Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
7.5
Funkcjonalność:
7
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Nasza ocena:

78%

To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży? Sprawdźmy!

Autor: Krzysztof Mularczyk

11 Luty 2025
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.4, f/4 i f/11.

W przypadku Nikkora Z 50 mm f/1.4 producent poszukał oszczędności m.in. w liczbie soczewek korygujących. Na pokładzie znalazł się tylko jeden element asferyczny i żadnego niskodyspersyjnego, odpowiadającego za korektę aberracji chromatycznej, co dość mocno uwidacznia się w pomiarach studyjnych. Według nich aberracja chromatyczna poprzeczna może uwidaczniać się praktycznie w całym kadrze, zwłaszcza po domknięciu przysłony. Warto zwrócić jednak uwagę na znikomy maksymalny rozmiar aberracji - rozszczepienie widma powinno pozostać zupełnie niewidoczne dla ludzkiego oka w przypadku oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych i nie być mocno zauważalne także podczas oglądania ich w powiększeniu.

Schemat występowania aberracji chromatycznej poprzecznej:

Wyniki pomiarów zdają się potwierdzać w praktyce. Choć w układzie optycznym nie znalazł się ani jeden element niskodyspersyjny odpowiadający za skuteczniejszą redukcję aberracji chromatycznej, wydaje się, że obiektyw jest praktycznie wolny od tej wady. Lekkie zielonkawe przebarwienia na kontrastowych krawędziach można zauważyć jedynie w zakresie szerokich przysłon do f/2.8.

Bardziej zauważalna, choć nadal na stosunkowo niskim poziomie jest aberracja podłużna występująca na elementach w nieostrościach. Ona także uwidacznia się mniej więcej w przedziale od f/1.4 do f/2.8, wprowadzając mało estetyczne zielonkawe zafarby w tle.

f/1.4 (RAW)

f/2 (RAW)

f/2.8 (RAW)

f/4 (RAW)

f/5.6 (RAW)

f/8 (RAW)
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16 mm f/1.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa szerokokątna stałka z serii G celuje w idealny balans pomiędzy modelami 14 mm f/1.8 i 20 mm f/1.8, oferując wysokiej jakości optykę w bardzo kompaktowej obudowie z przystępną...
11