poszczególnych planów. Ucierpią wszyscy, ale najbardziej nowi...
23
Plebiscyt Fotopolis 2024 - wybierz z nami najlepsze produkty i wydarzenia fotograficzne roku
Plebiscyt Fotopolis 2024 - wybierz z nami najlepsze produkty i wydarzenia fotograficzne roku
15 kategorii i ponad 100 nominacji - oto przekrój najgorętszych premier i wydarzeń ostatnich miesięcy. Wystartował plebiscyt na najlepsze produkty i wydarzenia fotograficzne 2024 roku!...
9
Canon zmienia sposób świadczenia usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty będą naprawiane w Niemczech
Canon zmienia sposób świadczenia usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty...
Z dniem 1 stycznia 2025 roku Canon kończy współpracę z firmą Pro Club. Od nowego roku wszelkie usługi gwarancyjne i serwisowe będą realizowane przez Canon Professional Service Center w...
11
Powiązane artykuły
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj