Canon PowerShot S90 - test

Canon PowerShot S90 to jeden z najciekawszych kieszonkowych kompaktów na rynku. Łączy w sobie niewielkie gabaryty, tryby manualne, szerokokątny jasny obiektyw i niezbyt wysiloną pod względem ilości pikseli matrycę. Dodatkowo dostajemy możliwość zapisywania zdjęć w formacie RAW.

Autor: Marcin Falana

18 Grudzień 2009
Artykuł na: 38-48 minut

6. Fotografowanie

Szybkość działania

Canon S90 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po około 2 s od włączenia. Jest to czas potrzebny na wysunięcie obiektywu i wyostrzenie. Na przejście do trybu odtwarzania musimy czekać około 1 s. Trudno narzekać na prędkość przewijania i powiększania zdjęć. Także przewijanie powiększeń dokonuje się szybko.

Na przezoomowanie od najkrótszej ogniskowej - 28 mm do najdłuższej - 105 mm potrzebujemy niecałe 2 s. Przy krotności zooma 3,8 x trzeba zaliczyć ten wynik do przyzwoitych.

Zdjęcia seryjne

Przy zapisie plików JPEG w najwyższej rozdzielczości Canon S90 trzyma deklarowane przez producenta 0,9 kl/s w standardowym trybie ciągłym z zafiksowaną ostrością na pierwszym zdjęciu. W trybie ciągłym AF, w którym S90 przeostrza między zdjęciami, osiąga prędkość 0,6 kl/s. Na wyższych czułościach ISO 1600, ISO 3200 prędkość zdjęć seryjnych delikatnie spada co jest spowodowane systemem odszumiania. Przy równoległym zapisie plików JPEG + RAW prędkość zdjęć seryjnych spada do około 0,5 kl/s w trybie standardowym.

wybór trybu zdjęć seryjnych

Aparaty kompaktowe nie są stworzone do zdjęć seryjnych z prawdziwego zdarzenia, co wyraźnie widać po Canonie S90.

Pomiar ostrości

Pod względem prędkości pomiaru ostrości Canon S90 zazwyczaj mieści się w zakresie od 0,5 do 1 s co trzeba zaliczyć do przyzwoitych rezultatów, jednak nie rewelacyjnych. Podczas korzystania z detekcji twarzy czas ostrzenia trochę się wydłuża. Gdy mierzymy ze zbyt bliskiej odległości lub aparat ma problemy z ustawieniem ostrości na jednolitej fakturze S90 wyświetla żółtą ramkę autofokusa z symbolem wykrzyknika i musimy powtórzyć pomiar. Ogólnie system autofokusa radzi sobie dobrze dając w większości przypadków ostre zdjęcia.

tryby pomiaru ostrości

Pomiar światła

Canon S90 oferuje trzy tryby pomiaru światła: wielosegmentowy, centralnie ważony uśredniony i punktowy. Wyboru sposobu pomiaru światła dokonujemy w szybkim menu ekranowym. Możemy także zaprogramować przycisk S żeby obsługiwał pomiar światła. Podczas testu najczęściej korzystaliśmy z pomiaru wielosegmentowego w miarę potrzeby wprowadzając korektę ekspozycji. W większości przypadków pozwala on na uzyskanie zamierzonego efektu. Zresztą na ekranie widzimy jak aparat interpretuje daną scenę i zawsze możemy wprowadzić odpowiednią korektę.

zakładka pomiaru światła

Jeżeli zależy nam na dokładniejszym pomiarze możemy skorzystać z trybu punktowego, który korzysta z ramki na środku kadru. Pomiar punktowy działa prawidłowo i mierząc na skórę czy szarą kartę otrzymamy poprawnie naświetloną scenę niezależnie od źródła światła.

obszar pomiaru punktowego

Tryby ekspozycji

Za wybór trybu fotografowania odpowiedzialna jest tarcza trybów ekspozycji. Jak przystało na zaawansowany kompakt dla wymagających Canon S90 oferuje zarówno tryby manualne jak i automatyczne. Do dyspozycji mamy tryb manualny - M, preselekcję przysłony - Av, preselekcję czasu - Tv i automatykę z fleksją - P. Poza tym możemy skorzystać z pełnej automatyki - tryb Auto, trybu Słabe oświetlenie i scenerii - SCN.

tarcza trybów ekspozycji

Na tarczy trybów ekspozycji znajdziemy jeszcze jedno ustawienie oznaczone symbolem C. Pozwala ono na zapisanie naszego trybu ekspozycji łącznie z trybem pomiaru światła i innymi parametrami. Jest to kolejne, przydatne rozwiązanie zaczerpnięte z lustrzanek Canona.

scenerie

Wśród scenerii jakie oferuje S90 poza standardowymi trybami jak portret czy krajobraz znajdziemy tryb Tylko jeden kolor, który pozwala wykonać czarno-białe zdjęcie z jednym innym kolorem, który określamy zaznaczając go ramką na środku kadru.

wybór jednego koloru
zdjęcie dolne tryb jeden kolor - czerwony

Bracketing

Canon S90 umożliwia wykonanie sekwencji trzech zdjęć ze zmianą ekspozycji lub ostrości. Do bracketingu odstajemy się za pomocą szybkiego menu funkcyjnego. Po wciśnięciu przycisku DISP mamy możliwość dostosowania skoku sekwencji.

bracketing ekspozycji

Bracketing ostrości działa podczas manualnego ostrzenia - aparat wykonuje wtedy trzy zdjęcia z różnym ustawieniem ostrości. Dzięki takiemu rozwiązaniu mamy większą szansę trafienia z ostrością podczas jej manualnego ustawiania.

bracketing ostrości

Stabilizacja obrazu

S90 został wyposażony w optyczną stabilizację obrazu. Uruchamiamy ją w menu aparatu, do dyspozycji mamy trzy tryby działania: ciągły, przy zdjęciu i pionowy. Tryb przy zdjęciu uruchamia się w momencie jego wykonywania, natomiast tryb pionowy pozwala na śledzenie za obiektem.

zakładka stabilizacji obrazu

Test stabilizacji polegał na wykonaniu kilku zdjęć na najdłuższej ogniskowej bez stabilizacji do momentu uzyskania nieostrego obrazu. Następnie włączyliśmy stabilizację i określiliśmy o ile można wydłużyć czas ekspozycji nadal osiągając ostre zdjęcia. Canon S90 pozwala na wydłużenie czasu ekspozycji o około 2 EV co przy ekwiwalencie ogniskowej 105 mm trzeba zaliczyć do przyzwoitych rezultatów.

Balans bieli

PowerShot S90 oferuje dość rozbudowany zakres zmian balansu bieli. Wyboru dokonujemy w szybkim menu ekranowym. Do dyspozycji mamy siedem ustawień zdefiniowanych, balans bieli auto i ustawienie według wzorca.

balans bieli

Bardzo fajnie rozwiązane jest ustawianie balansu bieli według wzorca - wystarczy z listy wybrać odpowiednią pozycję, wycelować na coś białego i wcisnąć przycisk MENU. Możemy także zdefiniować przycisk S, żeby obsługiwał bezpośrednio balans bieli według wzorca.

dostrajanie balansu bieli

W każdym trybie balansu bieli mamy możliwość dostrojenia go do własnych potrzeb. Wystarczy wcisnąć przycisk DIPSP w zakładce balansu bieli jaki chcemy zmienić.

balans bieli auto
balans bieli zdefiniowany

Automatyczny balans bieli poradził sobie bardzo dobrze ze światłem jarzeniowym dając bardzo zbliżone rezultatu do ustawień zdefiniowanych. Jak większość aparatów S90 ma trochę problemy z interpretacją źródeł światła o niskiej temperaturze barwowej - jak lampy sodowe czy żarowe. Wtedy warto zastosować ustawienia zdefiniowane szczególnie gdy fotografujemy tylko w JPEG-ach.

Opcje korekty obrazu

Canon S90 umożliwia szeroki wpływ na kolorystykę wykonywanych zdjęć. Poza trybami standardowymi jak żywe kolory, sepia czy zdjęcia czarno-białe do dyspozycji mamy korektę odcienia skóry, błękitu, zieleni i czerwieni. Zmian kolorystyki dokonujemy w szybkim menu ekranowym.

zakładka moje kolory

Ostatnia pozycja wśród własnych ustawień kolorów - Wlasne kolory pozwala na wprowadzenie korekty pod względem: kontrastu, wyostrzenia, nasycenia, oraz kolorów (czerwony, zielony, niebieski) i odcieni skóry.

zakładka własne kolory

Filmowanie

PowerShot S90 umożliwia rejestrację filmów z dźwiękiem w maksymalnej rozdzielczości 640x480 z prędkością 30 kl/s. Na tle konkurencji S90 wypada słabo - nie oferuje nagrywania w HD, ani nie umożliwia korzystania z zooma optycznego podczas filmowania. Klipy filmowe są zapisywane w formacie MOV (H.264).

Podsumowanie

Prędkość działania Canona S90 trzeba zaliczyć do przyzwoitej kompaktowej średniej. S90 wyróżnia się natomiast manualnymi trybami ekspozycji i dobrze działającym pomiarem światła. Poza tym daje możliwość bracketingu ekspozycji i ostrości. Na plus trzeba też zaliczyć stabilizację obrazu, która na najdłuższej ogniskowej pozwala na wydłużenie ekspozycji nawet o 2 EV. Poza drobnymi potknięciami w tłumaczeniu trudno doszukać się wyraźnych minusów.

+ manualne tryby ekspozycji

+ dobrze działający pomiar światła

+ bracketing ekspozycji i ostrości

+ optyczna stabilizacja obrazu

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)