Leica 50mm f/2 APO-SUMMICRON-M ASPH - test

Leica 50mm f/2 APO-SUMMICRON-M ASPH to najdroższa 50-tka oferująca dość przeciętną światłosiłę. Za to APO-Summicron ma nie posiadać żadnych wad optycznych. Czy tak będzie w rzeczywistości przekonamy się w naszym teście.

Autor: Patryk Wiśniewski

11 Lipiec 2013
Artykuł na: 23-28 minut

3. Konstrukcja

Leica Summicron-M 50mm f/2 ASPH został zaprezentowany w zeszłym roku wraz z premierą aparatu Leica M Monochrome. Producent pochwalił się wtedy, że "nowy obiektyw charakteryzuje się najwyższymi parametrami spośród wszystkich szkieł systemu Leica-M, produkowanych współcześnie i w przeszłości."

Niepozorna obudowa kryje w sobie osiem soczewek ułożonych w pięciu grupach. W konstrukcji obiektywu zastosowano soczewki asferyczne. Tylna grupa soczewek jest pływająca, czyli odpowiada za ustawianie ostrości.

Do jakości wykonania jak zwykle w przypadku niemieckiego producenta nie mamy zastrzeżeń. Leica Summicron-M 50mm f/2 ASPH to bardzo solidnie wykonany obiektyw. Metalowa obudowa budzi zaufanie, tak samo jak metalowy bagnet. Jedyne zastrzeżenia jakie można mieć to brak uszczelnień. Z drugiej strony w przypadku tego obiektywu nie ma mowy o uszkodzeniu jakiejkolwiek elektroniki. W końcu mamy do czynienia z całkowicie manualnym szkłem.

Pierścień ostrości chodzi płynnie i precyzyjnie, zmiany przysłony dokonujemy ze skokiem co 0,5 EV w zakresie f/2-f/16. Skok pierścienia jest wyraźnie wyczuwalny i precyzyjny.

Obiektyw Leica Summicron-M 50mm f/2 ASPH został wyposażony we wbudowaną osłonę przeciwsłoneczną z przodu obiektywu. Osłona jest blokowana, więc po jej poprawnym wysunięciu nie musimy się także obawiać o przednią soczewkę obiektywu.

Średnica mocowania filtra wynosi 39mm, wymiary, wynoszą 47mm długości i i 53 mm średnicy. Summicron 50mm f/2 waży 300 gramów, co sprawia, że jest cięższy od większości lustrzankowych odpowiedników. Mimo to obiektyw jest bardzo dobrze wyważony zarówno z cyfrowymi dalmierzami niemieckiego producenta, jak i ich analogowymi odpowiednikami.

Obiektyw został oczywiście wykonany w Niemczech.

Test został podzielony na następujące części:

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Ustawianie ostrości

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość RAW

7. Rozdzielczość JPEG

8. Rozmycie

9. Aberracja chromatyczna

10. Dystorsja

11. Winietowanie

12. Odblaski

13. Podsumowanie

14. Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Viltrox AF 135 mm f/1.8 LAB - test obiektywu
Pierwszy obiektyw Viltroxa z profesjonalnej serii LAB obiecuje dostarczać ponadprzeciętnych rezultatów za ułamek ceny konkurentów. Sprawdziliśmy jak nowa portretówka Viltrox AF 135 mm...
28
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu
To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży?...
21
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II - zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8 II to odpowiednik klasycznej “pięćdziesiątki”. Ta paczka przykładowych sampli pozwoli Wam ocenić jakość zdjęć z nowego obiektywu.
15
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)