Właściwości i funkcje fotograficzne

Prezentujemy test Sony DSC-V3, będącego bezpośrednim następcą popularnego modelu V1. Ten zaawansowany kompakt bez wątpienia adresowany jest do wymagających użytkowników, o czym świadczą 4-krotny obiektyw Carl-Zeiss, liczne funkcje zdjęciowe oraz wyśrubowana, aż 7-megapikselowa matryca.

Autor: mmi

15 Październik 2004
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

6. WŁAŚCIWOŚCI I FUNKCJE FOTOGRAFICZNE

Tryby pracy

Sony V3 jak przystało na zaawansowany kompakt cyfrowy oferuje podstawowe tryby priorytetów przysłony, migawki oraz pełny manual. Dla nieco mniej wyrobionych jest automatyka programowa, natomiast sobotnio-niedzielni amatorzy znajdą dla siebie listę programów tematycznych czy tryb zupełnej "zielonej" automatyki. Do każdego ze wspomnianych trybów szybki dostęp zapewnia wygodne pokrętło funkcyjne, które (trzymając aparat podczas pracy) znajdziemy tuż przy kciuku.

Dostępne tryby pracy za pomocą pokrętła:

  • Auto - dostępne ustawienia to tryb zapisu (pojedynczy, seryjny RAW i TIFF), rozdzielczość, praca lampy błyskowej, makro, samowyzwalacz oraz funkcja Nightshot. Pozostałe ustawienia pozostają zablokowane.
  • P (automatyka programowa) - aparat automatycznie dobiera parametry ekspozycji na podstawie wybranego sposobu pomiaru światła. Możliwa jest korekta zadanej ekspozycji oraz bardzo wygodna funkcja shift (oznaczone P*), czyli płynna zmiana stosunku przysłony do czasu z zachowaniem wartości ekspozycji. Ponadto tryb ten udostępnia wszelkie ustawienia pomiaru ostrości, czułości, balansu bieli itp.
  • S (preselekcja czasu) - ręcznie dobierany jest czas otwarcia migawki w zakresie od 1/1000 do 30 s. w skoku co 0.3EV, do którego automatyka aparatu dobiera wartość przysłony (uwzględniając ewentualnie wprowadzoną korektę, zastosowaną czułość czy też pomiar ekspozycji).
  • A (preselekcja przysłony) - ręcznie wybierana jest liczba przysłony, a automatyka aparatu dobiera (ponownie uwzględniając ewentualnie wprowadzoną korektę, zastosowaną czułość czy też pomiar ekspozycji) odpowiedni czas z zakresu od 1/2000 do 8 sekund. Dostępne wartości przysłony to dla ujęcia szerokokątnego: F2.8, F3.2, F3.5, F4.0, F4.5, F5.6, F6.3, F7.1, F8.0
  • natomiast dla maksymalnej ogniskowej (jak już wspomnieliśmy przy opisie obiektywu) lista zostaje nieco zawężona, rozpoczynając się od wartości F4.0.
  • M (Manual) - ręczny dobór obydwu parametrów ekspozycji w maksymalnych dostępnych zakresach z drobnym skokiem 0.3EV. Wbudowany światłomierz podaje różnicę pomiędzy zadanymi wartościami a pomiarem w skali +/-2EV.
  • SCN (programy tematyczne) - scenki optymalizujące (w miarę możliwości) ekspozycję w zależności od charakterystyki rejestrowanego ujęcia. Oferowane programy to: zmierzch, portret o zmierzchu, krajobraz, portret, śnieg, plaża, świece.
  • SET UP - menu konfiguracyjne
  • Film - rejestracja sekwencji filmowych z dźwiękiem, których długość limitowana jest tylko pojemnością karty pamięci. Obejmują one: [LST

Poza samą jakością klipów aparat udostępnia także korektę i sposób pomiaru ekspozycji, balans bieli oraz cyfrowe filtry (cz-b, sepia). Możliwe jest także prowadzenie rejestracji w trybie Nightshot. Wszystkie te ustawienia muszą zostać zdefiniowane przed rozpoczęciem nagrywania.;Odtwarzanie]

zdjęcie w trybie nightshot

Obok pokrętła funkcyjnego umieszczony został także przełącznik pomiędzy rejestracją Nightframing i Nightshot. Pierwsza umożliwia kadrowanie i podgląd w zupełnej ciemności (na zasadzie podczerwieni) po czym rejestracja zdjęcia odbywa się już z lampą błyskową, zapewniając tym samym tradycyjne zdjęcie barwne. Natomiast w drugiej fotografujemy z pominięciem błysku, uzyskując w ten sposób zdjęcie o zielonkawej tonacji (przy ?normalnych? zdjęciach barwnych) przypominającej nieco obraz podczerwony. Oczywiście w obydwu tych trybach możemy nałożyć cyfrowy filtr (czarno-biały lub sepię) zastępując w ten sposób zieloną dominantę wybranym efektem.

ten sam tryb po nałożeniu efektów

Ekspozycja

Cyber-shot V3 udostępnia 3 podstawowe sposoby pomiaru światła: niezwykle skuteczny pomiar matrycowy (na który składa się średni wynik z 49 pól pomiarowych), centralnie-ważony oraz punktowy. Uzyskaną na podstawie zadanego sposobu pomiaru wartość ekspozycji możemy oczywiście skorygować ręcznie w zakresie +/-2EV ze skokiem co 0.3EV. Ponadto w celu uzyskania optymalnej ekspozycji z pewnością pomocny będzie auto bracketing. Składa się on z serii 3 zdjęć (w kolejności: korekta ujemna, auto-optimum, korekta dodatnia) z uprzednio zdefiniowanym stałym skokiem ekspozycji (co 0.3, 0.7 lub 1.0EV). Warto wymienić także możliwość zablokowania pomiaru światła w celu przekadrowania ujęcia, jednak musimy zaznaczyć, iż odpowiadający za to przycisk AE Lock został umieszczony niezbyt szczęśliwie tuż obok wizjera, co nie sprzyja wygodzie użytkowania (szkoda, iż nie umieszczono go np. po lewej stronie monitora).

Ostatnim z elementów wpływających na ekspozycję jest zastosowany ekwiwalent czułości. Tu testowana V-trójka oferuje wartości ISO100, 200, 400 i (odważne jak na 7Mpix) ISO800 oraz jej automatykę. Podczas fotografowania z użyciem tej ostatniej aparat raczej trzyma się udostępnianych, typowych wartości. Jednakże gdy warunki oświetleniowe zmienią się na znacznie gorsze uwidacznia się tendencja do stosowania jak najniższych, przez co bardziej nietypowych ekwiwalentów (np. ISO320). Miło, iż aparat automatycznie dąży do jak najlepszej jakości obrazu.

Pomiar ostrości

Rozbudowany system pomiaru ostrości prezentuje się niezwykle imponująco. DSC-V3 poza tradycyjnym ogniskowaniem pojedynczym (S-AF) oferuje także pomiar monitorujący (M-AF), który stale śledzi ostrość bez konieczności wciskania spustu migawki i blokuje go po jej dociśnięciu. Trzecim sposobem jest pomiar ciągły (C-AF), mierzący ostrość przez cały czas dociśnięcia do połowy spustu migawki. Szkoda jedynie, iż ustawienia te dostępne są dopiero w menu Setup.

Na tym jednak nie koniec. Aparat umożliwia także wybór obszaru pomiarowego. Dla trybów S-AF i M-AF możliwy jest ostrzenie matrycowe (5 pól rozmieszczonych w układzie krzyżowym), z zablokowanym polem centralnym oraz płynne poruszanie się aktywnego pola pomiarowego w obrębie niemal całego kadru (podobnie jak w F828). Natomiast tryb C-AF determinuje pole pomiarowe centralnie.

matrycowy, centralny i płynny pomiar ostrości

DSC-V3 umożliwia również ostrzenie ręczne. Jednak ten sposób prezentuje się najsłabiej. W trybie tym aparat pomaga nam jedynie skalą odległości, która oferuje wartości: 0.1, 0.2, 0.3, 0.5, 0.8, 1.0, 1.5, 2.0, 3.0, 5.0, 7.0, 10m, 15m oraz nieskończoność. I choć podglądamy obraz na wspomnianym już dużym monitorze, to jednak nieocenione byłoby powiększenie fragmentu kadru.

przykład ręcznego nastawienia ostrości

Na osłodę napiszemy teraz trochę o osiągach i możliwościach prezentowanego systemu. Podobnie jak F828 model V3 wyposażony został we układ wspomagający automatyczne ostrzenie o nazwie Hologram AF. Polega on na emisji laserowej siatki na płaszczyznę fotografowaną (patrz ilustracja poniżej). Według niej system detekcji kontrastu (jaki odpowiada w aparacie za pomiar ostrości) dokonuje odpowiednich ustawień. Dzięki takiemu rozwiązaniu aparat nie napotyka się na żadne trudności z poprawnym ustawieniem ostrości nawet w zupełnej ciemności i dużym dystansie od fotografowanego obiektu. Jest to o wiele skuteczniejsza metoda wspomagania aniżeli stosowane u konkurencji tej klasy asystujące lampki, których światło rozprasza się w znacznie większym stopniu, przez co efektywność przy dużych odległościach znacznie spada. Duży plus.

niezwykle efektywny Hologram AF w całkowitej ciemności

Reasumując, duże odległości, słabe warunki oświetleniowe czy też szybko poruszające się obiekty nie są straszne DSC-V3. Natomiast nieco słabiej aparat wypada pod względem minimalnego dystansu od fotografowanego obiektu. W trybie normalnej rejestracji to aż około 40 cm, a trybie makro maleje on do 10 cm zapewniając tym samym rejestrację powierzchni 12 x 9cm, co z uwagi na osiągi konkurencyjnego G6 wynoszące 8 x 6cm - musimy uznać za wynik dość przeciętny. Mimo wszystko ogólna ocena systemu AF dzięki swej efektywności i szybkości nie może być inna aniżeli bardzo dobra.

Balans bieli

Równoważenie bieli w testowanym Cyber-shocie również zbliża aparat do "poważniejszego" DSC-F828. I podobnie jak tam, system V3 poza znakomitą automatyką obejmuje 5 profili predefiniowanych dla światła słonecznego, chmur, jarzeniowego, żarowego oraz błyskowego. Jest także balans ręczny, kalibrowany względem wzorca (białej lub szarej karty). Jedyne czego odrobinę brak, to bezpośredniego (lub też programowalnego) przycisku wywołującego owe ustawienia. Musimy do nich niestety dochodzić z poziomu menu.

Zdjęcia seryjne

DSC-V3 udostępnia również rejestrację seryjną. Poza wspomnianym auto-bracketingiem do dyspozycji mamy tryby Burst - umożliwiający wykonanie maksymalnie serii 15 ujęć w tempie 0.9kl/s, Speed Burst, w którym skraca się długość serii do zdjęć 8, natomiast znacznie rośnie tempo do 2.0kl/s. oraz ITL|Multi ekspozycja,] czyli rejestracja 16 zdjęć z zapisem w formie jednego pliku.

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33