Warsztaty z Sony Cyber-shot R1 - zdjęcia studyjne i nocne

Dzięki warsztatom przygotowanym przez firmy Sony Poland i Fotopartner, mogliśmy bliżej poznać możliwości Sony Cyber-shota R1 w warunkach studyjnych oraz podczas zdjęć nocnych. Prezentujemy dodatkowe materiały, uzupełniające indywidualny test aparatu i test porównawczy.

Autor: Michał Sułkiewicz

17 Listopad 2005
Artykuł na: 6-9 minut

2. Sony Cyber-shot R1 w studio

Konstrukcja i umieszczenie wyświetlacza LCD w Sony R1 sugeruje, że konstruktorzy aparatu przygotowywali ten model również z myślą o fotografach studyjnych. Cyber-shot może zatem wydawać się w studio znacznie ciekawszą propozycją od lustrzanek cyfrowych z niższej półki.

Na warsztatach mieliśmy do dyspozycji oświetlenie studyjne firmy Elfo: cztery lampy studyjne Quant 500, cztery softboxy z plastrami miodu oraz białe i czarne tła oraz tiule Bea. Parametry ekspozycji ustawione zostały na podstawie wskazań światłomierza zewnętrznego. Możliwości aparatu prezentował znany fotograf Krzysztof Niesporek. Do zdjęć pozowała modelka Iwona Węglarz, natomiast makijaż przygotowała Karolina Ciszewska.

praca z modelką w zaaranżowanym studio podczas warsztatów przygotowanych przez firmy Sony Poland i Fotopartner

Warto zaznaczyć, że fotografie były wykonywane w warunkach warsztatowych. W swoim studio Krzysztof Niesporek analizuje pierwsze zdjęcia testowe na komputerze i ustawia temperaturę barwową aż do zadowalającego skutku. W przypadku warsztatów komputery i monitory zostały skalibrowane wynikowo, zaś oświetlenie planu zdjęciowego ustawiono "na oko", bez użycia światłomierza. Dlatego nie należy poniższych zdjęć traktować jako wynik pracy artysty w profesjonalnych warunkach, tylko jako pokaz możliwości aparatu.

Zachęcamy do analizy zaprezentowanych niżej zdjęć.

Pastele

fot. Krzysztof Niesporek
  • aparat: Sony Cyber-shot R1
  • oświetlenie studyjne firmy Elfo: trzy lampy studyjne Quant 500, dwa softboxy z plastrami miodu (prostokątny 100 x 100 cm i prostokątny 25 x 100 cm) oraz strumienica
  • temperatura barwowa ustawiona na szarą tablicę i wprowadzona do pamięci aparatu
  • tło barwny tiul z firmy Bea
  • wyzwalanie lamp studyjnych radiowo
  • czas ekspozycji 1/125, przysłona f/11, ISO160

Białe na białym

fot. Krzysztof Niesporek
  • aparat: Sony Cyber-shot R1
  • oświetlenie studyjne Elfo: cztery lampy studyjne Quant 500, cztery softboxy z plastrami miodu (ośmiokątny o średnicy 140 cm, prostokątny 50 x 90 cm i prostokątny 100 x 100 cm i prostokątny 25 x 100 cm)
  • temperatura barwowa ustawiona na szarą tablicę i wprowadzona do pamięci aparatu
  • tło białe firmy Bea
  • wyzwalanie lamp studyjnych radiowo
  • czas ekspozycji: 1/125, przysłona: f/9, ISO160

Czarne na Czarnym

fot. Krzysztof Niesporek
  • aparat: Sony Cyber-shot R1
  • oświetlenie studyjne firmy Elfo: trzy lampy studyjne Quant 500, trzy softboxy z plastrami miodu (ośmiokątny o średnicy 140 cm, prostokątny 100 x 100 cm i prostokątny 25 x 100 cm)
  • temperatura barwowa ustawiona na szarą tablicę i wprowadzona do pamięci aparatu
  • tło czarne firmy Bea
  • wyzwalanie lamp studyjnych radiowo
  • czas ekspozycji: 1/125, przysłona: f/9, ISO160

Na zdjęciach zamieszczonych powyżej widać, że R1 dobrze sobie radzi z delikatnymi przejściami tonalnymi i kontrastowymi zestawieniami kolorów. Równie dobrze aparat sprawdza się w fotografowaniu trudnych do oddania przez sprzęt cyfrowy kolorów pastelowych i skóry.

Od strony konstrukcyjnej największym atutem R1 w warunkach studyjnych jest umiejscowienie ekranu LCD, dzięki czemu fotograf może pracować z R1, jak z aparatem średnioformatowym (jest to szczególnie wygodne przy ujęciach z perspektywy żaby).

Niektórzy mogą uznać za wadę fakt, że Sony Cyber-shot R1 nie jest wyposażony w standardowe złącze PC do synchronizacji z lampami studyjnymi. Pozostaje zatem przejściówka do gniazda ACC albo zakup sterownika radiowego lub na podczerwień, montowanego na stopce.

Ponadto może powstać pytanie czy zakres dostępnych wartości przysłony w obowiązkowym obiektywie jest wystarczający do wszystkich zastosowań studyjnych (maksymalna wartość przysłony f/16)?

Czekając na potwierdzenie czy możemy udostępnić do downloadu zdjęcia autorstwa Krzysztofa Niesporka, zachęcamy do ściągnięcia fotografii wykonanej przez nas podczas warsztatów Sony:

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)