Panasonic Lumix DMC-FZ30 - test

Japoński Panasonic był jednym z prekursorów niezwykle popularnego dziś segmentu cyfrówek klasy "superzoom". Ogromnym powodzeniem i uznaniem cieszył się model Lumix DMC-FZ20. Testujemy jego następcę, czyli aparat Lumix DMC-FZ30.

Autor: Dariusz Ługowski

14 Czerwiec 2006
Artykuł na: 23-28 minut

5. Właściwości fotograficzne

Testowany aparat wyposażono w wiele ciekawych opcji wspomagających pracę fotografa. Czym jednak byłby współczesny aparat cyfrowy bez obiektywu? Panasonic FZ30 ma wyjątkowy zakres ogniskowych, który pozwala na 12-krotne zbliżenie. Efekty działania zoomu prezentujemy poniżej - to samo zdjęcie z zastosowaniem dwóch skrajnych ogniskowych:

najszersza dostępna ogniskowa - ekwiwalent 36 mm
największe zbliżenie przy 420 mm

FZ30 ma standardowe pokrętło zmiany trybów fotografowania i funkcji. Przełączanie między trybami fotograficznymi działa bezzwłocznie. Do dyspozycji mamy następujące opcje:

  • automatyka programowa (z fleksją)
  • priorytet migawki
  • priorytet przysłony
  • manual
  • tryby tematyczne 1 (portret, sport, krajobraz, sceneria nocna, portret nocny, fajerwerki, prywatka, śnieg, autoportret, jedzenie, dziecko, miękki rysunek, świece, rozgwieżdżone niebo
  • tryby tematyczne 2 (jak wyżej)

Na uwagę zasługuje wygodne umieszczenie dwóch pokręteł nastawczych, odpowiadających za zmianę przysłony lub czasu otwarcia migawki (w zależność od wybranego trybu). Mając do dyspozycji dwa pokrętła możemy zmieniać wartości tych parametrów bardzo szybko i wygodnie.

To, co widzimy i chcemy sfotografować, może być wyświetlane albo na ekranie odchylanym, albo w wizjerze typu EVF. Oba wizjery sprawują się dobrze. Mamy możliwość wyboru kilku sposobów wyświetlania informacji na ekranie. Ciekawą funkcją jest możliwość kadrowania do formatu 3:2 lub 16:9 i oglądanie tak skadrowanego obrazu przez wizjer LCD lub EVF.

informacje do wyświetlenia na ekranie LCD

Kolejną znakomitą cechą FZ30 jest wspomniana już we wstępie stabilizacja obrazu. Ta opcja jest rzeczywiście skuteczna i w trudnych warunkach możemy liczyć na zadowalające rezultaty. Poniżej prezentujemy, jak wygląda zdjęcie nocne wykonane bez statywu, przy włączonej funkcji MEGA O.I.S..

zdjęcie nocne z włączoną funkcją MEGA OIS. Czas otwarcia migawki 1/1,3 s

Ważnym elementem wpływającym na możliwości fotograficzne aparatu są parametry związane z ekspozycją. W przypadku Panasonica FZ30 mamy dyspozycji zakres czułości: Auto oraz ISO 80, 100, 200 i 400. Kompensacja ekspozycji odbywa się w zakresie +/-2EV co 1/3EV. Mamy też przycisk odpowiadający za blokadę ekspozycji.

Autofocus FZ30 działa poprawnie i w miarę szybko jak na nie-lustrzankę. Oczywiście AF nie jest tak szybki jak w lustrzankach cyfrowych, ale jak na kamerę z kategorii zaawansowanych aparatów kompaktowych działa więcej niż poprawnie. FZ30 podczas testów miał niewielkie problemy z ustawieniem ostrości w słabym oświetleniu przy ogniskowej rzędu 420 mm.

Do dyspozycji mamy następujące metody pomiaru ostrości:

  • 1-punktowy AF
  • 1-punktowy AF szybki
  • 3-punktowy AF
  • 3-punktowy AF szybki
  • 9-punktowy AF
  • strojenie ręczne (pierścień na obiektywie)

Praca autofocusa może być wspomagana przy pomocy wbudowanej lampki.

Balans bieli możemy ustawić wg następujących trybów:

  • Auto
  • światło dzienne
  • chmury
  • światło jarzeniowe
  • lampa błyskowa
  • ustawienie własne x2
  • korekta balansu (dla wszystkich trybów prócz Auto)

Balans bieli w trybie Auto jest kontrolowany w zakresie od około 2800 K do 7000 K, w trudnych sytuacjach musimy się więc posiłkować własnymi ustawieniami.

Panasonic wyśmienicie się spisuje w ujęciach makro.

zdjęcie przy wykorzystaniu funkcji makro

FZ30 został wyposażony w lampę błyskową o zasięgu aż 7 metrów. Flash pracuje bardzo dobrze pracuje, a funkcja redukcji czerwonych oczu działa dość przewidywalnie.

włączona funkcja redukcji czerwonych
oczu
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)