Aparaty
Leica M11 Black Paint - nowa wersja, która pięknie się zestarzeje
Jesień to pod względem fotograficznym, chyba najciekawsza pora roku - cała gama kolorów, różnorodne światło oraz długie cienie stwarzają doskonałe możliwości do zbudowania ciekawego wizualnie kadru.
Klasyczne, jesienne ujęcia najlepiej realizować przy dobrej pogodzie. Popołudniowe słońce i długie cienie nasycające kolory, pozwalają na ustawienie niskich czułości ISO - 100/200. Użycie statywu w tym wypadku nie będzie więc konieczne.
Automatyczny balans bieli Nikona D600 doskonale sobie radzi z odczytywaniem jesiennych kolorów, natomiast przestawienie balansu bieli na motyw zachmurzonego nieba, podbija dodatkowo kontrast i nasycenie fotografowanych scen.
Rozmycie
Zabrałem ze sobą pełnoklatkowego Nikona D600 oraz dwa, całkowicie różniące się od siebie obiektywy. Pierwszy z nich to szerokokątny Nikon AF-S Nikkor 24 mm f/1,4G IF-ED - jasny, stałoogniskowy obiektyw dedykowany aparatom pełnoklatkowym; drugi zaś to Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85 mm f/3,5G VR - obiektyw, który co prawda został stworzony głównie z myślą o aparatach z niepełnowymiarową matrycą, ale bardzo dobrze współpracuje też z Nikonem D600. Po przestawieniu aparatu z formatu FX na DX, dostajemy bardzo dobre szkło o wąskim kącie.
Nikon AF-S Nikkor 24 mm ze światłem f/1,4 pozwolił na ciekawe, dynamiczne zdjęcia z szerszą perspektywą. Dzięki dużemu otworowi przesłony, mogłem również w świadomy sposób zdecydować, który plan na zdjęciu będzie ostry, a co zostanie rozmyte.
Mimo, że maksymalnym otworem przysłony Nikona AF-S DX Micro Nikkor 85 mm jest wartość 3,5, musimy pamiętać, że obiektywem o tak wąskim kącie widzenia można bardzo wyraźnie odciąć ostre elementy zdjęcia od jego tła. Za jego pomocą można uzyskać dobre odwzorowanie detali na zdjęciu oraz ciekawe wyróżnienie elementu kadru, na którym nam zależy.
Na zdjęciach poniżej widać natomiast, że głębia ostrości z przysłony 1,4 w szerokokątnym obiektywie, różni się od sposobu rozmywania tła w stosunku do obiektywu 85 mm.
Pierwszy i drugi plan
Planując kompozycje naszych zdjęć należy pamiętać o tym, że nie zawsze to co jest na pierwszym planie, musi być ostre. Dobrze jest czasem sfotografować wybrany obiekt tak, by był on na drugim czy nawet trzecim planie, natomiast pierwszy plan można wówczas rozmyć.
Z bliska i z daleka
Fotografując jesień polecam skupić się zarówno na detalach: liściach - ich kształcie, strukturze, kolorach; ale też na szerszych planach, zamykających szersze kompozycje.
Mając tak wąski obiektyw jak Nikona AF-S DX Micro Nikkor 85 mm, spokojnie mogłem fotografować elementy oddalone ode mnie, takie jak korony drzew, co stwarzało możliwość komponowania ciasnych, symetrycznych kadrów, w ciekawy sposób.
Odchodząc od detalu, można w szerszej perspektywie ująć jednolitość kolorystyczną, lub wręcz przeciwnie - wyraźny kontrast w krajobrazie jesiennym.
Przy fotografowaniu nieco bardziej oddalonych scen powinniśmy pamiętać, by zawrzeć w kadrze chociaż jeden element odcinający się, na przykład swoim charakterem lub kolorem, od głównego motywu zdjęcia - tak by w natłoku barw można było w naturalny sposób odróżnić co jest motywem przewodnim kadru, a co tłem.
Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85 mm doskonale sprawdza się przy fotografowaniu krajobrazów. Wąski kąt w bardzo symetryczny sposób pozwala komponować zdjęcia, naturalnie niwelując przekłamania, czy też przekrzywienia, na które często jesteśmy skazani fotografując szerokokątnymi obiektywami. Dodatkowo obiektyw ten pozwala nam na zamknięcie sceny znacznie od nas oddalonej i wpuszczenie do niej obiektów znajdujących się niekoniecznie w bezpośredniej odległości.