Podstawowe właściwości i specyfikacje

W przeddzień Targów Photokina prezentujemy obszerny test aparatu FujiFilm FinePix S602 Zoom, który można zaliczyć do grupy mocno zaawansowanych konstrukcji amatorskich. W naszej 10-punktowej skali zdobył aż 9 punktów co postaramy się udowodnić pokazując wszelkie wady i zalety.

Autor: Tomasz Gutkowski

23 Wrzesień 2002
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

2. PODSTAWOWE WŁAŚCIWOŚCI I SPECYFIKACJA

Jedna z ostatnich propozycji firmy zaskakuje ilością funkcji, wygoda obsługi, a przede wszystkim końcową jakością fotografii. Zachowując mniej więcej kształt poprzedniego FinePix 6900, ma zdecydowanie lepsze parametry (maksymalna dostępna rozdzielczość, czułość...) i poprawioną ergonomię. S602 Z jest modelem skierowanym przede wszystkim do entuzjastów posiadających pewne doświadczenia, potrzebujących niezbyt drogiego, ale pewnego narzędzia do codziennego użytku z możliwością pracy zarówno automatycznej jak i manualnej.

Kompaktowa obudowa nawiązuje do kształtu zwykłej lustrzanki, ale w rzeczywistości S602Z jest nieco mniejszy. Dobrze zintegrowana i wyważona całość pozwala na pewny uchwyt i dość szybko zapominamy o fakcie, że większość elementów wykonana jest z plastiku.

Aparat oferuje tę samą co poprzednik optykę, 6-krotny obiektyw Super EBC Fujinon, o ogniskowej 35 - 210mm (ekwiwalent dla małego obrazka) i niezłym świetle F2.8 - F3.1. Ku niewątpliwej uciesze miłośników zbliżeń rozbudowano cały system pomiaru ostrości oparty na hybrydowym pasywnym pomiarze podczerwonym i detekcji kontrastu mierzonej przez sensor CCD. Poza tradycyjnym, centralnym pomiarem możemy sami wybrać jeden z 49 punktów pomiarowych rozstawionych równomiernie na całej powierzchni obrazowej (7 x 7). W trybie zwykłym ostrość pracuje od 50cm, w podstawowym Makro od 10 do 80cm, ale dochodzi tu jeszcze Super Makro z naprawdę super zbliżeniami już od 1 cm. Do tego istnieje opcja szybkiego podglądu ostrości czyli zbliżenie cyfrowe centralnego fragmentu obrazu, na którym doskonale widać czy ostrość została dostrojona prawidłowo. Powagi dodaje strojenie manualne (także z opcja cyfrowego podglądu) z poziomu pierścienia na obiektywie. 6-krotny zoom optyczny i 4.4-krotny cyfrowy dają dostęp do zbliżeń, które wymagają wręcz zastosowania statywu ("z ręki" będzie dość trudno o ostre zdjęcie).

FinePix S602 Zoom wyposażono w matrycę Super CCD trzeciej generacji o całkowitej liczbie 3.3 miliona pikseli (3.1Mpks efektywnie). Usprawniona technologia interpolowania pikseli pozwala na generowanie obrazów o maksymalnej rozdzielczości 2832 x 2128 co w testach przekłada się na jakość porównywalną ze zdjęciami z sensorów 4-megowych. Nowa technologia daje tez dostęp do dużo wyższych czułości: tracimy co prawda ISO 100 (jak w FinePix 6900), ale zyskujemy ISO 800 i ISO 1600 (niestety tylko w 1MB rozdzielczości). Osoby lubiące urozmaicenie w postaci kręcenia krótkich klipów wideo na pewno docenią tryb rejestracji w rozdzielczości VGA (640 x 480) w tempie 30 kl/sek.

Jak wspominaliśmy aparat ten przeznaczono dla zaawansowanych amatorów choć całkiem początkujący nie powinni mieć żadnych problemów z obsługą. Przychodzą tu z pomocą programy pełnej automatyki ekspozycji (Auto) oraz programy tematyczne (portret, krajobraz, sport, portret nocny, czarno - białe), ograniczają one jednak dostęp do niektórych parametrów ekspozycji. Problem ten znika w wypadku trybów automatyki programowej, priorytetu migawki, priorytetu ostrości i obsługi w pełni manualnej.

Inne dostępne ustawienia parametrów ekspozycji to (szczegóły dostępności dla określonych trybów pracy podajemy we właściwych sekcjach testu): korekta ekspozycji do +/-2EV w skokach 1/3EV, autobracketing ekspozycji o +/-1/3, 2/3 i 1.0EV, pomiar światła uśredniony, punktowy lub wielosegmentowy (64-pola), rozbudowany balans bieli (Auto, dzienne, cień, żarowe, 3 profile do światła jarzeniowego, 2 profile dobierane indywidualnie według wzorca), korekta ostrości (wyostrzanie, zmiękczanie). Obsługa wbudowanej lampy błyskowej typu "Pop-up" jest właściwie standardowa (Auto, wymuszona, wyłączona, redukcja "czerwonych oczu", długa synchronizacja, redukcja z długa synchr.) Niestandardowe są za to oferowane typy napędu, które przy zdjęciach seryjnych dzielą się na: podstawowy tryb seryjny (5 kl/sek., 5 ujęć w jednej serii), rejestracja ostatnich 5 ujęć (w pamięci aparatu zachowywane jest tylko 5 klatek. Przy zdjęciach reporterskich możemy zdecydować, które ujęcia będą zachowane już w trakcie fotografowania.) oraz długi tryb seryjny (tempo rejestracji spada do 1.8 kl/sek., wielkość pliku do 1MB, ale za to seria może wynosić aż 40 ujęć). Inne przydatne funkcje to wielokrotna ekspozycja, samowyzwalacz (2 - 10-sekundowy), notatka dźwiękowa

Imponuje najszybszy czas migawki 1/10000 sek. (do 15sek.) w trybie manualnym. Niestety już w trybach półmanualnych (priorytet migawki/przysłony) wynosi tylko od 1/1000 sek. do 3 sek., natomiast przy pracy automatycznej jest to od 1/4 do 1/2000 sek. 13-skokowa przysłona wynosi minimalnie F2.8 (największy otwór) i maksymalnie F11.0 (najmniejszy otwór).

Warto wspomnieć na wstępie o niektórych elementach konstrukcyjnych, wśród których zwraca uwagę elektroniczny wizjer TTL EVF o całkowitej liczbie 180 tyś. punktów, 0.44" (z wbudowaną korektą optyczną dioptrii). Podobnie jak w poprzednich konstrukcjach Fujifilm jest on bezpośrednim przełożeniem obrazu wyświetlanego na dużym ekranie LCD, jednak zużywa zdecydowanie mniej energii pozwalając na sporą oszczędność (czyli dłuższą pracę). Tylny ekran LCD o przekątnej 1.8" i rozdzielczości 110 tyś. punktów daję ostry i wyraźny podgląd z niewielkim opóźnieniem w stosunku do obrazu rzeczywistego. Przy odtwarzaniu poza standardowym kilkusekundowym podglądem przydaje się podgląd z wyświetleniem histogramu oraz podgląd poprzedzający zapis pliku w pamięci (wymaga potwierdzenia przez użytkownika czy chcemy zapisać zdjęcie czy nie).

Znakomitym rozwiązaniem są wbudowane dwa sloty kart pamięci w dwóch różnych systemach. S602Z akceptuje zarówno karty Compact Flash I i II typu (kompatybilne z IBM Microdrive) jak i równie popularne SmartMedia. Komunikacja odbywa się poprzez łącze USB, jest wejście zasilania zewnętrznego, wyjście wideo oraz, duży plus, stopka zewnętrznej lampy błyskowej. Wraz z załączonym rozbudowanym oprogramowaniem oraz akumulatorami 4 x "AA" (musimy je niestety sami dokupić) dostajemy do ręki właściwie kompletne narzędzie do szybkiej precyzyjnej i nieskrępowanej ograniczeniami technicznymi pracy.

Ocena właściwości S602 Zoom

Fujifilm FinePix S602 Zoom - specyfikacja techniczna

NazwaFujifilm FinePix S602 Zoom
Typcyfrowy aparat kompaktowy
SensorFujifilm SuperCCD III, 1/1.7 cala, 3.3 megapiksele
Pamięć
  • SmartMedia (do 128MB)
  • Compact Flash I/II (kompatybilne z IBM Microdrive), 16MB CF w zestawie
Rozdzielczość
  • 2832 x 2128 (6MP interpolowane)
  • 2048 x 1536 (3MP)
  • 1280 x 960 (1MP)
  • 640 x 480 (VGA)
Formaty zapisu obrazuTIFF (bezkompresyjny, tylko 2832x2128), JPEG
Jakość kompresji
  • 6MP - High, Fine, Normal, Basic
  • 3MP - Fine, Normal
  • 1MP - Fine, Normal
  • VGA - Normal
ObiektywFujinon Super EBC 35 - 210mm (ekw. dla małego obrazka)
Zoom cyfrowy4.4x dla VGA, 2.2x dla 1MP, 1.4x dla 3MP, dla 6MP niedostępny
PrzysłonaF2.8 (Tele: F3.1) do F11
Migawka
  • Auto: 1/4 - 1/2000 sek
  • Priorytet migawki/ostrości: 3 - 1/1000 sek
  • Manual: 15 - 1/10000 sek.
Tryby ekspozycjiAuto, Programy tematyczne (portret, krajobraz, sport, noc, czarno-białe, monochromatyczne), Automatyka programowa, Priorytet migawki, Priorytet ostrości, Dobór manualny
Pomiar światła
  • Multi 64-segmentowy
  • Centralnie-ważony uśredniony
  • Punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skokach co 1/3EV
Blokada ekspozycjiPrzycisk blokady
Autobracketing3 zdjęcia w skokach 0.3, 0.7 lub 1.0EV
Metody pomiaru ostrościTwin AF (aktywny CCD przez obiektyw oraz pasywny zewnętrzny sensor AF), bez doświetlacza
  • Normal: 50cm - niesk. (szeroki kąt)
  • Normal: 90cm - niesk. (tele)
  • Makro: 10 - 80cm
  • Super makro: 1 - 20cm
Tryby pracy autofocusanormalny oraz z wyborem jednego z 49 punktów (układ 7x7)
Manual focuspierścień przelotowy na obiektywie
Blokada ostrościpółpozycja spustu migawki
Czułośćekwiwalent ISO 160 / 200 / 400 / 800 (tylko 1280 x 960) / 1600 (tylko 1280 x 960)
Balans bieli
  • Auto
  • Manual x2 (dobierane wg wzorca)
  • Dzienne
  • Cień
  • Jarzeniowe x3 (słoneczne, ciepły biały, zimny biały)
  • Żarowe
EfektyCzarno-białe, monochrom
Korekta obrazuWyostrzanie (Normal, Soft, Hard)
Zdjęcia seryjne
  • 5 kl/sek do 5 zdjęć w serii
  • 5 kl/sek do 25 w serii z rejestracją ostatnich 5 klatek
  • 1.8 kl/sek do 40 zdjęć w serii (1280 x 960)
Rejestracja filmu640 x 480 lub 320 x 240, 30 kl/sek z dźwiękiem, ograniczone ilością miejsca na karcie (lub szybkością transferu karty)
Monitor LCD1.8 cala, TFT LCD, 110,000 punktów
Synchronizacja z lampąszybka synchr. Do 1/1000 sek.
Lampa błyskowaWbudowana typu Pop-up,
  • Tryby: Auto, Redukcja cz.-o., Wymuszona, Wyłączona, Długa synchronizacja (z redukcja i bez)
  • Zakres (ISO 200): W: 0.2 - 4.7m, T: 0.2 - 3.0m
Stopka akcesoriówgorąca stopka
Wizjerelektroniczny EVF TTL, LCD 0.44 cala, 180,000 punktów
Notka dźwiękowado 30 sek.
Samowyzwalacz2 lub 10 sek.
ZłączaUSB, wyjście A/V
PilotNie
Zasilanie4 x AA lub zewnętrzne (opcjonalny adapter AC-5VHS)
Gwint statywutak, metalowy
ObudowaPlastik, gwint statywu i pierścień na obiektywie metalowe
Wymiary110 x 79 x 95mm
Waga587g
Uwagiaparat dostępny również w wersji Pro
Test FotopolisFinePix S602 Zoom
Artykuł na FotopolisFujifilm Polska
Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33