Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
2. Sony Cyber-shot R1 w studio
Konstrukcja i umieszczenie wyświetlacza LCD w Sony R1 sugeruje, że konstruktorzy aparatu przygotowywali ten model również z myślą o fotografach studyjnych. Cyber-shot może zatem wydawać się w studio znacznie ciekawszą propozycją od lustrzanek cyfrowych z niższej półki.
Na warsztatach mieliśmy do dyspozycji oświetlenie studyjne firmy Elfo: cztery lampy studyjne Quant 500, cztery softboxy z plastrami miodu oraz białe i czarne tła oraz tiule Bea. Parametry ekspozycji ustawione zostały na podstawie wskazań światłomierza zewnętrznego. Możliwości aparatu prezentował znany fotograf Krzysztof Niesporek. Do zdjęć pozowała modelka Iwona Węglarz, natomiast makijaż przygotowała Karolina Ciszewska.
Warto zaznaczyć, że fotografie były wykonywane w warunkach warsztatowych. W swoim studio Krzysztof Niesporek analizuje pierwsze zdjęcia testowe na komputerze i ustawia temperaturę barwową aż do zadowalającego skutku. W przypadku warsztatów komputery i monitory zostały skalibrowane wynikowo, zaś oświetlenie planu zdjęciowego ustawiono "na oko", bez użycia światłomierza. Dlatego nie należy poniższych zdjęć traktować jako wynik pracy artysty w profesjonalnych warunkach, tylko jako pokaz możliwości aparatu.
Zachęcamy do analizy zaprezentowanych niżej zdjęć.
Pastele
Białe na białym
Czarne na Czarnym
Na zdjęciach zamieszczonych powyżej widać, że R1 dobrze sobie radzi z delikatnymi przejściami tonalnymi i kontrastowymi zestawieniami kolorów. Równie dobrze aparat sprawdza się w fotografowaniu trudnych do oddania przez sprzęt cyfrowy kolorów pastelowych i skóry.
Od strony konstrukcyjnej największym atutem R1 w warunkach studyjnych jest umiejscowienie ekranu LCD, dzięki czemu fotograf może pracować z R1, jak z aparatem średnioformatowym (jest to szczególnie wygodne przy ujęciach z perspektywy żaby).
Niektórzy mogą uznać za wadę fakt, że Sony Cyber-shot R1 nie jest wyposażony w standardowe złącze PC do synchronizacji z lampami studyjnymi. Pozostaje zatem przejściówka do gniazda ACC albo zakup sterownika radiowego lub na podczerwień, montowanego na stopce.
Ponadto może powstać pytanie czy zakres dostępnych wartości przysłony w obowiązkowym obiektywie jest wystarczający do wszystkich zastosowań studyjnych (maksymalna wartość przysłony f/16)?
Czekając na potwierdzenie czy możemy udostępnić do downloadu zdjęcia autorstwa Krzysztofa Niesporka, zachęcamy do ściągnięcia fotografii wykonanej przez nas podczas warsztatów Sony: