Odtwarzanie i ustawienia aparatu

Prezentujemy Państwu obszerny test najnowszego produktu Minolty, kompaktu DiMAGE F200, który lada dzień trafi do sprzedaży w Polsce. Jest to bardzo dobry, 4-megapikselowy aparat, z wyjątkowo bogatą listą funkcji, i wyróżniającą się stylistyką zewnętrzną.

Autor: Tomasz Gutkowski

12 Maj 2003
Artykuł na: 38-48 minut

5. WŁASCIWOŚCI I FUNKCJE FOTOGRAFICZNE

Pełny dostęp do ustawień fotograficznych daje tryb rejestracji Multi. tak jak wspominaliśmy zakres funkcji jest olbrzymi dlatego niektóre z nich omawiamy skrótowo.

Tryby ekspozycji dzielą się na Program automatyczny, który dobiera parametry ekspozycji automatycznie po rozpoznaniu warunków oświetleniowych. Tak samo jak w drugim trybie ekspozycji, priorytecie przysłony (automatyka czasu naświetlenia), zakres czasów migawki wynosi 4 - 1/1000sek. W trybach priorytetu migawki (automatyka przysłony) i manualnym jest to 15 - 1/1000 sek. oraz, dodatkowo, Bulb (czas wymuszony) dostępny tylko w trybie manualnym.

Pomiar światła tworzą trzy tradycyjne ustawienia: pomiar wielosegmentowy z 256 polami aktywnymi (wynik uśrednienia wartości oświetlenia z całego kadru), pomiar uśredniony centralnie-ważony (z polami pomiarowymi na całym kadrze z naciskiem na centrum) oraz pomiar punktowy. Przy zróżnicowanym oświetleniu polecamy pomiar wielosegmentowy, który, jak widać na przykładowych zdjęcia, sprawuje się znakomicie.

Poprawnie naświetlone zdjęcie przy pomiarze ogólnym

Ostrość to w wypadku F200 zagadnienie dość rozbudowane. Minolta jest jedną z nielicznych firm stosujących pomiar typu Video AF i w stosunku do starszych konstrukcji jest on teraz znacznie bardziej precyzyjny, a przede wszystkim szybszy. Na obudowie aparatu nie znajdziemy diody wspomagającej pomiar i przy słabym oświetleniu trzeba wspomagać się blokadą ostrości (półpozycja spustu migawki w trybie Pojedynczy AF) i maksymalnie kontrastowymi obiektami.

Pomiar Pojedynczy AF umożliwia zablokowanie ostrości (jeśli obiekt ma znaleźć się poza ramką ostrości) Do dyspozycji mamy 5 pół pomiarowych w układzie krzyżowym. Druga funkcja to Śledzący AF, z którego producent jest szczególnie dumny. Pozwala on na wykrycie (namierzenie) i śledzenie obiektu znajdującego się w szerokiej ramce AF. Jeśli obiekt przesuwa się w poprzek kadru, aktywny punkt AF będzie zmieniał się automatycznie, sprawna praca tego systemu wymaga dość dobrych warunków oświetleniowych, a tempo przesuwania sie obiektu nie powinno być szybsze niż ok. 15km/h (trucht). Trzecia funkcja to ręczne ustawienie ostrości MF, w którym centralny fragment obrazu wyświetlanego na monitorze zostanie automatycznie powiększony wraz z przybliżoną skalą ostrości. W oddzielnej zakładce menu możemy aktywować pomiar Ciągły AF, w którym system pracuje przez cały czas i jest stale gotowy do fotografowania.

Korekta naświetlenia dostępna jest na dwóch skalach. Pierwsza dotyczy kompensacji ekspozycji (w zakresie +/-2EV w skoku 0.3EV) i dostępna jest bardzo szybko z poziomu 4-kierunkowego nawigatowa). Druga to kompensacja mocy błysku o takim samym zakresie (+/2EV w skoku 0.3EV), ale aktywowana w menu trybu rejestracji). Do listy tej możemy zaliczyć bracketing ekspozycji (3 kolejne zdjęcia ze stałą różnicą naświetlenia 0.3, 0.7 lub 1.0EV), i funkcję tę zlokalizujemy pod przyciskiem trybu zapisu.

Jeśli o tym już mowa wymieńmy jego pozostałe pozycje: zdjęcia pojedyncze, zdjęcia seryjne w tempie do 1.5 kl/sek, samowyzwalacz 10 sek., sterowanie z pilota (opcjonalny RC-3).

Balans bieli sprawuje się dobrze, choć są sytuacje (na przykład zdjęcia w cieniu) kiedy tryb programowy radzi sobie lepiej niż tryb automatyczny. Na poniższym zdjęciu próbowaliśmy zobrazować jak radzi sobie Auto-balans w bardzo zróżnicowanym oświetleniu (tutaj: dzienne, żarowe i jarzeniowe jednocześnie) - efekty są bardzo dobre. Jeśli uznamy, że specyfika oświetlenia przewyższa mozliwości balansu automatycznego, możemy zaprogramować jeden balans własny według wzorca bieli - wystarczy sfotografować ścianę - i możemy go potem przywołać w dowolnym momencie (aż do wprowadzenia kolejnego wzorca). Do dyspozycji mamy cztery zaprogramowane profile balansu: światło dzienne, żarowe, jarzeniowe, cień.

Czułość, a dokładnie ekwiwalent czułości ma taki sam większy zakres niż F300 co zawdzięczamy dużym rozmiarom matrycy CCD (1/1.8") przy mniejszej rozdzielczości (4.0Mp). Obok trybu czułości Auto dostępne są ustawienia ręczne: ISO 100, 200, 400, 800. Najwyższe polecamy przy słabych warunkach oświetleniowych lub fotografowaniu poruszających się szybko obiektów.

DiMAGE F200 oferuje ponadto dwie listy cyfrowej korekty obrazu. Pierwsza z nich to Tryb koloru, a kolejne pozycje to: Barwy naturalne, Barwy nasycone, Czarno-białe oraz Sepia. Różnice widać dobrze na poniższym przykładzie. Warto wspomnieć, że fotografie czarno-białe, które są dobrym testem na płynność odwzorowania skali szarości, są przyzwoitej jakości i pozwalają na kreowanie ciekawych efektów.

Druga lista to Cyfrowa korekta obrazu do której zaliczają się: Ostrość, Kontrast i Nasycenie. Wszystkie trzy mają 3-stopniową skalę (mniejsze, normalne, większe) i tu mała uwaga do obsługi tej funkcji - wprowadzona zmiana potwierdzana jest przyciskiem Enter co powoduje natychmiastowe wyjście z menu. Jeśli chcemy zmienić dwa parametry (np. podnieść ostrość i zmniejszyć kontrast dla tego samego zdjęcia) to musimy aktywować menu dwa razy i osobno wprowadzić zmiany. Podobnie przy dezaktywacji korekty obrazu. Niemniej, funkcja cyfrowej korekty ostrości kontrastu i nasycenia bywa bardzo przydatna, szczególnie, jeśli nie chcemy bawić się w późniejszą obróbkę na komputerze.

Ostatnie właściwości zapisu fotograficznego, o których jeszcze nie wspominaliśmy, to redukcja szumów - aktywowana w menu, uruchamiana automatycznie dla czasów naświetlenia od 1 sek.), oraz auto-rotacja zdjęć w zależności od pozycji aparatu podczas fotografowania (pion-poziom).

Jak widać lista oferowanych przez DiMAGE F200 funkcji, powinna zaspokoić wymagania nawet najbardziej wybrednych użytkowników kompaktowego sprzętu cyfrowego.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
36
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57