2. Fotografowanie
Casio Exilim EX-F1 posiada kilka trybów nagrywania. Zmieniamy je pokrętłem trybu. Do wyboru mamy nieźle działający program Auto, tryb
Best Shot, preselekcję przysłony, preselekcję czasu i tryb manualny. Poświęćmy teraz chwilę uwagi na tryb fotografowania
Best Shot, który oferuje kolekcję 26 scen wzorcowych i zapis 1 własnej.

sceny wzorcowe Best Shot
Najciekawiej prezentują się tryby zdjęć seryjnych:
Po wyjściu z ramki i
Po wejściu do ramki. Aparat automatycznie rejestruje 60 kl/s gdy obiekt wejdzie lub wyjdzie z ramki widocznej na monitorze. Jest to fajna funkcja pozwalająca na poklatkowe zapisanie ruchu oczywiście pod warunkiem, że przewidujemy jego kierunek.

zdjęcia po wyjściu z ramki

zdjęcia po wejściu do ramki
Panel sterowania
Panel sterowania jest dostępny po wciśnięciu nawigatora w górę albo w dół. Z tego poziomu możemy zmieniać:
- Rozmiar obrazu
- Tryb lampy błyskowej
- Czułość ISO
- Balans bieli
- Korektę ekspozycji
- Tryb pomiary światła
- Obszar AF
- Zależnie od trybu:[LST
;Zależnie od trybu:
- Data/czas
- Czas pre-nagrywania
- Ilość zdjęć seryjnych z lampą błyskową
[IMG|CasioF1panelSterowania.gif;Panel sterowania]]
Z istotniejszych rzeczy warto wspomnieć o możliwości zapisu plików RAW, ręcznym balansie bieli ustawianym według białej kartki i trzech możliwościach pomiaru światła: wielopunktowy, centralnie ważony oraz punktowy. Do dyspozycji mamy także trzy tryby ustawiania ostrości: punktowy, swobodny, śledzenie. Tryby makrofokus, manualfokus i ostrość na nieskończoność są dostępne pod przyciskiem
FOCUS umieszczonym na obiektywie.
Szybkość działania
Casio Exilim EX-F1 jest gotowy do pracy po około 5 s od włączenia. Autofokus potrzebuje około 1,5 s na przeostrzenie z odległości minimalnej do nieskończoności. A przejście od najszerszego kąta do najdłuższej ogniskowej zajmuje niecałe 3 s.
Zdjęcia seryjne
ZS-lampa pozwala na rejestrowanie od 3 do 20 zdjęć z lampą błyskową z prędkością do 7 kl/s. Dodatkowo możemy ustalić prędkość nagrywania od 1 do 60 kl/s. Jeżeli chcemy rejestrować więcej niż 7 kl/s aparat włącza wtedy diodę LED i możemy zapisać od 10 do 60 kl/s.
Pre-nagrywanie wciśnięcie spustu migawki do połowy rozpoczyna pre-nagrywanie obrazów do bufora. Gdy wciśniemy spust aparat zapisuje pre-nagrane obrazy i wykonuje zdjęcia seryjne nowych. W tym trybie możemy ustawić prędkość nagrywania od 1 kl/s do 60 kl/s i czas pre-nagrywnia zależnie od ilości kl/s - im więcej kl/s tym krótszy czas pre-nagrywania. Ogólnie rzecz biorąc jest to przydatna funkcja gdy wyczekujemy moment na zrobienie ciekawego zdjęcia.
ZS-szybkie w tym trybie mamy do dyspozycji 3 ustawienia:
- AUTO-N umożliwia nagrywanie zdjęć seryjnych do zapełnienia pamięci. Aparat automatycznie ustawia prędkość zdjęć seryjnych
- AUTO-H pozwala na szybkie nagranie do 60 zdjęć w serii. Casio automatycznie dokonuje pomiaru poziomu światła i konfiguruje najszybsze ustawienia dla zdjęć seryjnych
- Tryb od 1 do 60 kl/s umożliwia określenie z jaką prędkością aparat będzie robił zdjęcia seryjne. Casio zarejestruje 60 klatek z dowolną prędkością od 1 do 60 kl/s.

zdjęcia seryjne z prędkością 60 kl/s
Wolny podgląd jest kolejnym ciekawym trybem zdjęć seryjnych. Po wciśnięciu spustu migawki do połowy EX-F1 rozpoczyna pre-nagrywanie obrazów i ich odtwarzanie w zwolnionym tempie. W pamięci może się znaleźć do 2 s pre-nagranych obrazów. Pre-nagrana sekwencja jest odtwarzana w kółko dopóki trzymamy wciśnięty spust do połowy. Gdy już znajdziemy interesujący nas kadr wciskamy spust i zapisujemy konkretny kadr.
Bracketing
EX-F1 pozwala na bracketing ekspozycji, balansu bieli i ostrości. Mamy możliwość dostosowania skoku bracketingu (od 1/3 EV do 2 EV) i liczby obrazów (3 lub 5).
Wszystkie tryby zdjęć seryjnych wydają się trochę skomplikowane w takiej pigułce. Jednak gdy popracujemy każdym z nich, to po jakimś czasie wszystko staje się jasne.
Zakres dynamiczny
Casio EX-F1 wyposażono w regulację zakresu dynamicznego. Ma ona za zadanie redukcję niedoświetlenia i prześwietlenia. Poniżej przedstawiamy działanie tego systemu.

ISO 100, f/9.4, 1/800 s, od lewej zakres dynamiczny: Wył., Powiększ +1, Powiększ +2
Filmowanie
Dotarliśmy do najciekawszej części testu, która jest poświęcona nagrywaniu filmów. W tej dziedzinie nowy Exilim Ex-F1 nie ma sobie równych. Po pierwsze możemy nagrywać filmy z dźwiękiem stereo w jakości FHD (1920x1080) i HD (1280x720). Po drugie możemy nagrywać filmy z dźwiękiem stereo w formacie standard (640x480) do 4 GB. Jednak najciekawiej prezentuje się możliwość nagrywania filmów w zwolnionym tempie. Mamy możliwość nagrania 300 kl/s (512x384), 600 kl/s (432x192) i 1200 kl/s (336x96). Do tego Casio daje możliwość kręcenia filmu z prędkością 30 kl/s i płynne przejście poprzez wciśnięcie przycisku OK do prędkości 300 kl/s. Umożliwia to nagranie jednej sceny z różną prędkością.
Obiektyw
Casio Exilim EX-F1 wyposażono w obiektyw o odpowiedniku ogniskowej dla małego obrazka 36-432 mm. Największy otwór przysłony wynosi f/2.7 dla szerokiego kąta i f/4.6 dla najdłuższej ogniskowej. Aparat dysponuje 12-krotnym zoomem optycznym. Poniżej przedstawiamy zdjęcia obrazujące zakres zooma nowego Casio.

ogniskowa 36 mm

ogniskowa 200 mm

ogniskowa 432 mm
Obiektyw ma bardzo stabilne osiągi, jak na tak dużą ogniskową. Najlepiej pracuje na średnich wartościach ogniskowych i przysłony jednak nawet najdłuższa ogniskowa zapewnia dobre odwzorowanie obrazu.

36 mm, porównanie ostrości na skraju kadru od lewej przysłony: 2.7, 4.2, 7.5

70 mm, porównanie ostrości na skraju kadru od lewej przysłony: 2.9, 5.7, 8.1

150 mm, porównanie ostrości na skraju kadru od lewej przysłony: 3.2, 5.7, 9.1

300 mm, porównanie ostrości na skraju kadru od lewej przysłony: 3.8, 7.6, 10.8

432 mm, porównanie ostrości na skraju kadru od lewej przysłony: 4.6, 8.3, 13.1