Canon EOS 500D - test

EOS 500D to najnowsza amatorska lustrzanka firmy Canon. Oferuje dużo, podnosząc standardy klasy entry-level. Znajdziemy w niej 15,1 Mp matrycę CMOS, procesor obrazu DIGIC 4, 3-calowy ekran LCD i możliwość nagrywania filmów w jakości HD (1920 x 1080). Wszystko to jest spakowane w zgrabne i lekkie body.

Autor: Marcin Falana

28 Maj 2009
Artykuł na: 38-48 minut

4. Budowa i obsługa

Optyka i sensor

W modelu EOS 500D zastosowano standardowe dla Canona mocowanie obiektywu - bagnet typu EF/EF-S. Bagnet jest dobrze oznaczony i nie ma problemu ze sprawnym mocowaniem obiektywów. Przelicznik ogniskowej wynosi 1,6x.

Canon EOS 500D

Podczas testu większość zdjęć została wykonana kitowym obiektywem EF-S 18-55 mm f/3,5-5.6 IS ze stabilizacją obrazu, który po przeliczeniu ogniskowej daje ekwiwalent 29-88 mm dla małego obrazka.

obiektyw Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS

EOS 500D oferuje możliwość korygowania winiety, aparat rozpoznaje dedykowane obiektywy i automatycznie dobiera ustawiania.

zakładka korekty winietowania

W modelu EOS 500D Canon zastosował 15,1 Mp sensor CMOS o rozmiarze 22,3 x 14,9 mm. Matryca została wyposażona w zintegrowany system czyszczący EOS i współpracuje z procesorem obrazu DIGIC 4.

Wizjer

W aparatach amatorskich układ luster w konstrukcji wizjera stosują wszyscy producenci. Obniża to koszty produkcji i zmniejsza wagę aparatu. Nie inaczej jest w Canonie 500D. Pole krycia na niewymiennej matówce wynosi około 95%, a powiększenie to 0,87x. Z punktem ocznym na poziomie 19 mm daje przyzwoity wynik. Korekty dioptrii możemy dokonać w zakresie od -3 do +1 dioptrii. Pod wizjerem znalazły się czujniki wyłączające obraz, gdy zbliżymy do niego oko lub inny przedmiot.

wizjer z tarczą ustawiania dioptrii

Informacje dostępne w wizjerze:

  • Informacje o AF: pola AF, potwierdzenie ostrości
  • Informacje o ekspozycji: czas naświetlania, przysłona, czułość ISO (wyświetlana zawsze), blokada AE, poziom/kompensacja ekspozycji, okrąg pomiaru punktowego, ostrzeżenie o prześwietleniu, AEB
  • informacje o lampie błyskowej: gotowość lampy, synchronizacja z krótkimi czasami naświetlania, blokada FE, kompensacja siły błysku, światło redukujące efekt czerwonych oczu
  • Informacje o obrazie: korekcja balansu bieli, informacje o karcie SD, zdjęcia czarno-białe, maksymalna liczba zdjęć w serii (jednocyfrowa), priorytet jasnych tonów (D+)

Monitor

Canon 500D jak większość amatorskich lustrzanek wyposażono w jeden monitor LCD wykonany w technologii TFT. Jego rozdzielczość to 920 tys punktów, czym Canon podnosi poprzeczkę w klasie amatorskich lustrzanek dla początkujących. W czasie pracy ekran sprawuje się znakomicie, a jakość wyświetlanych na nim obrazów jest bardzo dobra. Dodatkowo możemy dostosować jego jasność w zakresie 7 kroków.

Canon EOS 500D

Podgląd na żywo

Canon 500D oferuje tryb podglądu na żywo - live view aktywowany dedykowanym przyciskiem. Przyciskiem DISP możemy dostosować ilość wyświetlanej na monitorze informacji (widok poniżej). Więcej na temat sposobów pomiaru ostrości w trybie live view w 6 części testu.

informacje wyświetlane w trybie podglądu na żywo - live view

Lampa błyskowa

Canon 500D oferuje wbudowaną lampę błyskową o liczbie przewodniej 13. Wysuwa się wysoko nad korpus dzięki czemu można uniknąć pojawienia się cienia obiektywu na zdjęciach i zmniejszyć efekt czerwonych oczu. Lampa kryje światłem całą klatkę dla obiektywu o ogniskowej 17mm (27 mm w przeliczeniu na mały obrazek).

Canon EOS 500D wbudowana lampa błyskowa

Do dyspozycji mamy tryb automatyczny, ręczne uruchamianie i redukcję czerwonych oczu. Z poziomu menu możemy ustawić wyzwalanie błysku na drugą kurtynę i ustawić korektę błysku w zakresie od -2 do +2. Gorąca stopka pozwala na założenie zewnętrznych lamp błyskowych. Aparat obsługuje wszystkie funkcje lamp serii EX Canona. Do pomiaru błysku wykorzystano system E-TTL II. Warto wspomnieć, że 500D obsługuje bezprzewodowe sterowanie wieloma lampami błyskowymi. Niestety sterownikiem dla zewnętrznych lamp musi być dedykowana lampa Canona założona na korpus więc do kreatywnej zabawy potrzebujemy przynajmniej dwie zewnętrzne lampy błyskowe Canona.

zakładka ustawień lampy błyskowej

Zasilanie

Canon 500D jest wyposażony w akumulator LP-E5 o pojemności 1050 mAh. Według danych producenta pełne naładowanie powinno wystarczyć na zrobienie około 400 zdjęć co pokrywa się z osiągami testowanego egzemplarza. Stan naładowania oznaczony jest ikonką baterii z czterema poziomami. Do dyspozycji mamy także funkcję oszczędzania energii, która wyłącza zasilanie po 30 s lub po 1, 2, 4, 8 lub 15 min.

akumulator LP-E5 i otwarta komora baterii

Komorę baterii umieszczono tradycyjnie w gripie. Wkładanie akumulatora nie stanowi żadnego problemu. Dzięki niesymetrycznemu kształtowi nie ma możliwości włożenia baterii odwrotnie. Przed niekontrolowanym wypadnięciem akumulator chroni zapadka.

Pamięć

W modelu EOS 5o0D Canon zdecydował się zastosować karty pamięci SD.

gniazdo karty pamięci

Gniazdo kart umieszczono z boku korpusu po stronie gripa. W celu jej otwarcia należy ją wysunąć, aby zwolnić zaczep.

Złącza

Najnowszy Canon oferuje typowe gniazda: USB 2.0 Hi-Speed, wyjście wideo (PAL/NTSC) oraz wejście pilota zdalnego sterowania. Poza tym do dyspozycji mamy złącze HDMI typu C, za pomocą którego możemy podłączyć aparat do telewizora HD i przeglądać na nim zdjęcia i filmy. Wszystkie złącza ukryto pod gumową przykrywką.

złącza widoczne po podniesieniu gumowej osłony

Podsumowanie

W tej części EOS 500D zbiera same pochwały: zaczynając od znakomitej 15,1 Mp matrycy CMOS, poprzez świetny ekran LCD o rozdzielczości 920 tys. punktów, a kończąc na przyzwoitym wizjerze i złączu HDMI. Jedynym mankamentem jest brak diody wspomagającej autofokus.

+ 15,1 Mp matryca CMOS

+ złącze HDMI

+ monitor LCD o rozdzielczości 920 tys punktów

+ informacje w wizjerze

- brak diody wspomagającej autofokus

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)