Dystorsja

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Panasonic
Nasza ocena:

84%

Dziś sprawdzamy czy druga odsłona reporterskiego zooma Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. o ekwiwalencie 70-200 mm f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa.

Autor: Michał Chrzanowski

7 Październik 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych - środkowej i skrajnych. Przedstawiane wykresy pokazują poziom i charakterystykę dystorsji dla danych ogniskowych.

ekw. 70 mm

ekw. 120 mm

ekw. 200 mm

W kwestii dystorsji nie możemy mówić o idealnie optycznie korygowanych zniekształceniach obrazu. Te największe wystąpią na ogniskowej o ekwiwalencie 70 mm i wyniosą aż +1.52%. Mamy więc do czynienia z charakterystyczną beczką. Na szczęście wraz ze zmianą ogniskowej zmniejszy się także dystorsja. I tak na 120 mm wystąpi jeszcze nieznaczna beczka +0.73%, zaś na 200 zniekształcenia wyniosą zaledwie +0.20%.

Ale w praktyce wcale nie musimy się martwić o zniekształcenia obrazu. Wszystko dlatego, że obiektywy Panasonica są wyposażone w profile z automatyczną korektą dystorsji. Poza tym większość programów służących do postprodukcji zdjęć jest kompatybilnych z tymi profilami. W efekcie po zaimportowaniu (np. do Lightrooma) surowego zdjęcia RAW wszelkie zniekształcenia obrazu zostają w pełni zminimalizowane (automatycznie bez żadnych działań ze strony użytkownika), dzięki czemu piony i poziomy ujęte w kadrze są odpowiednio wyrównane. Poniżej zamieszczamy przykład takich fotografii - zaimportowane pliki RAW i wyeksportowane do JPEG bez wprowadzenia żadnych zmian.

Dystorsja w praktyce

1/1000s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 35 (ekwiwalent dla pełnej klatki 70)

1/1000s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 60 (ekwiwalent dla pełnej klatki 200)

1/1000s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 100 (ekwiwalent dla pełnej klatki 200)
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32