Właściwości fotograficzne

PowerShot Pro1 został zaprezentowany po raz pierwszy podczas targów PMA 2004 w połowie lutego. Sam producent ochrzcił go mianem topowego kompaktu w ofercie. I nie bez przyczyny - rozdzielczość 8 Mp, obiektyw 28-200mm F2.4-F3.5 L oraz liczne funkcje automatyczne i manualne to właściwości, które elektryzują zwolenników fotografii cyfrowej.

Autor: Tomasz Gutkowski

25 Marzec 2004
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

WŁAŚCIWOŚCI FOTOGRAFICZNE

Tryby pracy (rejestracja)

PowerShot Pro1 przeznaczony jest zarówno dla mniej, jak i bardziej wyrobionych użytkowników. Do dyspozycji są liczne tryby automatyczne oraz programy półmanualne i manualne znane z lustrzanek analogowych i cyfrowych marki Canon. Tryb pracy wybieramy za pomocą dedykowanego pokrętła umieszczonego na tylnej ściance aparatu. Studiując poniższą listę warto zwrócić uwagę na fakt, że krótkie czasy migawki ograniczone są do ściśle określonych zakresów przysłony.

- automatyka "zielona" - większość funkcji w menu jest zablokowana i aparat wybiera samoczynnie optymalne parametry;

Program AE - automatyka programowa - automatyczny wybór parametrów ekspozycji z dostępem do wszystkich ustawień w menu;

Priorytet migawki - wybrany przez użytkownika czas ekspozycji z zakresu 15 - 1/4000 w skoku 1/3EV z automatycznym doborem przysłony. Przy czym, występują następujące ograniczenia dla krótkich czasów:

  • 1/1600 sek. tylko z przysłoną F2.4-F2.6 (szeroki kąt) / F3.5-F4.0 (tele)
  • 1/2000 sek. tylko z przysłoną F3.2-F5.0 (szeroki kąt) / F4.5 - F7.1 (tele)
  • 1/4000 sek. z przysłoną F5.6-F8.0 (szeroki kąt) / F8.0 (tele)

;

Priorytet przysłony - ręczny dobór przysłony z zakresu F2.4 - F8.0 (szeroki kąt) / F3.5 - F8.0 (tele) w skoku 1/3EV z automatycznym doborem czasu ekspozycji (z zakresu 1.3 - 1/4000 sek.);

Manual - ręczny dobór czasu naświetlania i przysłony z obu maksymalnych zakresów (powyżej), brak czasu wymuszonego (Bulb);

Custom 1 - tryb użytkownika z szybkim przywołaniem zapisanych wcześniej ustawień;

Custom 2 - tryb użytkownika z szybkim przywołaniem zapisanych wcześniej ustawień;

Portret - tryb tematyczny z priorytetem małej głębi ostrości;

Krajobraz - tryb tematyczny z priorytetem dużej głębi ostrości;

Scena nocna - długie czasy naświetlania;

Stich Assist - asystent zdjęć panoramicznych;

Film - rejestracja sekwencji wideo]

Ekspozycja

Pro1 oferuje trzy "tradycyjne" metody pomiaru światła: matrycowy (ewaluacyjny), centralnie ważony i punktowy. Wybieramy je dedykowanym przyciskiem na górnej powierzchni obudowy. Pomiar punktowy może być związany z ramką AF lub niezależny (centralny). Wartość ekspozycji możemy korygować w zakresie +/-2EV w skoku 1/3EV (aktywacja korekty ekspozycji: "góra" na 4-kierunkowym nawigatorze). Przy ważnych zdjęciach, gdy musimy mieć pewność, że choć jedno będzie dobrze naświetlone, możemy skorzystać z bracketingu ekspozycji (seria ze stałą zmienną naświetleń). Wykonamy 3 zdjęcia z korektą +/-0.3, 0.7, 1.0, 1.3, 1.7 lub 2.0EV.

W trybach "kreatywnych" (Av, Tv, M) wartość czasu naświetlenia/przysłony dobieramy za pomocą pokrętła nastawczego pod palcem wskazującym. W trybie Manual, żeby przejść od jednego do drugiego parametru wystarczy lekko docisnąć pokrętło. Dostępna jest też funkcja blokady ostrości/ekspozycji (przycisk oznaczony *). Ekwiwalenty czułości są takie same jak w większości kompaktów Canona od ISO 50 do ISO 400. Czułość wybieramy w podręcznym menu (FUNC).

Ciekawym dodatkiem jest filtr neutralnie szary. Obniża on 8-krotnie wartość ekspozycji (3 skoki ekspozycji) i może być bardzo pomocny np. przy makrofotografii błyskowej (będzie zapobiegał prześwietleniu). Funkcje ND aktywujemy w menu aparatu.

Pomiar ostrości

Pomiar ostrości realizowany jest przez hybrydowy system łączący detekcję kontrastu TTL oraz pasywny pomiar zewnętrzny. Nie ma lampy asystującej przy ostrzeniu, ale Pro1 nawet w słabym oświetleniu radzi sobie bardzo dobrze dając ostry obraz. Opcje pomiaru AF obejmują tryb pojedynczy oraz tryb ciągły (wybierane w menu). W obu możemy korzystać z centralnej ramki AF lub z systemu FlexiZone, gdzie punkt AF może być ustawiony w dowolnym miejscu kadru (z małym marginesem przy brzegach kadru). I wreszcie jest do dyspozycji ostrzenie manualne, które realizujemy za pomocą pierścienia na obiektywie (tego samego co zoom) przy jednoczesnym dociśnięciu przycisku MF. W tym trybie na monitorze pojawi się skala odległości, a dodatkowo w menu możemy wybrać opcję powiększenia centralnej ramki (widać na nim "najostrzejszy moment").

"Gazeta Wyborcza" - tryb Super Macro (1:1)

Jakby tego było mało to jest jeszcze bracketing ostrości, w którym 3 kolejne zdjęcia będą wyostrzone ze skokiem odległości (wartość wybierana w menu). Poza ostrzeniem w trybie normalnym mamy do dyspozycji 2 tryby makro. Pierwszy, podstawowy, pracuje z dystansu minimalnego 10cm i ogarniemy w tej pozycji pole o wymiarach 88 x 66mm. Zoom ograniczony jest do zakresu 28-90mm. Drugi tryb to Super Makro i jak sama nazwa wskazuje przeznaczony jest on do fotografowania bardzo drobnych detali. Dystans minimalny wynosi zaledwie 3cm, a wymiary fotografowanego obszaru mogą mieć najmniej 35x26mm (patrz test dystorsji na następnej stronie). Zdjęcia makro są bardzo ostre w środku kadru, ale im bliżej rogów tym ostrość jest mniejsza, a dystorsja (zakrzywienie obrazu) większa.

Tryby kolorów, efekty i korekta obrazu

Podstawowa przestrzeń barw to sRGB, ale do poligrafii lub zaawansowanej edycji przewidziano także tryb Adobe RGB (wybierane w menu). Pro1 stosuje tradycyjne rozwiązanie Canona jeśli chodzi o tryby kolorów. Jedna z zakładek menu podręcznego (FUNC) zawiera następujące pozycje:

  • Off - efekty wyłączone
  • Wysokie nasycenie
  • Kolory neutralne - niskie nasycenie
  • Lekkie rozmycie konturów
  • sepia
  • czarno-białe
  • efekty własne - korekta następujących parametrów:[LST

] Jak widać ostatnia pozycja zawiera opcje korekty obrazu, niestety tylko o 1 stopień w górę i w dół.

Balans bieli

Tryby równoważenia światła białego obejmują:

  • Auto - pełna automatyka balansu
  • Światło dzienne / słoneczne
  • Światło dzienne / chmury i cień
  • Światło żarowe
  • Światło jarzeniowe (zimne)
  • Światło jarzeniowe H (ciepłe)
  • Custom 1 - ustawienie własne według wzorca bieli
  • Custom 2 - j.w.

Możemy zapamiętać dwa ustawienia balansu według wzorca bieli. Wzorzec wprowadzamy przez sfotografowanie białej lub szarej powierzchni oświetlonej tym samym światłem, przy którym będziemy później fotografować. Niestety Pro1 nie oferuje płynnej korekty balansu.

Zdjęcia seryjne

Tryb seryjny "Standard" pozwala na wykonanie maksymalnie 15 ujęć z rzędu w tempie 1 kl/sek. Następne zdjęcie można wykonać po upływie 3.5 sek (tyle czasu potrzeba by 1 zdjęcie w maksymalnej rozdzielczości zostało zapisane na karcie).

Jest też tryb seryjny "Szybki", w którym tempo jest znacznie lepsze, 2.5 kl/sek, ale limit serii spada do 8 ujęć. Nieco dokuczliwe jest ślepnięcie wizjera podczas fotografowania seryjnego w trybie Continuous H - śledzenia szybko poruszającego się obiektu jest praktycznie niemożliwe (lepiej jest w trybie Continuous Standard gdzie między kolejnymi ujęciami obraz pojawia się na moment).

Funkcje dodatkowe

Pro1, jak przystało na model zaawansowany, rejestruje sekwencje wideo w wysokiej rozdzielczości. W trybie VGA (640 x 480) maksymalna długość filmu to 30 sek. W mniejszych rozdzielczościach (320 x 240, 160 x 120) limit długości wynosi 3 min. We wszystkich trybach filmowania taktowanie wynosi 15 kl/sek i nagraniom towarzyszy dźwięk. Zoom jest zablokowany.

Do każdego zdjęcia możemy dołączyć notatkę dźwiękową o długości do 30 sek.

Ciekawą funkcją, coraz częściej spotykaną w aparatach cyfrowych, jest fotografowanie z interwałem. Możemy zaprogramować aparat na rejestrowanie do 100 ujęć w odstępach od 1 min do 60 min.

Ponadto Pro1 oferuje takie atrakcje jak podgląd histogramu przy podglądzie obrazu bezpośrednio po rejestracji lub podczas zwykłego przeglądania zdjęć. Sensor pozycji aparatu obróci automatycznie zdjęcia wykonane w pionie. A dzięki zgodności ze standardem PictBridge możemy zaplanować wydruk (ilość kopii, z ramką lub bez, z datą lub bez) na dowolnej zgodnej drukarce.

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
36
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj