Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
7.5
Funkcjonalność:
7
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Nasza ocena:

78%

To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży? Sprawdźmy!

Autor: Krzysztof Mularczyk

11 Luty 2025
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.4, f/4 i f/11.

W przypadku Nikkora Z 50 mm f/1.4 producent poszukał oszczędności m.in. w liczbie soczewek korygujących. Na pokładzie znalazł się tylko jeden element asferyczny i żadnego niskodyspersyjnego, odpowiadającego za korektę aberracji chromatycznej, co dość mocno uwidacznia się w pomiarach studyjnych. Według nich aberracja chromatyczna poprzeczna może uwidaczniać się praktycznie w całym kadrze, zwłaszcza po domknięciu przysłony. Warto zwrócić jednak uwagę na znikomy maksymalny rozmiar aberracji - rozszczepienie widma powinno pozostać zupełnie niewidoczne dla ludzkiego oka w przypadku oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych i nie być mocno zauważalne także podczas oglądania ich w powiększeniu.

Schemat występowania aberracji chromatycznej poprzecznej:

Wyniki pomiarów zdają się potwierdzać w praktyce. Choć w układzie optycznym nie znalazł się ani jeden element niskodyspersyjny odpowiadający za skuteczniejszą redukcję aberracji chromatycznej, wydaje się, że obiektyw jest praktycznie wolny od tej wady. Lekkie zielonkawe przebarwienia na kontrastowych krawędziach można zauważyć jedynie w zakresie szerokich przysłon do f/2.8.

Bardziej zauważalna, choć nadal na stosunkowo niskim poziomie jest aberracja podłużna występująca na elementach w nieostrościach. Ona także uwidacznia się mniej więcej w przedziale od f/1.4 do f/2.8, wprowadzając mało estetyczne zielonkawe zafarby w tle.

f/1.4 (RAW)

f/2 (RAW)

f/2.8 (RAW)

f/4 (RAW)

f/5.6 (RAW)

f/8 (RAW)
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6