Nikon 1 V3 - test

Nikon 1 V3 to najbardziej zaawansowany reprezentant tej linii aparatów. Został zbudowany wokół nowej matrycy, kóra współpracuje z procesorem Expeed 4A, dzięki czemu aparat ma być wyjątkowo szybki. Zobaczcie jak poradził sobie w naszym teście.

Autor: Patryk Wiśniewski

16 Maj 2014
Artykuł na: 29-37 minut


8. Osiągi matrycy

      W porozumieniu z DxOMark.com publikujemy dane dotyczące osiągów matrycy testowanego aparatu. Oprogramowanie stosowane przez DxO pozwala na rzetelną ocenę pracy sensora.



      DxOMark skupia się na testowaniu matryc. Należy pamiętać, że prezentowane niżej wyniki nie mówią zbyt wiele o aparacie jako kompletnej całości - jego ergonomii, funkcjach czy choćby systemie przetwarzana obrazu (którego efektem jest zazwyczaj plik JPEG). Na ten rozdział testu powinny zwrócić przede wszystkim osoby często korzystające z plików RAW.



Rzeczywista czułość matrycy

      W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że czułość ISO z jaką ustawimy w aparacie nie zawsze odpowiada rzeczywistej czułości matrycy na światło. Nie trudno zgadnąć, że producent przeważnie "naciąga" wyniki w górę, co może doprowadzić do sytuacji, że np. zamiast ISO 3200, tak naprawdę dysponujemy czułością ISO 1750. Poniższy wykres prezentuje rzeczywistą (zmierzoną) czułość matrycy oraz wyidealizowaną linię odniesienia.





Stosunek sygnału do szumu

      Stosunek szumu do sygnału określa czystość wychodzącego sygnału i możliwości matrycy do jego reprodukcji. Na skali logarytmicznej jest wyrażony w decybelach.




Zakres dynamiczny

      Zakres dynamiczny matrycy to stosunek między najjaśniejszym i najciemniejszym obszarem jaki może zarejestrować sensor. Stosunek ten jest wyrażony w Ev lub przysłonach f-stop.




Zakres tonalny

      Zakres tonalny to faktyczna liczba odróżnialnych stopni szarości jakie jest w stanie zarejestrować matryca.




Podsumowanie

      Matryca Nikona 1 V3 sprawuje się oczywiście gorzej od konkurencji. Producentowi udało się odsunąć nową propozycję daleko od lustrzanek amatorskich, które oferują znacznie lepszy zakres dynamiczny i tonalny. Jednocześnie względem osiągów daje lepsze rezultaty niż zaawansowane kompakty takie jak

Canon G16

      czy

Fujifilm X20,

      które zbliżają się do niego tylko na najniższej czułości. Potwierdzają się też wyniki z poprzedniej części testu, szumy stają się wyraźne przy ISO 800, a ISO 1600 jest wartością graniczną. Są to wyniki do przyjęcia ale do rewelacyjnych na pewno im daleko.



      + przyzwoity zakres dynamiczny

 

      + przyzwoity zakres tonalny

 

      + niski poziom szumów do ISO 800



Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły