Aparaty
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
6. Fotografowanie
Szybkość działania
EOS 500D jest gotowy do zrobienia zdjęcia momentalnie po włączeniu. Reakcja na wciśnięcie spustu migawki też jest natychmiastowa. Prędkość pracy z EOS-em 500D podnosi duża ilość funkcji wyciągniętych na wierzch i ekran szybkich nastaw.
Jeżeli chodzi o zdjęcia seryjne to nie udało mi się osiągnąć deklarowanych przez Canona 3,4 kl/s w dłuższej serii. 500D trzyma tą prędkość, a nawet 4 kl/s tylko na początku serii. W 10 s udało się wykonać 31 klatek w formacie JPEG w najwyższej rozdzielczości.
Pomiar ostrości
Szybkość działania autofokusa nie budzi zastrzeżeń. Nowy EOS jest wyposażony w 9 punktów ustawiania ostrości z czego centralny jest punktem krzyżowym. Nawet w trudnych warunkach oświetleniowych, korzystając z kitowego obiektywu, nie można narzekać na jego skuteczność. Aparat gubił się jedynie na gładkich powierzchniach co jednak nie dziwi, ponieważ prawie każdy aparat ma z tym problem. Niestety 500D nie został wyposażony w diodę wspomagającą autofokus i wykorzystuje w tym celu lampę błyskową.
Canon EOS 500D pozwala na wybór jednego z trzech trybów pracy autofokusa:
Pomiar ostrości w trybie live view
W czasie pracy w trybie live view mamy do dyspozycji trzy sposoby pomiaru ostrości. Szybki - wykorzystuje detekcję fazową i wymaga chwilowego opuszczenia lustra. Tryb live - pracuje na zasadzie detekcji kontrastu, efekty ostrzenia możemy oglądać na żywo na monitorze. Detekcja twarzy - rozpoznaje twarz i ustawia na nią ostrość.
Pomiar światła
Zmianę sposobu pomiaru ekspozycji dokonujemy w menu aparatu lub za pomocą ekranu szybkich nastaw. Podczas wyboru trybu pomiaru światła trzeba uważać na ich oznaczenia. Pomylić się może pomiar centralnie ważony - oznaczony pustym prostokącikiem z pomiarem wielosegmentowym. Właściwie jedynym trybem co do, którego nie można mieć wątpliwości jest pomiar punktowy. Na szczęście wszystkie tryby są dobrze opisane.
Dostępne metody pomiaru ekspozycji:
EOS 500D korzysta z 35-strefowego pomiaru SPC-TTL. Podczas testu najczęściej korzystałem z pomiaru wielosegmentowego, który jest powiązany z punktami AF. Pomiar wielosegmentowy w większości przypadków w zupełności wystarczał i dawał satysfakcjonujące rezultaty zgodne ze swoją charakterystyką. Nie można także mieć zastrzeżeń do działania pomiaru punktowego.
Tryby ekspozycji
Canon EOS 500D został wyposażony w standardowe tryby ekspozycji, charakterystyczne dla większości lustrzanek amatorskich, czyli pełny automat, automatykę programową, preselekcję czasu, preselekcję przysłony, tryb manualny oraz programy tematyczne:
Poza tym na tarczy trybów znalazły się jeszcze trzy ciekawe ustawiania: tryb A-DEP, CA - creative auto i tryb filmowania. Tryb A-DEP wykorzystując wszystkie punkty AF automatycznie ustawia parametry ekspozycji tak, aby wszystkie obiekty, które są w zakresie punków AF zarówno w pierwszym planie jak i drugim znajdowały się w głębi ostrości.
Ostatnim trybem jaki pozostał do opisania to CA czyli twórcze auto. Po przekręceniu tarczy trybów na pozycję CA na ekranie pojawi się zakładka twórczego auto. po wciśnięciu nawigatora mamy dostęp do jej kolejnych pozycji, które są przejrzyście opisane i pozwalają na dostosowanie trybu auto do naszych oczekiwań.
Balans bieli
Wyboru balansu bieli możemy dokonać po wciśnięciu dedykowanego do tej funkcji przycisku WB. W porównaniu z poprzednikiem - modelem 450D - nic się nie zmieniło, nadal zabrakło możliwości ustawienia balansu bieli według Kelvinów. Poza tym możemy ustawić balans bieli na jedną z sześciu zdefiniowanych pozycji, skorzystać z manualnego pomiaru na białą kartkę lub trybu AWB - ang. auto white balance.
Poza tym mamy możliwość dostrojenia i zastosowania bracketingu balansu bieli.
Automatyczny pomiar balansu bieli działa bez zarzutu. W warunkach studyjnych przy świetle jarzeniowym AWB poradził sobie bardzo dobrze dając prawie identyczne efekty jak przy pomiarze na białą kartkę.
Oczywiście w warunkach gdy nasze źródło światła ma poniżej 3500 K - lampy sodowe, żarówki, świece - warto zastosować zdefiniowany pomiar balansu bieli. Unikniemy w ten sposób żółtej dominanty na naszych zdjęciach.
Filmowanie
EOS 500D pozwala na nagrywanie klipów filmowych w najwyższej rozdzielczości 1920 x 1080p z prędkością 20 kl/s. Poza tym możemy nagrywać filmy w rozmiarze 1280 x 720p i 640 x 480 z prędkością 30 kl/s. Maksymalna długość klipu to 29 min 59 s, a jego wielkość 4 GB. 500D zapisuje je w formacie MOV (wideo: H264, dźwięk: liniowy PCM).
Podczas filmowania działa automatyczny system pomiaru ostrości. Niestety podczas pomiaru aparat otwiera przysłonę co skutkuje efektem rozjaśnienia ekspozycji (filmik powyżej). Poza tym podczas ostrzenia rejestruje się dźwięk obiektywu, a Canon nie wyposażył 500D w gniazdo mikrofonu więc nie mamy możliwości podłączenia zewnętrznego mikrofonu jak w modelu 5D Mk II. Jesteśmy więc skazani na wbudowany mikrofon, który zbiera wszystkie dźwięki.
Podsumowanie
Canonem 500D fotografuje się z przyjemnością. Do plusów można zaliczyć szybkość działania, pomiar ostrości, pomiar światła czy działanie automatycznego pomiaru balansu bieli. Poza tym 500D oferuje rozbudowany zestaw trybów fotografowania więc, każdy znajdzie coś dla siebie. Gorzej jest z filmowaniem, zdecydowanie zabrakło gniazda zewnętrznego mikrofonu, a pomiar ostrości podczas nagrywania filmów pozostawia wiele do życzenia.
+ pomiar światła
+ działanie automatycznego balansu bieli
+ szybkość działania
- brak złącza do mikrofonu
- autofokus podczas nagrywania filmów