Olympus E-330 - test

Olympus E-330 to czwarta lustrzanka cyfrowa z wymienną optyką tej marki. Tym razem firma postawiła na innowację i zaprezentowała pierwszą na świecie lustrzankę cyfrową z podglądem na żywo na wyświetlaczu LCD. Po prostu raj dla miłośników makrofotografii i fotografujących pod wodą. Czy E-330 spełnia rozbudzone nadzieje? Zapraszamy do lektury naszego testu.

Autor: Łukasz Kacperczyk

9 Luty 2006
Artykuł na: 29-37 minut

2. SPECYFIKACJA

NazwaOlympus E-330
Typlustrzanka cyfrowa z funkcją podglądu na żywo
Efektywna rozdzielczość7,5 Mp
Sensor
  • 17,3 x 13 mm
  • Sensor Live MOS
  • System 4/3
  • 7,94 Mp (7,5 Mp efektywnych)
  • filtr kolorów podstawowych
  • hybrydowy filtr IR
  • ultradźwiękowy filtr strząsający kurz
Pamięć
  • CompactFlash
  • Microdrive
  • xD-Picture
Rozdzielczość
  • 3136 x 2352
  • 2560 x 1920
  • 1600 x 1200
  • 1280 x 960
  • 1024 x 768
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazu
  • RAW
  • RAW+JPEG
  • TIFF
  • JPEG (Exif 2.2)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • RAW
  • TIFF
  • Super High
  • High
  • Standard
  • kompresja JPEG: 1/2,7, 1/4, 1/8, 1/12
ObiektywSystem 4/3
Stabilizacja obrazubrak
Zoom cyfrowybrak
Przysłonazależnie od zastosowanego obiektywu
Migawka
  • elektronicznie sterowana migawka szczelinowa
  • Auto, P, Ps, A: 2 s - 1/4000 s
  • S: 60 s - 1/4000s
  • M: 60 s - 1/4000 s, B (maks. 8 min)
  • programy tematyczne: 4 s - 1/4000 s
Tryby ekspozycji
  • Program z fleksją
  • priorytet migawki
  • priorytet czasu
  • tryb manualny
  • programy tematyczne:{LST
Pomiar światła
  • TTL
  • wielosegmentowy ESP (49 pól)
  • centralnie ważony
  • punktowy (2% kadru)
  • punktowy z korektą na światła lub cienie
  • zakres:{LST
}
Kompensacja ekspozycji+/- 5 EV co 1, 1/2 lub 1/3 EV
Blokada ekspozycji
  • spust do połowy
  • przycisk AE/AF
Autobracketing3 lub 5 zdjęć co 1, 2/3, 1/2 lub 1/3 EV
Metody pomiaru ostrości
  • TTL
  • detekcja fazowa
Tryby pracy autofocusa
  • 3 punkty
  • pojedynczy
  • ciągły
  • pojedynczy z przeostrzaniem (AF+MF)
  • ciągły z przeostrzaniem (AF+MF)
  • zakres: 0 - 19 EV (ISO 100)
  • wspomaganie
Manual focustak
Blokada ostrości
  • spust do połowy
  • przycisk AE/AF
Podgląd głębi
  • jedna z dostępnych funkcji przycisku DRIVE
  • możliwość wyboru podglądu w celowniku optycznym lub na monitorze LCD
Czułość
  • Auto (ISO 100 - ISO 400)
  • ISO 100 - ISO 1600
  • co 1/3 EV
Balans bieli
  • Auto
  • światło żarowe (3000 K)
  • światło dzienne (5300 K)
  • światło jarzeniowe (4000 K, 4500 K i 6600 K)
  • chmury (6000 K)
  • cień (7500 K)
  • ustawienie użytkownika
  • ustawienie według wzoru
  • R-B / G-M, do +/-7 kroków co 2 mired zarówno dla ustawienia automatycznego, jak i zaprogramowanych wartości
  • bracketing (3 klatki ze zmianą o +/- 5/10/15 mired)
Efektyb.d.
Korekta obrazu
  • wywoływanie RAW
  • eliminacja czerwonych oczu
  • korekta nasycenia
  • zmiana wielkości
  • cz-b
  • sepia
  • tryby Vivid, Natural, Muted
  • przestrzenie sRGB i AdobeRGB
  • nasycenie: 5 poziomów
  • wyostrzenie: 5 poziomów
  • kontrast: 5 poziomów
  • gradacja: 3 poziomy
  • tonacja: sepia, niebieska, czerwona i zielona w trybie cz-b
  • filtry cz-b: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony
Zdjęcia seryjne
  • ok. 3 kl./s
  • RAW/TIFF maks. 4 zdjęcia
  • JPEG (HQ, SQ) min. 15 zdjęć
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD
  • 2,5-calowy HyperCrystal LCD
  • 215 tys. punktów
  • ok. 100%
  • 7 poziomów jasności
  • ruchomy
  • podgląd na żywo:{LST
}
Synchronizacja z lampą
  • 1/180 s
  • Super FP - do 1/4000 s
Lampa błyskowawbudowana:
  • typu pop-up
  • podnoszona ręcznie
  • GN 13
zewnętrzne:
  • lampy Systemu 4/3
Kontrola błysku
  • TTL Auto
  • FP
  • manual
  • redukcja czerwonych oczu
  • synchronizacja z długimi czasami
  • synchronizacja na drugą kurtynę migawki
  • lampa wyłączona
  • błysk wymuszony
  • korekta siły błysku +/- 2 EV co 1, 1/2 lub 1/3 EV
Stopka akcesoriówgorąca stopka
Matówkaniewymienna
Lustroszybkopowrotne ruchome w poziomie
Wizjer
  • optyczny TTL (układ luster Porro)
  • pole widzenia 95%
  • powiększenie 0,93 x (50 mm, nieskończoność, -1 dioptrii)
  • korektaod -3 do +1 dioptrii
  • wymienna muszla oczna
  • wbudowana zasłonka wizjera
  • możliwość kadrowania na LCD (patrz pole poświęcone mopnitorowi LCD)
Punkt ocznyok. 18 mm przy -1 dioptrii
Informacja w wizjerze
  • wskaźnik aktywnego czujnika AF podświetlany na matówce
  • blokada ekspozycji
  • potwierdzenie ostrości
  • przysłona
  • czas
  • balans bieli
  • korekta ekspozycji
  • gotowość lampy
  • stan akumulatora
  • tryb zapisu
  • liczba zdjęć do zapisania na karcie
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowabrak
Tryby odtwarzania
  • pojedyncze zdjęcie
  • zoom (2-14 x)
  • indeks (4, 9, 16 lub 25 klatek)
  • pokaz slajdów
  • kalendarz
  • histogram RGB
  • ostrzeżenie o obciętych światłach i cieniach
Samowyzwalacz2 lub 12 s
ZłączaUSB 2.0 Full Speed, wyjście wideo (NTSC/PAL)
Pilotna podczerwień - RM-1 (opcjonalny)
Zasilanieakumulator litowo-jonowy BLM-1 lub 3 x CR123A z uchwytem LBH-1
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczne
  • 0°C - 40°C
  • wilgotność 30-90%
Gwint statywutak
Obudowatworzywo
Wymiary140 x 87 x 72 mm
Waga550 g (bez akumulatora i karty)
Akcesoriaw zestawie:
  • akumulator
  • ładowarka
  • pasek
  • kabel USB
  • kabel wideo
  • pasek
  • płyta z oprogramowaniem
  • instrukcja obsługi
OprogramowanieOlympus Master 1.4
Uwagi
  • DCF
  • DPOF
  • PIM III
  • DPS
  • histogram
  • Pictbridge
  • TruePic TURBO
Ocena w teście DIWA78%
Test Fotopolis3890
Artykuł na Fotopolis3849
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)