Akcesoria
Plenerowa lampa Godox AD600BM II - duża moc i wszechstronność w nowej odsłonie
78%
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży? Sprawdźmy!
Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/1.4, f/2 f/2.8 i f/4.
Jeżeli gdzieś mamy doszukiwać się powodów niskiej wyceny obiektywu, z pewnością będzie to kwestia winietowania. Pod tym względem szkło wypada dość przeciętnie. Przy nominalnej wartości przysłony winieta rozlewa się praktycznie na cały kadr i widocznie wyciemnia brzegi, obniżając jasność o prawie 1,3 EV. Domykanie przysłony oczywiście pomaga, ale dopiero przy f/2.8 winieta staje się mniej zauważalna dla ludzkiego oka, a dopiero przy f/4 możemy uznać, że staje się niewidoczna. Problem ten jednak w większości korygują systemowe profile korekcji.
Pociemnienie na brzegach w tym obiektywie jest bardzo wyraźne. Największe jest oczywiście przy w pełni otwartej przysłonie - symetryczny gradient sięga wtedy niemal do środka kadru. W efekcie, choć już dużo mniejsze, to jeszcze przy f/2 winietowanie daje się mocno we znaki. Rogi kadru nadal pozostają ciemne przy f/4, a jasność w kadrze wyrównuje się dopiero w okolicach f/5.6.