Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Jak istotny jest właściwy dobór równowagi bieli dobrze wiedzą profesjonaliści wykonujący zdjęcia, na których kolorystyka ma decydujące znaczenie dla ich jakości. Na przeciw potrzebom bardzo precyzyjnego ustawienia balansu bieli wyszła koreańska firma CBL Lens, która wyprodukowała przyrząd służący do równoważenia wszystkich kolorów, a nie tylko bieli. O tym, czy jest on skuteczny, a w szczególności czy jest skuteczniejszy od szarej karty, dowiedzieć się można z przeprowadzonego przez naszą redakcję testu.
Najwięcej kłopotów automatyce balansu bieli sprawia światło sztuczne. Niestety, najczęściej nie ma ona tak szerokiego zakresu temperatury barwowej, aby obejmował on światło żarowe. Także predefiniowane ustawienie na światło żarowe nie zawsze będzie skuteczne, gdyż różne żarówki mają różną temperaturę barwową. Idealna w takich warunkach wydaje się równowaga bieli według wzorca. Sprawdźmy zatem, jak poradziły sobie poszczególne metody i wzorce. Aby nie było łatwo wybraliśmy ujęcie, w którym miesza się światło dzienne i halogenowe.
W takich warunkach balans automatyczny daje zdecydowanie najgorsze rezultaty. W przypadku ustawienia według wzorca różnice są dosyć duże. Mogą one wynikać między innymi z tego, że CBL Lens jest delikatnie wypukły, więc pada na niego więcej światła dziennego z okna. Ustawienie szarej karty i "magicznego krążka" było takie samo. Zostało dobrane tak, aby padało na nie zarówno światło sztuczne i dzienne. Oto przykład zdjęć wykonanych Olympusem E-410:
Na pozór może się wydawać, że szara karta dała lepsze rezultaty. Ale okazuje się, że w wypadku CBLa uzyskaliśmy mniejsze wypalenie obrazu w światłach. I właśnie to wskazuje, że warto używać bardziej wyrafinowanych przyrządów.
Efekty działania canona były bardzo podobne, czyli cieplejsze oddanie barw, ale mniejsze wypalenie szczegółów w światłach. Oto dwa przykłady:
Jak już wcześniej zauważyliśmy duże znaczenie dla precyzji pomiaru ma właściwe ustawienie przyrządu. Oczywiście to samo dotyczy szarej karty. Poniżej przykład ustawienia wzornika tylko na światło sztuczne:
W porównaniu ze zdjęciami prezentowanymi wcześniej różnica jest spora. Zauważmy, że ściana jest rzeczywiście biała, choć światło zewnętrzne daje bardzo niebieskie zabarwienie.
W wypadku zdjęć nocnych CBL także okazal się skuteczniejszy od szarej karty. Podobnie jak w wypadku światła sztucznego w pomieszczeniach, najwyższe światła są lepiej zreprodukowane. Można dopatrzyć się większej ilości szczegółów, co w przypadku takiej fotografii ma duże znaczenie, gdyż bardzo duża rozpiętość tonalna fotografowanych scen może spowodować prześwietlenie najjaśniejszych fragmentów zdjęcia. Przy korzystaniu z aparatu cyfrowego takich obrazów często nie da się uratować. Oto przykład działania:
Należy dodać, że pomiar został dokonany na światło lamp sodowych, dlatego barwy ulicy są niemal białe. Dodajmy, że dla pomarańczowych lamp ulicznych to świetny wynik. Oczywiście światło lamp umieszczonych nad wielkimi tablicami na gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej w takiej sytuacji musi być niebieskie. Dla porównania prezentujemy jeszcze zdjęcie, na którym wzorzec bieli skierowany został na te lampy. Efektem jest zdjęcie o dobrej bieli oświetlenia tablic i nastrojowym, pomarańczowym oświetleniu ulicy.
Przy zastosowaniu CBL Lens w oświetleniu sztucznym przyrząd ten wykazuje sporą przewagę nad szarą kartą. Dużo lepsze oddanie najjaśniejszych świateł daje mu bardzo dużą przewagę. W tych obszarach zdjęcia pojawia się większa ilość szczegółów, co z pewnością doceni każdy miłośnik fotografii.