Canon EOS 550D - Fotografowanie

EOS 550D to najnowsza amatorska lustrzanka firmy Canon. Oferuje dużo, podnosząc standardy klasy entry-level. Znajdziemy w niej 18-megapikselową matrycę CMOS, procesor obrazu DIGIC 4, 3-calowy ekran LCD i możliwość nagrywania filmów w rozdzielczości full HD - 1920 x 1080 pikseli. Wszystko to spakowane w lekkie i zgrabne body.

Autor: Marcin Falana

26 Marzec 2010
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Szybkość działania

EOS 550D jest gotowy do wykonania zdjęcia momentalnie po włączeniu. Trudno też narzekać na szybkość reakcji aparatu na wciśnięcie spustu migawki - nie ma problemów z zamrożeniem ruchu dokładnie w momencie, w którym chcemy. Dość szybko dostajemy się także do menu aparatu i trybu odtwarzania. Jeżeli chodzi o odtwarzanie nie można mieć większych zastrzeżeń. Co prawda podczas przewijania wielu zdjęć EOS 550D korzysta z "prewek" (obrazów o mniejszej rozdzielczości) i po chwili doładowuje normalne obrazy, jednak wszystko dzieje się w niemęczącym czasie. EOS 550D szybko przewija także powiększenia.

Bufor aparatu można jedynie zatkać serią RAW-ów lub RAW-ów i JPEG-ów, poza tym 550D zgrywa zdjęcia na bieżąco.

Jeżeli chodzi o zdjęcia seryjne to Canon deklaruje prędkość 3,7 kl/s. W formacie JPEG (High quality) EOS 550D trzyma tę prędkość, a nawet dochodzi do 4 kl/s przez pierwsze 2 s. Następnie aparat zwalnia - po 5 sekundach wykonał 18 klatek, a po 10 ssekundach 28 klatek.

Jeżeli chodzi o RAW-y to 550D w 1,5 sekundy jest w stanie zarejestrować 6 takich plików czyli osiąga prędkość 4 kl/s, następnie drastycznie zwalnia.

Pomiar ostrości

Canon EOS 550D korzysta z autofokusa typu TTL-CT-SIR, który oferuje 9 punktów AF z centralnym punktem krzyżowym. W dobrych warunkach oświetleniowych - np. podczas fotografowania w dzień - 550D nie ma problemów z szybkim ostrzeniem. Zarówno centralny punkt AF jak i poboczne pozwalają natychmiast ustawić ostrość, oczywiście jeżeli wycelujemy je na jakiś kontrastowy element. Na jednolitych fakturach 550D się gubi, jak każda lustrzanka.

W trudniejszych warunkach oświetleniowych - np. w fotografii nocna - da się wyraźniej zauważyć lepsze działanie środkowego punktu AF, który jest krzyżowy.

Podobnie jak inne lustrzanki Canona 550D nie został wyposażony w diodę wspomagającą autofokus i wykorzystuje w tym celu wbudowaną lampę błyskową. Nie jest to najbardziej eleganckie rozwiązanie i raczej zniechęca potencjalnych modeli do pozowania. Na szczęście system działa skutecznie dzięki czemu po jednym przedbłysku 550D najczęściej ustawia ostrość.

Pola autofokusa zmieniamy nawigatorem lub tarczą nastaw po wciśnięciu przycisku znajdującego się w prawym górnym rogu tylnej ścianki. Do dyspozycji mamy wybór automatyczny - aparat przy wyborze punktu AF zazwyczaj wybiera pierwszy plan, lub ręczny.

wybór punktu AF

Canon 550D pozwala na wybór jednego z trzech trybów pracy autofokusa:

  • ONE SHOT - po ustawieniu ostrości autofokus jest blokowany i można dowolnie zmieniać kadr
  • AI SERVO - tryb śledzenia, do obiektów w ruchu
  • AI FOCUS - tryb automatyczny, który rozpoznaje ruch przedmiotu w kadrze i wtedy przełącza pracę z ONE SHOT na AI SERVO.
wybór trybu AF

Pomiar ostrości w trybie live view

W czasie pracy w trybie live view do dyspozycji mamy trzy sposoby pomiaru ostrości. Szybki - aparat wykorzystuje detekcję fazy i wymaga opuszczenia lustra co skutkuje chwilowym zniknięciem obrazu z ekranu LCD. Tryb live - pracuje na zasadzie detekcji kontrastu, efekty ostrzenia możemy obserwować na ekranie LCD. Nie jest to najszybsza metoda - aparat często doostrza i szuka płaszczyzny ostrości, zazwyczaj mieści się w czasie od 1 s do 3 s. Korzyścią tego trybu jest możliwość wyboru obszaru ostrzenia prawie z całego kadru (dokonujemy tego w prosty sposób za pomocą nawigatora). Ostatni tryb korzysta z funkcji detekcji twarzy i radzi sobie z tym dość przyzwoicie.

wybór trybu AF w trybie Live view

W trybie szybkim aparat korzysta z punktów AF podobnie jak podczas pracy z wizjerem. W celu zmiany punktu AF musimy wcisnąć przycisk Q wybrać tryb autofokusa, a następnie wybrać konkretny punkt AF. Trochę tego dużo jak na tak (teoretycznie) prostą czynność.

LV Q menu i wybór punktu AF w trybie AFQuick

We wszystkich trybach AF jak i podczas manualnego ostrzenia do dyspozycji mamy ramkę, którą możemy przesuwać po prawie całym kadrze i powiększać x5 lub x10 za pomocą przycisku zmiany punktu AF. Jest to rozwiązanie szczególnie pomocne podczas manualnego ustawiania ostrości.

Pomiar światła

Zmianę sposobu pomiaru ekspozycji dokonujemy w menu aparatu lub za pomocą szybkiego menu ekranowego. Podczas wyboru trybu pomiaru światła trzeba uważać na ich oznaczenia. Pomylić się może pomiar centralnie ważony - oznaczony pustym prostokącikiem z pomiarem wielosegmentowym. Właściwie jedynym trybem co do, którego nie można mieć wątpliwości jest pomiar punktowy. Na szczęście wszystkie tryby są dobrze opisane

miana pomiaru światła / szybkie menu ekranowe

Dostępne metody pomiaru ekspozycji:

  • wielosegmentowy
  • skupiony - 9% środkowej części wizjera
  • punktowy - 4% wizjera w centrum
  • centralnie ważony uśredniony

Przy pomiarze światła Canon EOS 550D korzysta z 63 stref. Podczas testu najczęściej korzystaliśmy z pomiaru wielosegmentowego, który w większości przypadków pozwalał osiągnąć zamierzone rezultaty. Pomiar wielosegmentowy jest powiązany z wybranym punktem autofokusa co wyraźnie wpływa na pomiar. Ta sama scena może zostać naświetlona w różny sposób przy wykorzystaniu innego punktu AF.

lewe zdjęcia punk AF na wieżowcu, prawe na kamienicy

Tryby ekspozycji

Canon EOS 550D został wyposażony zarówno w tryby manualne (M) i półautomatyczne (Av - preselekcja przysłony, Tv - preselekcja czasu, P - program z fleksją) jak i w pełną automatykę (zielony) i tryby tematyczne:

  • Błysk wyłączony
  • Portret
  • Krajobraz
  • Makro
  • Sport
  • Nocne portrety
tarcza trybów ekspozycji

Poza tym na tarczy trybów znalazły się jeszcze trzy ciekawe ustawienia: tryb A-DEP, CA Creative Auto oraz tryb filmowania. Tryb A-DEP wykorzystując wszystkie punkty AF automatycznie ustawia parametry ekspozycji tak, aby wszystkie obiekty, które są w zakresie punków AF zarówno w pierwszym planie jak i drugim znajdowały się w głębi ostrości.

Ostatnim trybem jaki pozostał do opisania to CA czyli twórcze auto. Po przekręceniu tarczy trybów na pozycję CA na ekranie pojawi się zakładka twórczego auto. Po wciśnięciu przycisku Q mamy dostęp do jej kolejnych pozycji, które są przejrzyście opisane i pozwalają na dostosowanie trybu auto do naszych oczekiwań. Do dyspozycji poza lampą błyskową i innymi parametrami mamy dwa suwaki określające głębię ostrości i korektę ekspozycji.

zakładka trybu CA

W trybie M do dyspozycji mamy czasy ekspozycji od 1/4000 s do 30 s i BULB.

Balans bieli

Do balansu bieli dostajemy się dedykowanym przyciskiem WB. W porównaniu z poprzednikiem - EOS-em 500D - nic się nie zmieniło, nadal brakuje możliwości ustawienia balansu bieli według Kelvinów. Poza tym możemy ustawić balans bieli na jedną z sześciu zdefiniowanych pozycji lub skorzystać z manualnego pomiaru czy trybu auto AWB (ang. auto white balance).

zakładka balansu bieli

Poza tym mamy możliwość dostrojenia i zastosowania bracketingu balansu bieli w drugiej zakładce menu fotografowania.

zakładka dostrajania i bracketingu balansu bieli

Automatyczny balans bieli działa poprawnie, w warunkach studyjnych przyzwoicie poradził sobie z tablicą Gretaga oświetloną światłem jarzeniowym. Trochę gorzej wygląda jego działanie przy źródłach światła o niskiej temperaturze barwowej jak żarówki czy lampy sodowe oraz przy świetle mieszanym. Przy takim oświetleniu, jeżeli fotografujemy tylko w JPEG-ach to warto zastosować ustawiania zdefiniowane albo wg białej karty.

górne zdjęcie balans bieli auto, dolne zdjęcie według wzorca
WB Auto

Filmowanie

Canon EOS 550D umożliwia nagrywanie filmów w najwyższej rozdzielczości full HD 1920 x 1080 z prędkością 30, 25 lub 24 kl/s. Prędkość 30 kl/s jest zarezerwowana tylko dla formatu NTSC, w formacie PAL do dyspozycji mamy 25 kl/s. Poza tym można wybrać rozdzielczość 1280 x 720 z prędkością 50 kl/s oraz 640 x 480 także 50 kl/s. Maksymalna długość klipu filmowego wynosi 30 min bez 1 s. Najbardziej należy jednak docenić obecność gniazda, do którego możemy przypiąć zewnętrzny mikrofon stereo, dzięki czemu możemy uniknąć nagrywania dźwięków obiektywu i bardziej profesjonalnie podejść do tworzenia klipów wideo. Niestety podczas ostrzenia 550D podobnie jak jego poprzednik otwiera i przymyka przysłonę co jest widoczne na filmie - aby uniknąć takiego efektu pozostaje korzystanie z manualnego ustawiania ostrości. Prędkość pomiaru ostrości jest zbliżona do tej jaką 550D oferuje w trybie podglądu na żywo - live view.

przycisk DISP.

W trybie filmowanie mamy dostęp do szybkiego menu - zakładka poniżej.

szybkie menu - przycisk Q

Podczas nagrywania filmów w trybie zdefiniowanym możemy skorzystać z korekty ekspozycji, czułość ISO jest dobierana automatycznie.

zakładka ekspozycji

EOS 550D daje nam także możliwość manualnego sterowania ekspozycją - przysłoną i czasem oraz czułością ISO wystarczy w drugiej zakładce menu filmowania wybrać ręczną ekspozycję filmu, aparat wyświetla wtedy ikonkę aparatu z symbolem M.

Podsumowanie

Fotografowanie EOS-em 550D trzeba zaliczyć do przyjemności - ta niewielka lustrzanka oferuje manualne i automatyczne tryby ekspozycji, wstępne podnoszenia lustra i wiele innych przydatnych funkcji. Wszystkie fotograficzne funkcje jak szybkość działania, pomiar ostrości czy pomiar światła stoją na wysokim poziomie. Do plusów trzeba też zaliczyć możliwość nagrywania filmów w rozdzielczości Full HD i manualnego sterowania ekspozycją.

+ pomiar światła

+ szybkość działania

+ nagrywanie filmów w rozdzielczości Full HD

+ manualne ustawienia podczas filmowania

- nienajlepszy autofokus podczas nagrywania filmów

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj