Złota jesień - odcinek V

Autor: Michal Grzegorczyk

25 Październik 2013
Artykuł na: 4-5 minut
Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka naszego cyklu o robieniu zdjęć w trudnych warunkach. Tym razem Kamil Zacharski opisuje sposoby na fotografowania złotej jesieni.

Jesień to pod względem fotograficznym, chyba najciekawsza pora roku - cała gama kolorów, różnorodne światło oraz długie cienie stwarzają doskonałe możliwości do zbudowania ciekawego wizualnie kadru.

1/100 s, f/3.5, ISO 200, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Klasyczne, jesienne ujęcia najlepiej realizować przy dobrej pogodzie. Popołudniowe słońce i długie cienie nasycające kolory, pozwalają na ustawienie niskich czułości ISO - 100/200. Użycie statywu w tym wypadku nie będzie więc konieczne.

Automatyczny balans bieli Nikona D600 doskonale sobie radzi z odczytywaniem jesiennych kolorów, natomiast przestawienie balansu bieli na motyw zachmurzonego nieba, podbija dodatkowo kontrast i nasycenie fotografowanych scen.

1/125 s, f/3.8, ISO 200, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Rozmycie

Zabrałem ze sobą pełnoklatkowego Nikona D600 oraz dwa, całkowicie różniące się od siebie obiektywy. Pierwszy z nich to szerokokątny Nikon AF-S Nikkor 24 mm f/1,4G IF-ED - jasny, stałoogniskowy obiektyw dedykowany aparatom pełnoklatkowym; drugi zaś to Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85 mm f/3,5G VR - obiektyw, który co prawda został stworzony głównie z myślą o aparatach z niepełnowymiarową matrycą, ale bardzo dobrze współpracuje też z Nikonem D600. Po przestawieniu aparatu z formatu FX na DX, dostajemy bardzo dobre szkło o wąskim kącie.

1/250 s, f/3.5, ISO 200, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Nikon AF-S Nikkor 24 mm ze światłem f/1,4 pozwolił na ciekawe, dynamiczne zdjęcia z szerszą perspektywą. Dzięki dużemu otworowi przesłony, mogłem również w świadomy sposób zdecydować, który plan na zdjęciu będzie ostry, a co zostanie rozmyte.

1/100 s, f/3.5, ISO 200, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Mimo, że maksymalnym otworem przysłony Nikona AF-S DX Micro Nikkor 85 mm jest wartość 3,5, musimy pamiętać, że obiektywem o tak wąskim kącie widzenia można bardzo wyraźnie odciąć ostre elementy zdjęcia od jego tła. Za jego pomocą można uzyskać dobre odwzorowanie detali na zdjęciu oraz ciekawe wyróżnienie elementu kadru, na którym nam zależy.

1/100 s, f/3.8, ISO 200, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/125 s, f/3.5, ISO 200, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Na zdjęciach poniżej widać natomiast, że głębia ostrości z przysłony 1,4 w szerokokątnym obiektywie, różni się od sposobu rozmywania tła w stosunku do obiektywu 85 mm.

1/250 s, f/1.4, ISO 200, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/125 s, f/3.8, ISO 200, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Pierwszy i drugi plan

Planując kompozycje naszych zdjęć należy pamiętać o tym, że nie zawsze to co jest na pierwszym planie, musi być ostre. Dobrze jest czasem sfotografować wybrany obiekt tak, by był on na drugim czy nawet trzecim planie, natomiast pierwszy plan można wówczas rozmyć.

1/100 s, f/3.5, ISO 200, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/400 s, f/1.4, ISO 200, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Z bliska i z daleka

Fotografując jesień polecam skupić się zarówno na detalach: liściach - ich kształcie, strukturze, kolorach; ale też na szerszych planach, zamykających szersze kompozycje.

1/400 s, f/1.4, ISO 200, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/100 s, f/3.5, ISO 200, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Mając tak wąski obiektyw jak Nikona AF-S DX Micro Nikkor 85 mm, spokojnie mogłem fotografować elementy oddalone ode mnie, takie jak korony drzew, co stwarzało możliwość komponowania ciasnych, symetrycznych kadrów, w ciekawy sposób.

Odchodząc od detalu, można w szerszej perspektywie ująć jednolitość kolorystyczną, lub wręcz przeciwnie - wyraźny kontrast w krajobrazie jesiennym.

1/60 s, f/3.5, ISO 200, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Przy fotografowaniu nieco bardziej oddalonych scen powinniśmy pamiętać, by zawrzeć w kadrze chociaż jeden element odcinający się, na przykład swoim charakterem lub kolorem, od głównego motywu zdjęcia - tak by w natłoku barw można było w naturalny sposób odróżnić co jest motywem przewodnim kadru, a co tłem.

1/60 s, f/3.5, ISO 320, ogniskowa: 127 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85 mm doskonale sprawdza się przy fotografowaniu krajobrazów. Wąski kąt w bardzo symetryczny sposób pozwala komponować zdjęcia, naturalnie niwelując przekłamania, czy też przekrzywienia, na które często jesteśmy skazani fotografując szerokokątnymi obiektywami. Dodatkowo obiektyw ten pozwala nam na zamknięcie sceny znacznie od nas oddalonej i wpuszczenie do niej obiektów znajdujących się niekoniecznie w bezpośredniej odległości.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
O kuchnię zawodowej pracy i praktyczne porady zapytaliśmy doświadczonego fotografa Piotra Wernera. Publikujemy obszerne fragmenty jego bestsellerowego e-booka dla...
26
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
10
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
22
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)