Leica 50mm f/2 APO-SUMMICRON-M ASPH - test

Leica 50mm f/2 APO-SUMMICRON-M ASPH to najdroższa 50-tka oferująca dość przeciętną światłosiłę. Za to APO-Summicron ma nie posiadać żadnych wad optycznych. Czy tak będzie w rzeczywistości przekonamy się w naszym teście.

Autor: Patryk Wiśniewski

11 Lipiec 2013
Artykuł na: 23-28 minut

3. Konstrukcja

Leica Summicron-M 50mm f/2 ASPH został zaprezentowany w zeszłym roku wraz z premierą aparatu Leica M Monochrome. Producent pochwalił się wtedy, że "nowy obiektyw charakteryzuje się najwyższymi parametrami spośród wszystkich szkieł systemu Leica-M, produkowanych współcześnie i w przeszłości."

Niepozorna obudowa kryje w sobie osiem soczewek ułożonych w pięciu grupach. W konstrukcji obiektywu zastosowano soczewki asferyczne. Tylna grupa soczewek jest pływająca, czyli odpowiada za ustawianie ostrości.

Do jakości wykonania jak zwykle w przypadku niemieckiego producenta nie mamy zastrzeżeń. Leica Summicron-M 50mm f/2 ASPH to bardzo solidnie wykonany obiektyw. Metalowa obudowa budzi zaufanie, tak samo jak metalowy bagnet. Jedyne zastrzeżenia jakie można mieć to brak uszczelnień. Z drugiej strony w przypadku tego obiektywu nie ma mowy o uszkodzeniu jakiejkolwiek elektroniki. W końcu mamy do czynienia z całkowicie manualnym szkłem.

Pierścień ostrości chodzi płynnie i precyzyjnie, zmiany przysłony dokonujemy ze skokiem co 0,5 EV w zakresie f/2-f/16. Skok pierścienia jest wyraźnie wyczuwalny i precyzyjny.

Obiektyw Leica Summicron-M 50mm f/2 ASPH został wyposażony we wbudowaną osłonę przeciwsłoneczną z przodu obiektywu. Osłona jest blokowana, więc po jej poprawnym wysunięciu nie musimy się także obawiać o przednią soczewkę obiektywu.

Średnica mocowania filtra wynosi 39mm, wymiary, wynoszą 47mm długości i i 53 mm średnicy. Summicron 50mm f/2 waży 300 gramów, co sprawia, że jest cięższy od większości lustrzankowych odpowiedników. Mimo to obiektyw jest bardzo dobrze wyważony zarówno z cyfrowymi dalmierzami niemieckiego producenta, jak i ich analogowymi odpowiednikami.

Obiektyw został oczywiście wykonany w Niemczech.

Test został podzielony na następujące części:

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Ustawianie ostrości

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość RAW

7. Rozdzielczość JPEG

8. Rozmycie

9. Aberracja chromatyczna

10. Dystorsja

11. Winietowanie

12. Odblaski

13. Podsumowanie

14. Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
24
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)