Nikon D700 - test, część 2

Przedstawiamy drugą część testu Nikona D700 poświęconą fotografowaniu i jakości zdjęć. Pełnoklatkowa matryca 12,1 Mp z systemem czyszczenia, szeroki zakres czułości od ISO 100 do ISO 25600, 51-polowy autofokus i prędkość zdjęć seryjnych na poziomie 5 kl/s (do 8 kl/s z gripem MB-D10) pozwala mieć nadzieję na wspaniałe rezultaty fotograficzne.

Autor: Marcin Falana

25 Lipiec 2008
Artykuł na: 29-37 minut

3. Jakość zdjęć

Dotarliśmy do najważniejszej części testu.

Szumy

Zacznijmy od przyjrzenia się fragmentom tablicy Gretaga sfotografowanej na wszystkich czułościach. Zdjęcia zostały wykonane bez redukcji szumu. Jak widać problem szumu na niskich czułościach prawie nie występuje. Dopiero na ISO 6400 jesteśmy w stanie dostrzec czerwone plamki. Nieskalibrowane ISO HI 1 (ISO 1280) nie odbiega daleko od ISO 6400 i można je jeszcze traktować w pełni użyteczną. Najwyższa czułość - nieskalibrowane HI 2 - odpowiednik ISO 25600 generuje już dużo czerwonych przebarwień. Nikon D700 ma pod względem szumu porównywalne osiągi z modelem D3.

ISO Lo 1
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO Hi 1
ISO Hi 2

Przyjrzyjmy się jak w nowym Nikonie działa system redukcji szumu. D700 oferuje aż 3 poziomy odszumiania: umiarkowana, normalna, zwiększona.

zakładka redukcji szumu dla wysokich ISO

Publikujemy porównanie odszumiania od ISO 3200, ponieważ na niższych czułościach poziom szumu jest na tyle mały, że efekt redukcji jest prawie niewidoczny. Nawet na ISO 3200 różnice między zdjęciem bez redukcji szumu i odszumionym są nieznaczne.

Ogólnie system redukcji szumu dla wysokich czułości ISO działa w bardzo elegancki sposób. Najlepiej prezentuje się umiarkowany i normalny poziom redukcji. Jakość jest jeszcze wystarczająco dobra, a na zdjęciu nie pojawiają się wyraźne rozmycia spowodowane dużym odszumianiem.

ISO 3200 od góry redukcja szumu dla wysokich ISO wyłączona, umiarkowana, normalna, zwiększona
ISO 6400 od góry redukcja szumu dla wysokich ISO wyłączona, umiarkowana, normalna, zwiększona
ISO 12800 od góry redukcja szumu dla wysokich ISO wyłączona, umiarkowana, normalna, zwiększona
ISO 25600 od góry redukcja szumu dla wysokich ISO wyłączona, umiarkowana, normalna, zwiększona

Przyjrzyjmy się jeszcze zdjęciom plenerowym wykonanym na wysokich czułościach na różnym poziomie redukcji szumu.

ISO 3200 od góry redukcja szumu dla wysokich ISO wyłączona, umiarkowana, normalna, zwiększona
ISO 6400 od góry redukcja szumu dla wysokich ISO wyłączona, umiarkowana, normalna, zwiększona

D700 radzi sobie z długimi czasami na tyle dobrze, że właściwie nie trzeba stosować redukcji szumu dla długich czasów naświetlania. Szczerze mówiąc gdybym nie wiedział to nie poznałbym, które zdjęcie z poniższych zostało wykonane z redukcją szumu, a które bez.

od lewej fragment 1:1 bez redukcji szumu, z redukcją szumu dla długich czasów naświetlania

Reprodukcja szczegółow

Nikon D700 charakteryzuje się, jak większość profesjonalnych lustrzanek, niskim stopniem wyostrzenia przy standardowych ustawieniach. Daje to możliwość późniejszego wyciągnięcia szczegółów w procesie postprodukcji. Jednocześnie poziom reprodukowanych szczegółów jest na bardzo wysokim poziomie, aż do czułości ISO 6400. Całkiem przyzwoicie prezentuje się też nieskalibrowana czułości ISO HI 1 odpowiednik ISO 12800.

ISO LO 1
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO HI 1
ISO HI 2

Nikon D700 dysponuje wyostrzeniem w zakresie od 0 do 9 z fabrycznym ustawieniem na 3, którego przykłady znajdują się powyżej. Poniżej przedstawiamy przykład działania 4 wybranych poziomów wyostrzenia na przykładzie tablicy testowej i zdjęć plenerowych 1:1.

cztery wybrane stopnie wyostrzenia od lewej 0, 3, 6, 9
cztery wybrane stopnie wyostrzenia od lewej 0, 3, 6, 9

Reprodukcja kolorów

Pierwsze co rzuca się w oczy to czerwień, która chce wręcz wyskoczyć z obrazu. Głębsza analiza składowych czerwieni w Photoshopie wykazała na kanale czerwonym wartość 240, w zielonym 46 a w niebieskim 42. Jeżeli kanały niebieski i zielony są do przyjęcia to nie możemy zgodzić się z tak wysokim poziomem kanału czerwonego. Zieleń natomiast robi wrażenie nieco za bladej, jest to spowodowane niższym poziomem głównego kanału zielonego w porównaniu głównymi kanałami kolorów czerwonego i niebieskiego oraz wysokim poziomem kanałów czerwonego i niebieskiego. Kolor niebieski z kolei zdaje się mieć za dużo na kanale zielonym bo, aż o 30 punktów więcej niż kanał czerwony jednak na tablicy Gretaga prezentuje się bardzo przyzwoicie. Dodajmy, że prezentowane przykłady zostały wykonane na standardowych ustawieniach aparatu.

fragment tablicy Gretaga

Po warunkach laboratoryjnych przyszedł czas na analizę kolorów reprodukowanych przez D700 na zdjęciach plenerowych. Zacznijmy od czerwieni, która w świetle dziennym prezentuje się dużo lepiej niż w warunkach studyjnych. Wychodzącą ze zdjęcia czerwień udało mi się uzyskać, gdy fotografowałem rzeczywiście jaskrawe przedmioty jak sweter czy flagi.

Przeciętna czerwień jaką udało mi się zarejestrować została zreprodukowana w bardzo poprawny sposób.

Poniżej przedstawiamy jeszcze kilka przykładowych zdjęć wykonanych w plenerze.

ISO 200, f/7.1, 1/500 s
ISO 200, f/8.0, 1/500 s

Przyjrzyjmy się jeszcze jak D700 radzi sobie z reprodukcją kolorów skóry. Zarówno przy świetle błyskowym jak i świetle dziennym barwa skóry jest naturalna. Warto tu przypomnieć o możliwości korekty odcienia, która może pomóc w osiągnięciu odpowiedniego koloru skóry.

światło błyskowe
fot. Dominik Pisarek

Podsumowanie

Nikona D700 trzeba pochwalić przede wszystkim za niski poziom szumu do ISO HI 1 - nieskalibrowane ISO 12800. Trzeba przyznać, że w podobnej cenie trudno znaleźć aparat konkurencyjnej firmy, który daje podobne rezultaty na wysokich czułościach, no może poza Canonem 5D. Kolejne pochwały D700 otrzyma za bardzo dobre oddanie szczegółów do ISO HI 1. Jeżeli chodzi o kolory reprodukowane przez nowego Nikona to można mieć zastrzeżenia do czerwieni, która ma tendencję do wychodzenia ze zdjęcia. Mankamentem, który miejmy nadzieję zostanie szybko poprawiany jest nierówne działanie automatycznego balansu bieli. W lustrzance takiej klasy nie mogą występować aż takie różnice w interpretacji temperatury barwowej przez aparat.

+ bardzo dobre oddanie szczegółów do czułości ISO HI 1 (12800)

+ niski poziom szumu do ISO HI 1

+ brak występowania szumu przy długich czasach naświetlania

+ dobre oddanie kolorów skóry i możliwość dostosowania odcienia

- nierówne działanie automatycznego balansu bieli

- reprodukcja czerwieni

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły