Test Canon EOS 10D

Prezentujemy pierwszy polski test najnowszej, 6-megapikselowej lustrzanki cyfrowej Canon EOS-10D. Jest to aparat godny uwagi nie tylko ze względu na znakomitą jakość rejestrowanego obrazu, ale także przez niezwykle atrakcyjną cenę. Zapraszamy do lektury!

Autor: Tomasz Gutkowski

3 Kwiecień 2003
Artykuł na: 38-48 minut

PODSTAWOWE WŁAŚCIWOŚCI

Canon EOS 10D to jednoobiektywowa lustrzanka cyfrowa z wymienną optyką zgodna ze wszystkimi obiektywami Canon EF i dedykowanymi lampami zewnętrznymi Canona. Konstrukcja aparatu nawiązuje bezpośrednio do D30/D60, ale wprowadzono tu wiele bardzo sensownych poprawek ulepszających wygodę obsługi. Jednocześnie EOS 10D to pierwszy poważny krok do zintegrowania linii cyfrowej i analogowej Canona o czym świadczą zapożyczenia z modelu EOS-33 (np. 7-punktowy pomiar ostrości). Znajdziemy tu także niektóre rozwiązania przeniesione wprost z profesjonalnych "jedynek" - EOS-1D/1Ds, z których najważniejsze to rozszerzona przestrzeń Adobe RGB oraz dobór temperatury barwowej na skali Kelvina.

{

]

EOS 10D oferuje pełny zakres kontroli ekspozycji z trybem programowym, priorytetu migawki / przysłony i manualnym. Ukłonem w stronę początkujących użytkowników jest bogata lista programów tematycznych (z nowym trybem "bez lampy") oraz automatyka "zielona" (full Auto), którą uzupełniono charakterystycznym dla lustrzanek Canona programem automatycznym z zadaną głębią ostrości (A-DEP). Zestaw funkcji jest tu taki sam jakim powinna wykazywać się każda dobra lustrzanka. Niemniej 10D bije swoje analogowe odpowiedniki nieporównywalnie większym stopniem kontroli jakości obrazu, różnorodności kolorów, poprawności naświetlenia i ogólnej funkcjonalności.

{

]

Nowość Canon wykorzystuje ten sam co D60 sensor światłoczuły CMOS o wymiarach 22.7 x 15.1mm i rozdzielczości całkowitej 6.3 megapikseli. Przekłada się to na obrazy o maksymalnej rozdzielczości 3072 x 2048, która przy zagęszczeniu 300dpi pozwala na wykonanie dobrej jakości wydruków w formacie A4+ (w porywach do A3).

Poniżej zdjęcie wykonane podczas polskiej premiery aparatu (1 kwietnia 2003), najpierw pomniejszony pełny kadr, a pod nim wyciętu fragment z zachowaniem oryginalnej rozdzielczości (obiektyw Canon EF 24-70mm USM L, sRGB, 3072 x 2048 Fine, ISO 100, balans bieli na światło błyskowe, oświetlenie: 2 softboxy ELFO)

Oto kompletna lista najważniejszych właściwości fotograficznych modelu EOS-10D:

  • Cyfrowa lustrzanka jednoobiektywowa z wymienną optyką (kompatybilna ze wszystkimi obiektywami Canon EOS). Przelicznik ogniskowej 1.6x (dla formatu 35mm).
  • 6.3 megapikseli, 22.7 x 15.1mm CMOS, 12-bit RGB, rozdzielczość maksymalna 3,072 x 2,048
  • Rozdzielczości: 3072 x 2048, 2048 x 1360, 1536 x 1024. 24-bitowe pliki JPEG, 36-bitowe pliki RAW z możliwością zapisu równoległego z dobieraną jakością pliku towarzyszącego JPEG.
  • Dwa poziomy kompresji plików JPEG, bezkomresyjny (bezstratny) zapis plików RAW
  • Procesor SLR-DIGIC, nowy algorytm przeliczania obrazu, szybsza obróbka, redukcja ziarnistości przy wysokich czułościach
  • Dobierana czułość: ISO 100 / 200 / 400 / 800 / 1600 z możliwością rozszerzenia do ISO 3200
  • Celownik optyczny TTL z korektą dioptrii i wyświetlaczem informacyjnym, 95% krycie
  • Przycisk podglądu głębi ostrości
  • Tryby ekspozycji: Auto (program "zielony"), programy tematyczne (krajobraz, makro, portret nocny, portret, sport, lampa wyłączona), automatyka programowa (P), priorytet migawki (Tv), priorytet przysłony (Av), manualny (M), automatyka z zadaną głębią ostrości (Depth)
  • Zdjęcia seryjne 3 kl/sek do 9 ujęć w serii (z migawką 1/250 sek. lub szybszą)
  • Stała gotowość rejestracji (spust migawki aktywuje automatycznie tryb rejestracji niezależnie od tego czy jesteśmy w menu czy podglądamy zarejestrowane pliki)
  • Automatyczny i 6 trybów programowych balansu bieli, tryb dobierany według wzorca bieli (biała lub szara karta - ustawienie według wcześniej zarejestrowanych obrazów) oraz ustawienie temperatury barwowej na skali Kelvina w zakresie 2800 - 10000K w skoku 100K
  • Bracketing balansu bieli +/-2 w skoku 1 (5 miredów na punkt), tylko JPEG
  • 5-punktowa skala korekty ostrości, nasycenia, kontrastu i tonacji
  • 7-punktowy AF, wybierany ręcznie lub automatycznie. AF pojedynczy (One-shot AF), ciągły z przewidywaniem ostrości (AI Servo AF), dobierany automatycznie w zależności od ruchu obiektu (AI Focus AF) oraz ostrość manualna. Światło wspomagające pomiar ostrości.
  • Wbudowana lampa błyskowa z pomiarem E-TTL, liczba przewodnia 13, krycie dla ogniskowej 18mm
  • Stopka akcesoriów zewnętrznych zgodna z EX Speedlite oraz port synchronizacji błysku PC
  • Czas synchronizacji migawki z błyskiem 1/200 sek.
  • Kompensacja błysku +/-2 w skoku 1/3 lub 1/2. Blokada ekspozycji dla błysku. Synchronizacja na pierwsza lub drugą kurtynę. Systemy E-TTL, FEL, FP z lampą Canon 550EX.
  • Pomiar ekspozycji TTL z 35-strefową fotocelą krzemową. 35-strefowy pomiar ewaluacyjny połączony z punktami AF, pomiar centralnie-ważony, pomiar punktowy (9% w centrum kadru). Zakres pomiaru EV 1 - 20 (temperatura pokojowa, obiektyw EF 50mm F1.4 USM, ISO 100)
  • Kompensacja ekspozycji +/-2EV w skoku 1/3EV lub 1/2EV
  • Autobracketing ekspozycji +/-2EV w skoku 1/3EV lub 1/2EV
  • Migawka szczelinowa z czasami otwarcia 1/4000 - 30 sek. Bulb do 999 sek.
  • Samowyzwalacz 10 sek.
  • Zgodność z kartami CompactFlash Typ I / II (kompatybilne z Microdrive)
  • Zgodny z formatem FAT 16/32 (z kartami pamięci powyżej 2GB)
  • Złącze USB zgodne z protokołem PTP. Wyjście video (NTSC/PAL). Wejście sterowania zewnętrznego N3.
  • Opcjonalny pojemnik na baterie z uchwytem i przyciskami sterowania do zdjęć w pionie (BG-ED3)
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33