Canon EOS 450D - test

EOS 450D to najnowsza propozycja firmy Canon. Jest to amatorska lustrzanka wyposażona w 12,1 Mp matrycę CMOS z procesorem obrazu DIGIC III i zintegrowanym systemem czyszczenia EOS. Najnowszy produkt Canona wykorzystuje technologię CMOS, charakteryzującą się wysoką czułością i niskim poziomem zakłóceń.

Autor: Marcin Falana

11 Kwiecień 2008
Artykuł na: 38-48 minut

6. Fotografowanie

Szybkość działania

EOS 450D jest gotowy do pracy momentalnie po włączeniu. Nie odczuwa się opóźnienia spowodowanego czyszczeniem matrycy jak w modelu 400D. Test zdjęć seryjnych wykonaliśmy przy ustawieniach manualnego autofokusa, w trybie M na czasie 1/250 s. Jeżeli chodzi o JPEG-i w najwyższej rozdzielczości to 450D wykonał w 5 s - 18 klatek, a w 10 s - 34 klatki. Innymi słowy aparat wykonuje zdjęcia seryjne w formacie JPEG z prędkością 3,4 kl./s. Jeżeli chodzi o pliki RAW nowy Canon jest w stanie wykonać 6 klatek w około 1,5 s. Następnie zwalnia i w 10 s robi 9 klatek w formacie RAW.

Prędkość pracy podnosi dość duża ilość funkcji wyciągniętych na wierzch, dzięki temu nie musimy szukać w menu ustawień balansu bieli, czułości ISO, pomiaru światła i innych.

Pomiar ostrości

Szybkość działania autofokusa nie budzi zastrzeżeń. Nowy EOS jest wyposażony w 9 punktów ustawiania ostrości z czego centralny jest punktem krzyżowym. Nawet w trudnych warunkach oświetleniowych, korzystając z kitowego obiektywu, nie można narzekać na jego skuteczność. Aparat gubił się jedynie na gładkich powierzchniach co jednak nie dziwi, ponieważ prawie każdy aparat ma z tym problem. Niestety 450D nie został wyposażony w diodę wspomagającą autofokus i wykorzystuje w tym celu lampę błyskową.

Standardowo dla lustrzanek Canona, EOSa 450D wyposażono w trzy tryby pomiaru ostrości:

  • pojedyńczy (One Shot)
  • ciągły (AI Servo)
  • mieszany (AI Focus)
wybór trybu AF

W trybie pojedynczym po ustawieniu ostrości autofokus się blokuje, jeżeli ostrość nie zostanie znaleziona nie możemy wyzwolić migawki. W trybie ciągłym autofokus jest aktywny przy wciśniętym spuście do połowy. Tryb ten nadaje się świetnie do fotografowania przedmiotów w ruchu. W trybie ciągłym migawka może być wyzwolona nawet gdy aparat nie ustawi ostrości.

Pomiar ostrości w trybie live view

W czasie pracy w trybie live view mamy do dyspozycji dwa sposoby pomiaru ostrości. Szybki - wykorzystuje detekcję fazową i wymaga chwilowego opuszczenia lustra. Wolny - pracuje na zasadzie detekcji kontrastu, efekty ostrzenia możemy oglądać na żywo na monitorze. Do dyspozycji mamy także powiększenie x5, x10, podczas którego także możemy ustawiać ostrość.

Tryby ekspozycji

Canon EOS 450D został wyposażony w standardowe tryby ekspozycji, charakterystyczne dla większości lustrzanek amatorskich, czyli pełny automat, automatykę programową, preselekcję czasu, preselekcję przysłony, tryb manualny oraz programy tematyczne:

  • portret
  • krajobraz
  • makro
  • sport
  • portret nocny
  • bez lampy
tarcza wyboru trybu fotografowania

450D korzysta z 35 pól i oferuje cztery tryby pomiaru światła:

  • wielostrefowy ewaluacyjny (powiązany z dowolnym punktem AF)
  • skoncentrowany (około 9% powierzchni kadru)
  • punktowy (punkt środkowy, 4% powierzchni kadru)
  • centralnie ważony
schemat wyboru sposobu pomiaru światła

Ustawienia korekty ekspozycji i bracketingu odbywa się w zakresie +/- 2 EV w kroku co 1/2 lub 1/3 EV.

Balans bieli

Wyboru balansu bieli możemy dokonać po wciśnięciu dedykowanego do tej funkcji przycisku WB.

schemat wyboru balansu bieli

Wśród predefiniowanych wartości balansu bieli zdecydowanie zabrakło ustawienia według Kelvinów. Bracketing balansu bieli jest dostępny z poziomu menu, działa w zakresie niebieski/bursztynowy i magenta/zielony w zakresie +/-3. Po wyzwoleniu migawki aparat wykonuje jedno zdjęcie i zapisuje trzy pliki o różnym balansie bieli. Mamy także możliwość ustawienia kompensacji balansu bieli w obszarze kolorów niebieski/bursztynowy i magenta/zielony w zakresie +/- 9. Daje to duże możliwości dostosowania ustawień aparatu do zastanego oświetlenia, jednak takie rozwiązanie może być niezrozumiałe dla przeciętnego użytkownika amatora. Możliwość ustawienia temperatury barwowej w Kelvinach wydaje się bardziej uzasadnione w klasie sprzętu dla amatorów.

Automatyczny balans bieli działa poprawnie ze światłem powyżej 3500 K i światłem mieszanym. Jest to cecha szczególnie ważna w tej klasie sprzętu, większość użytkowników najczęściej będzie korzystać właśnie z tego ustawienia. Automat słabo radzi sobie ze światłem o temperaturze barwowej poniżej 3500 K. Jak widać na zdjęciach poniżej automat w takich warunkach daje żółtą dominantę.

balans bieli automatyczny
balans bieli światło żarowe

Opcje korekty obrazu

Dostanie się do ustawień parametrów korygujących obraz nie jest łatwe. Zakładka Styl Obrazu znajduje się w drugiej karcie menu fotografowania. Mamy do wyboru jeden ze stylów predefiniowanych lub jeden z trzech stylów definiowanych przez użytkownika. Przycisk SET zatwierdza wybrany przez nas styl obrazu. Gdy bardziej zagłębimy się w zakładkę konkretnego stylu to mamy możliwość zmiany czterech parametrów:

  • wyostrzenie
  • kontrast
  • nasycenie
  • ton koloru

Trochę inaczej wygląda sytuacja po wybraniu stylu monochromatycznego, do wyboru mamy wyostrzenie i kontrast, a dodatkowo pojawiają się zakładki wyboru koloru filtra i tonowania.

Poniżej przedstawiamy dostępne Style Obrazu:

Standard
Portret
Krajobraz
Neutralny
Dokładny
Monochromatyczne
Sepia

Podsumowanie działu

EOS 450D jest dość szybkim aparatem z dobrym pomiarem ostrości. Na pochwałę zasługuje podgląd głębi ostrości i bracketing, z których wielu producentów rezygnuje w konstrukcjach amatorskich. Definitywnym minusem jest brak możliwości ustawienia balansu bieli według skali Kelvina.

+ szybkość pracy aparatu

+ autofokus (szybkość działania, 9 punktów pomiaru)

+ bracketing ekspozycji i balansu bieli

+ podgląd głębi ostrości

+ duży wybór filtrów i efektów tonalnych dla zdjęć czarno-białych

- brak ustawienia balansu bieli według skali Kelvina

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły