Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)

Ultraszerokokątny i ultrakompaktowy zoom z serii Contemporary to jeden z najciekawszych współczesnych obiektywów APS-C. Sprawdzamy, co Sigma 10-18 mm f/2.8 DC DN Contemporary oferuje w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

9 Listopad 2023
Artykuł na: 9-16 minut

Pokazany na początku października model Sigma 10-18 mm f/2.8 DC DN Contemporary to zdecydowanie najbardziej interesujący szerokokątny zoom do aparatów APS-C. Nie dlatego, że takich ogniskowych w tym segmencie do tej pory nie mieliśmy. Konkurencja może pochwalić się chociażby takimi konstrukcjami jak Sony E PZ 10-20 mm f/4 G, Tamron 11-20 mm f/2.8 Di III A RXD czy Fujinon 8-16 mm f/2.8 R LM WR. Nikomu oprócz Sigmy nie udało się jednak połączyć takich możliwości z tak kompaktową obudową i tak atrakcyjną ceną.

Przeczytaj także:
Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN - miniaturowy, jasny szerokokątny zoom do APS-C

Jest najmniejszy i najlżejszy w swojej klasie. Nowy zoom Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN ma szansę podbić serca szerokiej rzeszy fotografów - od miłośników krajobrazu i architektury, aż po vlogerów i filmujących. [Czytaj więcej]

Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN kosztuje 3290 zł, mierzy 62 x 72,2 mm i waży jedynie 260 g, stając się wymarzonym obiektywem amatorów fotografii krajobrazowej, wnętrzarskiej czy architektury, ale także dla fanów reportażu czy filmujących (zwłaszcza vlogerów). Jednocześnie producent przekonuje, że mimo reprezentowania wagi piórkowej obiektyw może pochwalić się dobrymi osiągami optyki i będzie w stanie zadowolić nawet bardziej wymagających twórców.

Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN w praktyce

O tym mieliśmy już okazję przekonać się praktyce. Obiektyw towarzyszył nam podczas niedawnego zagranicznego wyjazdu służbowego i ostatniego weekendu spędzonego na polskiej wsi. Na ostateczny werdykt poczekamy do czasu ewentualnego testu studyjnego, niemniej jednak możemy już podzielić się z wami garścią pierwszych wniosków.

Przede wszystkim ogromne wrażenie robią gabaryty nowego obiektywu. Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN jest naprawdę miniaturowa. Choć być może zdjęcia tego nie oddają, dużo bardziej przypomina obiektyw systemu Mikro Cztery Trzecie niż superszerokokątną, jasną stawkę APS-C. A jednak, inżynierom Sigmy jakimś cudem udało się tu zmieścić 13 soczewek, z których aż 8 to elementy specjalne (4x ASP, 3x FLD i 1x SLD). Obudowa to w tym wypadku oczywiście tworzywo, ale sztywne i dobrej jakości, które nie budzi obaw o wytrzymałość czy przypadkowe uszkodzenia.

Pierścień zoomu chodzi z wyczuwalnym, ale nie przesadzonym oporem, a tubus tylko nieznacznie zmienia swój rozmiar (1 cm) podczas zmiany ogniskowej. Przy tylnej soczewce znajdziemy uszczelkę, a na przednią, mimo ekstremalnego kata widzenia, będziemy w stanie nakręcić tradycyjne filtry kołowe - w tym wypadku w rozmiarze 67 mm. Jeżeli koniecznie mielibyśmy się do czegoś przyczepić, byłby to matowy, lekko chropowaty lakier, na którym łatwo będą uwidaczniać się wszelkie obcierki.

Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN wprowadza też nowy mechanizm mocowania osłony przeciwsłonecznej. Zamiast tradycyjnego systemu wymagającego od nas „zakręcenia” osłony na obiektywie, teraz wystarczy ją tylko odpowiednio docisnąć. W praktyce jest to jednak średnio intuicyjne i niekiedy tylko przeszkadza w szybkim założeniu osłony. Natomiast z dużym prawdopodobieństwem szybko się do tego przyzwyczaimy.

Przy tak szerokim kącie widzenia (ekwiwalent obiektywu 15-27 mm) i matrycy APS-C możemy zadawać sobie pytanie czy światłosiła f/2.8 ma jakiekolwiek znaczenie dla głębi ostrości i czy warto decydować się na ten obiektyw, gdy taniej możemy kupić równie kompaktowy natywny model Sony E ze światłem f/4.

Jak możemy się przekonać na poniższych zdjęciach, w sytuacjach typowo portretowych Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN jest w stanie zaoferować widoczne rozmycie nawet przy 10 mm, pozwalając odseparować główny obiekt od drugiego planu.

1/60s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/60 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 18 mm

Będzie to miało znaczenie także dla vlogerów - gdy oddalamy aparat na odległość ręki, rozmycie staje się już mniejsze, ale nadal pozostaje widoczne i pozwala skupić uwagę na prowadzącym. A dzięki regulowanej ogniskowej, szkło to sprawdzi się tak do relacji kręconych z ręki, jak i w domowych studiu, gdzie nie potrzebujemy aż tak ekstremalnych kątów widzenia.

1/80 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/100 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 18 mm

Imponujące jest także to, że nowa Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN robi także za obiektyw pseudo makro, oferując maksymalne powiększenie na poziomie 1:4. Oczywiście przy szerokim kącie jesteśmy w tym zakresie nieco ograniczeni, ale pozwoli to na ciekawe pokazywanie detali czy prezentację naprawdę małych produktów do kamery.

Minimalna odległość ostrzenia dla ogniskowej 10 mm

Minimalna odległość ostrzenia dla ogniskowej 18 mm

Przy projektowaniu tak kompaktowej i uniwersalnej konstrukcji inżynierowie musieli pójść na pewne kompromisy. Otrzymujemy tu jedynie 7-listkową przysłonę, a największe wady optyki poprawiane są programowo, co dobrze obrazuje poniższy przykład zdjęcia wykonanego z włączoną i wyłączoną korekcją dystorsji. Niemniej jednak profile korekcji działają na tyle skutecznie, że trudno uznawać to za jakąkolwiek wadę - to drogą, którą podąża dziś większość producentów optyki.

Ogniskowa 10 mm, profil korekcji dystorsji wyłączony

Ogniskowa 10 mm, profil korekcji dystorsji włączony

Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN zaskakująco dobrze radzi sobie z winietowaniem, które nawet przy wyłączonym profilu korekcji uwidacznia się jedynie przy przysłonie f/2.8 i to w niewielkim stopniu.

Ogniskowa 10 mm, f/2.8, korekcja winietowania wyłączona

Ogniskowa 10 mm, f/4, korekcja winietowania wyłączona

Ogniskowa 28 mm, f/2.8, korekcja winietowania wyłączona

Ogniskowa 28 mm, f/4, korekcja winietowania wyłączona

Nieco gorzej jest w przypadku pracy pod światło. Choć obiektyw zachowuje niezłą kontrastowość podczas pracy w kontrze, to jednak sporadycznie potrafi wyłapać duszki i flary. Niczym specjalnym nie jest także sposób odwzorowania słońca czy innych źródeł światła po mocniejszym domknięciu przysłony.

10 mm

18 mm

Przyjemny zaskoczeniem jest natomiast współpraca z systemem AF, za którą odpowiada silnik krokowy STM. Ostrzenie przebiega cicho, szybko i sprawnie, a szkło może pochwalić się bardzo niewielkim breathingiem. Jedynie sporadycznie zdarzyły nam się sytuacje, gdzie obiektyw chwilowo nie chciał złapać ostrości, ale zwykle wystarczyło ponownie wcisnąć spust migawki by problem zniknął.

Na koniec parę słów na temat rozdzielczości. Obiektyw mieliśmy okazję sprawdzać z modelem Sony A7 III, gdzie w trybie APS-C zdjęcia zapisywane są w rozdzielczości 10 Mp. Nie stwarza to być może najbardziej miarodajnych warunków do precyzyjnej oceny ostrości, niemniej szkło oferuje niezłą i wyrównaną rozdzielczość już przy nominale wartości f/2.8, a po przymknięciu do f/4 trudno już doszukać się jakichkolwiek wad. W przypadku oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych, będą one prezentować się dobrze i ostro, niezależnie od używanych ustawień.

10 mm, f/2.8

10 mm, f/8

10 mm, f/22

18 mm, f/2.8

18 mm, f/8

18 mm, f/22

Pierwsze wnioski

Sigma 10-18 mm f/2.8 DC DN Contemporary to zaskakująco udana kompaktowa konstrukcja, która będzie w stanie zaspokoić doskonałą większość potrzeb fotografujących aparatami APS-C i która nie zmusza nas do chodzenia na trudne do pogodzenia kompromisy. Pod pewnymi względami ustąpi oczywiście obiektywom typowo profesjonalnym, ale swoje niewielkie niedociągnięcia nadrabia wygodą, którą docenią użytkownicy poszukujący niewielkiego szerokiego kąta do fotografii i filmowania.

Spodoba się zwłaszcza vlogerom oraz miłośnikom szerokich krajobrazie i fotografii architektury. Na długim krańcu ogniskowych może posłużyć także za wygodny obiektyw do fotografii ulicznej.

Obiektyw ten szczególnie polecamy jako szerokokątne uzupełnienie uniwersalnego zoomu Sigma C 18-50 mm f/2.8 DC DN.

Zdjęcia przykładowe

Zdjęcia przykładowe wykonaliśmy aparatem Sony A7 III w trybie APS-C, w maksymalnej jakości obrazu, z włączonymi profilami korekcji. Dla zainteresowanych wyglądem surowych plików oferujemy także paczkę ze zdjęciami w formacie RAW.

Zdjęcia przykładowe do pobrania:

1/125 s, f/5.6, ISO 640, ogniskowa: 10 mm

1/500 s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/320 s, f/5, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/125 s, f/4, ISO 1600, ogniskowa: 10 mm

1/125 s, f/4, ISO 200, ogniskowa: 18 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/200 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 125, ogniskowa: 18 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 10 mm

1/1250 s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/1600 s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/125 s, f/4, ISO 1000, ogniskowa: 10 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 250, ogniskowa: 18 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 250, ogniskowa: 10 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 18 mm

1/25 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 18 mm

1/25 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/30 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/15 s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 18 mm

1/15 s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 10 mm

1/15 s, f/2.8, ISO 1000, ogniskowa: 10 mm

1/15 s, f/2.8, ISO 1000, ogniskowa: 10 mm

1/3 s, f/7.1, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/640 s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/400 s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/400 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 18 mm

1/1000 s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/1000 s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/400 s, f/6.3, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/100 s, f/3.2, ISO 100, ogniskowa: 18 mm

1/60 s, f/3.2, ISO 320, ogniskowa: 10 mm

1/320 s, f/4.5, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/640 s, f/5, ISO 100, ogniskowa: 17 mm

1/1000 s, f/4.5, ISO 100, ogniskowa: 17 mm

1/500 s, f/4.5, ISO 100, ogniskowa: 14 mm

1/50 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 17 mm

1/25 s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 18 mm

1/320 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 10 mm

1/100 s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 17 mm

Zakres przysłon:

10 mm, f/2.8

10 mm, f/4

10 mm, f/5.6

10 mm, f/8

10 mm, f/11

10 mm, f/16

\

10 mm, f/22

18 mm, f/2.8

18 mm, f/4

18 mm, f/5.6

18 mm, f/8

18 mm, f/11

18 mm, f/16

18 mm, f/22

10 mm, f/2.8

10 mm, f/4

10 mm, f/5.6

10 mm, f/8

10 mm, f/11

10 mm, f/16

10 mm, f/22

18 mm, f/2.8

18 mm, f/4

18 mm, f/5.6

18 mm, f/8

18 mm, f/11

18 mm, f/16

18 mm, f/22

Specyfikacja:

Nazwa Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN
Producent Sigma
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie Canon RF
Fujifilm X
L-mount
Sony E
Ogniskowa 10-18 mm (ekwiwalent 15-27 mm)
Maksymalna jasność 2.8
Maksymalna wartość przysłony 22
Liczba listków przysłony 7
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 13 elementów / 10 grup (4 x ASP, 3 x FLD, 1 x SLD)
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 109.7°-76.5°
Maksymalne powiększenie 1:4 (10 mm) - 1:6.9 (18 mm)
Minimalna odległość ogniskowania 11,6-19,1 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 67 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie nie
Mechanizm autofokusa Silnik krokowy STM
Stabilizacja nie
Obudowa tworzywo sztuczne
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny nie
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 72.2 × 64.0 mm
Waga 255 g
Cena w dniu premiery 3290 zł

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po 8 latach Tamron powraca do tematu profesjonalnej portretówki makro. Nowy Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD oferować ma doskonałą optykę i wysoką kulturę pracy w bardzo atrakcyjnej...
11
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Powiązane artykuły