Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
4. TRYBY REJESTRACJI I MENU REJESTRACJI
Tryb pracy wybieramy na głównym pokrętle nastawczym. Przy rejestracji zdjęć F200 oferuje dwa tryby: Automatyczny (uproszczony) oraz Multi (zaawansowany). Pozostałe funkcje to nagrywanie obrazu wideo z dźwiękiem oraz samego dźwięku (mono).
Tryb zdjęciowy Auto przeznaczony jest dla początkujących użytkowników i daje dostęp jedynie do podstawowych ustawień fotograficznych. Są to: korekta ekspozycji, tryb lampy, rozdzielczość, jakość, aktywacja zoomu cyfrowego oraz nanoszenie daty i ustawienia podglądu natychmiastowego. Największą atrakcją są tu jednak cyfrowe programy tematyczne: Makro, Portret, Sport, Krajobraz, Zachód słońca, Portret nocny oraz dodatkowo Program ogólny, który wybiera konkretny program automatycznie po przeanalizowaniu sytuacji i warunków zdjęciowych.
W trybie Auto pozostałe ustawienia są zablokowane na pozycjach domyślnych (szerokie pole AF, czułość Auto, pomiar wielosegmentowy, AF śledzący, balans bieli automatyczny, bez korekty obrazu). Poniżej przykładowy screen z monitora podczas rejestracji w trybie Auto.
Osoby bardziej doświadczone będą używać wyłącznie trybu Multi, który oferuje więcej funkcji niż niejedna lustrzanka analogowa. Manualny dobór parametrów ekspozycji, korektę ekspozycji i błysku, bracketing ekspozycji i inne, uzupełniają takie dobrodziejstwa cyfry jak próbkowany balans bieli, cyfrowa korekta obrazu i filtry barwne. Lista programów tematycznych ograniczona jest tu do Makro i Krajobrazu.
Podział funkcji, na te, które uruchamiane są z poziomu przycisków na obudowie oraz tych, które aktywujemy z poziomu menu, jest dość arbitralny. Na szczęście menu jest tak skonstruowane, że przy odrobinie wprawy obsługa nie będzie kłopotliwa. Całość podzielono na 3 zakładki (Basic, Custom1 i Custom2) i każda z nich ma 5 pozycji. Po zakładkach i funkcjach nawigujemy 4-kierunkowym nawigatorem, a wprowadzone ustawienia potwierdzamy polem środkowym (Enter) Poniżej przykładowy screen z menu oraz pełna lista menu (kliknij na obrazek aby otworzyć wszystkie ekrany menu).
MENU REJESTRACJI W TRYBIE MULTI
- Program, priorytet migawki, priorytet przysłony, manual;Rozdzielczość - 2272 x 1704, 1600 x 1200, 1280 x 960, 640 x 480;Jakość - TIFF (bezkompresyjny), Fine, Standard, Economy;Balans bieli - balans według wzorca (definiowany), Przywołanie balansu definiwanego, Auto balans, balans programowy (wybierany);Czułość - Auto, ISO 100, 200, 400, 800];CUSTOM 1 - AF pojedynczy, AF śledzący, ustawienie ręczne (MF);Ciągły AF - włączony, wyłączony;Kompensacja błysku - +/-2 w skoku 0.3EV;Pomiar światła - wielosegmentowy, centralnie ważony (skoncentrowany), punktowy;Zoom cyfrowy - włącz./wyłącz];CUSTOM 2 (filtry barwne) - barwy naturalne, barwy nasycone, czarno-białe, sepia;Korekta obrazu - ostrość (3 poziomy), kontrast (3 poziomy), nasycenie (3 poziomy);Notatka głosowa (do zdjęcia) - wł./wył.;Nanoszenie daty - wł./wył.;Natychmiastowe odtwarzanie - 10s., 2s., wyłączone]]
Poniżej przykładowy screen monitora w trybie Multi z manualnymi ustawieniami ekspozycji (normalnie w tle widoczny jest podgląd obrazu, tu dla czytelności tło jest czarne). Wprowadzone ustawienia to: tryb pracy Multi, kolory nasycone (VIVID), rozdzielczość 2272 x 1704, kompresja JPEG Fine, lampa błyskowa wymuszona (wypełniająca), korekta błysku -0.7, ostrość +1, kontrast -1, nasycenie kolorów +1, balans bieli według wzorca bieli, czułość ISO 400, centralne pole pomiaru ostrości, zdjęcia seryjne, tryb ekspozycji Manualny, pomiar światła centralnie-ważony, czas naświetlenia 3 sek., przysłona F5.6, na karcie miejsce na jedno zdjęcie. Do powyższej listy można jeszcze dodać niewidoczne na przykładzie: ostrzeżenie o stanie baterii (czerwone), programy tematyczne (Makro lub Krajobraz - ikony bez zmian), skalę ręcznego ustawienia ostrości (po aktywacji MF), wielkość zbliżenia cyfrowego (skala do x4.0 w skoku x0.1).
Opis wszystkich właściwości fotograficznych znajdziesz na następnej stronie.
Trzeci tryb rejestrowania obrazu to Film (Movie, format Motion JPEG), oferujący dwie rozdzielczości 320 x 240 (ok. 41s. filmu na karcie 16MB) oraz 160 x 120 (150s. na 16MB) przy zapisie w tempie 15 kl/sek. W odróżnieniu do F300 tutaj nie musimy się martwić o maksymalną długość nagrania - jedyny limit to pojemność karty. Nagrywanie filmu rozpoczynamy i kończymy spustem migawki.
Menu w trybie filmowym pozwala na wprowadzenie takich ustawień jak: rozdzielczość, balans bieli (Auto, wybierany, definiowany, przywołanie definiowanego) tryb filmu (standardowy lub film nocny z dłuższymi czasami migawki). W tym samym menu aktywuje się funkcję Direct Video (nowość), która pozwala na zapis bezpośredni materiału wideo na nośniku zewnętrznym (VHS, DVD). Podczas rejestracji filmu możemy też korygować wartość ekspozycji; reszta parametrów jest zablokowana (pojedynczy AF, szeroki Area AF, pomiar wielosegmentowy, Program, czułość Auto).
DiMAGE F200 może też pełnić funkcję cyfrowego dyktafonu z dźwiękiem mono (WAVE). 16MB pozwala na zapis aż 30 minut materiału, ale maksymalna długość nagrania nie może przekroczyć 180 min. Instrukcja zaleca nagrywanie z odległości ok. 20cm od ust.