Aparat fotograficzny na wyjazd - przegląd najlepszych korpusów dla podróżników (2024)

Autor: Redakcja Fotopolis

26 Kwiecień 2024
Artykuł na: 29-37 minut

Szukasz niedużego aparatu do zabrania w podróż lub na urlop? Oto najlepsze modele, które zamykają duże możliwości w niewielkich, wygodnych konstrukcjach z przystępną ceną.

O dawna uważamy, że w kwestiach sprzętowych największą trudnością nie jest wcale wybór najlepszego korpusu z segmentu profesjonalnego, ale właśnie zakup aparatu „do fotografowania na codzień”. Takiego, który z jednej strony będzie prosty w obsłudze dla zupełnych amatorów, a z drugiej na tyle rozbudowany, by zadowolić hobbystów, którzy liznęli już co nieco fotografii i by pozwolić się rozwijać. W końcu powinien być to również aparat na tyle niewielki i wygodny, by chciało nam się po niego sięgać. Tak, żeby po jednym sezonie nie skończył jako przysłowiowy przycisk do papieru.

Takimi samymi kryteriami warto kierować się poszukując aparatu do fotografowania w podróży. Nieważne czy będzie to kilkutygodniowa wyprawa na drugi koniec świata czy też krótki urlopowy wypad za miasto, wiemy jedno. Choć w głębi serca bardzo chcielibyśmy mieć zawsze pod ręką najlepszy korpus i zestaw jasnych obiektywów, praktyka boleśnie udowadnia, że nie ma to sensu. Gwarantujemy Wam, że po jednym dniu konieczności noszenia ciężkiego sprzętu w czasie, gdy powinniście wypoczywać, zgromadzicie więcej frustracji niż ciekawych zdjeć. Wybierając aparat do hobbystycznego uwieczniania codziennych chwil, warto więc znaleźć właściwy balans, który z jednej strony zaoferuje nam wystarczająca jakość, a z drugiej zapewni komfort pracy.

W dzisiejszych czasach zadanie to utrudniają dodatkowo smartfony, które większości osób na dobre zastąpiły już podstawowy aparat i które z roku na rok coraz bardziej imponują możliwościami obrazowania. Tradycyjne aparaty to jednak nadal specyficzna ergonomia, która wymusza na nas bardziej zaangażowane fotografowanie i która pozwala świadomie wpływać na wygląd zdjęcia. To także naturalny kierunek dla osób, które od zdjęć oczekują jakości pozwalającej na swobodną edycję i prezentację w formatach większych niż ekran smartfona. Dziś aparaty to także, a dla niektórych przede wszystkim, zaawansowane kamery, które możliwościami i jakością znacznie wykraczają ponad to, co ma do zaoferowania doskonała większość telefonów. W końcu dochodzi też czynnik psychologiczny - do zdjęć wykonanych aparatem przywiązujemy większa wagę niż do ujęć uchwyconym za pomocą aparatu w smartfonie.

Co jednak wybrać, aby później nie żałować? Wspólnie ze sklepem cyfrowe.pl wybraliśmy dla was najciekawsze aparaty ze średniego segmentu, które łącza niewielkie wymiary, z dużymi możliwościami i - przede wszystkim - przystępnymi cenami. Znajdziecie tu zarówno aparaty systemowe, kieszonkowe kompakty jak i aparaty la vlogerów. Wszystkie łączy jednak fakt, że świetnie nadają się do tego, by przerzucić je przez ramię i bez przeszkód oddać się wakacyjnym przygodom. W przypadku każdego modelu proponujemy także wybór kilku obiektywów, które wg nas najlepiej odpowiadają różnym oczekiwaniom użytkowników - od kitowego zoomu, poprzez niedrogie stałki, aż po nieco droższe konstrukcje łączące wysoką jakość z uniwersalnym zasięgiem.

Najlepsze aparaty na wakacje - przegląd rynku (2024)

Aparaty kompaktowe

Jednym z najbardziej naturalnych wyborów do fotografowania w podróży czy zabrania na wakacje będą aparaty kompaktowe. Choć zwykle nie oferują takiej wszechstronności, jak korpusy systemowe z możliwością wymiany obiektywu, to mają tę niewątpliwą zaletę, że są… kompaktowe. Wystarczy jedynie większa kieszeń i możemy ruszać w drogę.

Fujifilm X100VI
Cena: 8499 zł
Matryca:
APS-C 40 Mp, ze stabilizacją
Obiektyw:
35 mm f/2
Filmowanie:
6,2K 30 kl./s
Bateria:
450 zdjęć
Wymiary:
128 x 74.8 x 55.3 mm
Waga:
521 g

Najnowszy i najbardziej zaawansowany aparat kompaktowy na rynku to propozycja dla ambitnych dokumentalistów i osób, które lubią pracować w reporterskim stylu. Zamocowany na stałe obiektyw o ekwiwalencie 35 mm może niektórych ograniczać, ale dla bardziej świadomych użytkowników może być wszystkim, czego potrzeba do szczęścia. Stosunkowo szeroki kąt widzenia pozwala swobodnie rejestrować codzienne chwile i wszelkiego rodzaju scenki rodzajowe a stosunkowo duża jasność obiektywu sprawia, że bez problemu rozmyjemy nim tło w przypadku wykonywaniu portretów.

W końcu jest to jedyny na rynku aparat tego typu wyposażony w 60-megapikselową matrycę APS-C z systemem stabilizacji, a całość swoich możliwości zamyka w równie unikatowym, eleganckim korpusie z jedynym na rynku hybrydowym wizjerem (działa zarówno w trybie wizjera cyfrowego lub optycznego celownika dalmierzowego)

Jak przystało na współczesny aparat, Fujifilm X100VI wykorzystuje też najnowsze technologie AF, odchylany ekran dotykowy i szybki tryb seryjny do 13 kl./s. Wisienką na torcie są zaś wbudowane symulacje filmów analogowych, które w łatwy sposób pozwolą uatrakcyjnić wygląd zdjęć. Należy jedynie brać pod uwagę, że racji ogromnego zainteresowania mogą na chwilę obecną występują problemy z dostępnością aparatu.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Ricoh GR III / GR IIIx
Cena: od 4794 zł
Matryca:
APS-C 24 Mp, ze stabilizacją
Obiektyw:
28 mm f/2.8 / 40 mm f/2.8
Filmowanie:
Full HD 60 kl./s
Bateria:
200 zdjęć
Wymiary:
109 x 62 x 33 mm
Waga:
257 g

Najmniejsze kompakty z matrycą APS-C to jedne z ulubionych aparatów wykorzystywanych przez fotografów ulicznych. Wyglądają jak niedrogie analogowe „małpki” i nie zwracają niczyjej uwagi, ale w środku skrywają naprawdę dużo. Na pokładzie znajdziemy 24-megapikselową matrycę, obiektywy 28 mm f/2.8 lub 40 mm f/2.8 (w wersji GRIIIx) z systemem stabilizacji, szybki autofokus oparty o detekcję fazy i wzorowo opracowany interfejs łączący fizyczne przyciski z obsługą dotykową, który sprawia, że ta niewielka konstrukcja jest zaskakująco wygodna w użyciu. A co najważniejsze, mieście się nawet w kieszeni spodni. Jedyny większy minus to przeciętna wydajność baterii.

Jeżeli mielibyśmy wybierać model „na wakacje” tudzież do uwieczniania codziennych chwil w gronie rodziny, zdecydowanie bardziej skłanialibyśmy się ku modelowi GR IIIx z obiektywem o ekwiwalencie 40 mm. To po prostu dużo bardziej uniwersalna ogniskowa. Choć nie pozwoli uchwycić szerokich scenerii, to dużo lepiej sprawdzi się w przypadku wszelkich zdjęć, których przedmiotem jest człowiek, sprawdzając się tak w dokumencie, jak i portrecie.

Warto mieć też na uwadze fakt, że niedawno obydwa aparaty ukazały się w nowych wersjach HDF, gdzie wbudowany filtr szary ND został zastąpiony filtrem dyfuzyjnym, który pozwala w charakterystyczny sposób zmiękczyć wygląd jasnych obszarów na zdjęciach. Razem z tą nowością wzrosła też cena aparatu. Jeśli więc nie jest wam ona potrzebna warto kierować się w stronę wcześniejszych edycji, które nadal są w sprzedaży.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Sony ZV-1 II
Cena: od 4199 zł
Matryca:
1", 20 Mp
Obiektyw:
18-50 mm f/1.8-4, stabilizowany
Filmowanie:
4K 30 kl./s, Full HD 120 kl./s
Bateria:
200 zdjęć
Wymiary:
109 x 62 x 33 mm
Waga:
257 g

Kompakt dla osób, które większą część swoich wypraw uwieczniają w formie vlogów czy instagramowych „storisków” i rolek. Niewielka obudowa zamyka 20-megapikselową matrycą w formacie 1”, obiektyw o ekwiwalencie 18-50 mm f/1.8-4, zaawansowany mikrofon z unikalną funkcją regulacji charakterystyki, obracany i dotykowy ekran LCD oraz całą gamę funkcji wspomagających wygodne nagrywanie filmików.

Sony ZV-1 II to uniwersalny kombajn, który mniej wybrednym użytkownikom zaoferuje wszystko, co potrzebne ma wszystko do skutecznego nagrywania filmów do internetu. Aparat nagrywa w 4K do 30 kl.s i Full HD do 120 kl./s, oferuje świetny autofokus z wykrywaniem oka i bardzo dobrze przemyślany interfejs, który pozwala szybko regulować poszczególne funkcje na ekranie dotykowym. Poza tym, ZV-1 II oczywiście także robi zdjęcia.

Wśród głównych minusów należy wymienić średniej wielkości matrycę, która gorzej od matryc APS-C radzi sobie na wysokich czułościach w słabym świetle, dość ciemny obiektyw na dłuższym krańcu ogniskowych oraz przeciętna wydajność baterii.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Sony RX100 VII
Cena: od 5495 zł
Matryca:
1", 20 Mp
Obiektyw:
24-200 mm f/2.8-4.5, stabilizowany
Filmowanie:
4K 30 kl./s, Full HD 120 kl./s
Bateria:
260 zdjęć
Wymiary:
102 x 58 x 43 mm
Waga:
302 g

Mimo pięciu lat na karku, Sony RX100 VII to nadal najbardziej uniwersalny aparat kompaktowy na rynku. Obudowa wielkości pudełka kart do gry skrywa w sobie 20-megapikselową matrycę w rozmiarze 1”, zaawansowany fazowy system AF ze śledzenia oka, tryb seryjny do 20 kl./s i obiektyw o wyjątkowo uniwersalnym zakresie 24-200 mm i świetle f/2.8-4.5. Ba, producentowi w tej niewielkiej konstrukcji udało się zmieścić nawet wysuwany wizjer.

Pracę ułatwia także odchylany ekran dotykowy, a osoby, które chciałyby wykorzystać aparat do vlogowania ucieszy złącze mikrofonowe oraz fakt, że aparat pozwala rejestrować materiał 4K do 30 kl./s i Full HD do 120 kl./s. Główne minusy pokrywają się z modelem Z-V1 II. Zasadnicza różnica pomiędzy obydwoma modelami jest jednak taka, że RX100VII jest dużo bardziej praktycznym aparatem do fotografowania.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
DJI Osmo Pocket 3
Cena: od 2599 zł
Matryca:
1", 9,4 Mp
Obiektyw:
20 mm f/2, stabilizowany
Filmowanie:
4K 120 kl./s
Bateria:
160 minut rejestracji
Wymiary:
139.7 x 42.2 x 33.5 mm
Waga:
179 g

A może by tak odejść od utartych schematów? Jeśli nastawiacie się głównie na rejestrację filmików do mediów społecznościowych i vlogów, najciekawszym wyborem na urlopowy wyjazd może okazać się najnowsze wcielenie kamerki DJI Osmo Pocket.

Wyposażona w 1-calową matrycę i jasny obiektyw 20 mm f/2 umieszczony na 3-osiowym gimbalu, Pocket 3 pozwala na płynną rejestrację 10-bitowych materiałów 4K do 120 kl/s, w płaskim profilu Log. Na użytkowników czeka także tym nocny, wygodny 2-calowy obracany ekran, system 3 wbudowanych mikrofonów i niezła bateria, która pozwoli nagrać 165 minut materiału Full HD i którą naładujemy do 80% w raptem 15 minut.

Kamerka współpracuje też z szeroką gamą opcjonalnych akcesoriów, jest naprawdę niewielka i w razie czego pozwala także na wykonywanie zdjęć - choć w stosunkowo małej rozdzielczości 9 Mp. Na potrzeby mediów społecznościowych powinno to jednak w zupełności wystarczyć.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Aparaty systemowe

Aparaty systemowe z wymienną optyką to propozycja nieco większa od kompaktów, ale zarazem oferująca większe możliwości. Bardziej rozbudowana ergonomia i możliwość korzystania z różnych obiektywów pozwolą wykorzystywać aparaty do dowolnych celów i lepiej przygotować je do konkretnych zadań.

Wybór redakcji
Fujifilm X-S20
Cena: od 5699 zł
Matryca:
APS-C 26 Mp, ze stabilizacją
Filmowanie:
4K 60 kl./s, Full HD 240 kl./s
Bateria:
800 zdjęć
Wymiary:
127 x 85 x 65 mm
Waga:
491 g

Jeden z najbardziej uniwersalnych i najlepszych korpusów segmentu amatorskiego, który łączy niewielkie wymiary i intuicyjną obsługę z możliwościami dorównującymi modelom z górnej półki. Na pokładzie znajdziemy 26-megapikselową, stabilizowaną matrycę APS-C i zaawansowany system AF ze śledzeniem oka, które pozwolą nam fotografować z prędkością do 20 kl./s i rejestrować 10-bitowe filmy 4K 60 kl./s w płaskim profilu Log. Do tego wydajna bateria na 800 zdjęć, obracany ekran dotykowy i specjalny tryb Vlog, który ułatwi nagrywanie filmów do internetu.

Jeżeli chodzi o obiektyw, warto zastanowić się czego potrzebujemy. Jeśli lubicie prostotę i wyznajecie zasadę „mniej znaczy więcej” jednym z najlepszych i najbardziej opłacanych wyborów będzie tu obiektyw Fujinon XC 35 mm f/2 - niedrogi odpowiednik pełnoklatkowego obiektywu 50 mm, który sprawdzi się zarówno w portrecie i detalu, jak i podczas dokumentowania codziennych chwil. Jeżeli zależy wam na ładniejszej plastyce, warto zainteresować się też nieco droższym modelem Viltrox AF 33 mm f/1.4. Jeśli z kolei w podobnej cenie i wymiarach szukacie bardziej uniwersalnego zasięgu, warto rozważyć kitowy zoom XC 15-45 mm f/3.5-5.6 (odpowiednik obiektywu 22-68 mm). Pozwoli uchwycić szerokie ujęcia, ale ze względu na mniejszą jasność gorzej sprawdzi się w trudnych warunkach oświetleniowych.

Użytkownikom, którzy szukają wszechstronności w połączeniu z jakością i są w stanie zapłacić nieco więcej proponujemy obiektyw Sigma C 18-50 mm f/2.8 DC DN lub Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 R LM OIS.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Sony A6700
Cena: od 6749 zł
Matryca:
APS-C 26 Mp, ze stabilizacją
Filmowanie:
4K 60 kl./s, Full HD 120 kl./s
Bateria:
570 zdjęć
Wymiary:
127 x 85 x 65 mm
Waga:
493 g

Pierwszy od 5 lat nowy korpus APS-C producenta łączy najświeższe technologie i bardziej rozbudowaną ergonomię z tą samą kompaktową obudową, która upodobali sobie hobbyści. Aparat oferuje 26-megapikselową , stabilizowaną matrycę APS-C oraz najnowszy wytrenowany na sieciach AI autofokus zaczerpnięty z pełnoklatkowego modelu A7R V, pozwalając na fotografowanie z prędkością do 11 kl.s i rejestrację 10-bitowych filmów 4K 60 kl./s w kompresji All-i. Na pokładzie znajdziemy też obracany ekran dotykowy, wizjer elektroniczny 2,36 Mp i baterię na 570 zdjęć.

Jeżeli chodzi o obiektywy, proponujemy analogiczny zestaw, jak w przypadku korpusu Fujifilm. Szukając małej, niedrogiej stałki, mamy do wyboru natywne obiektywy Sony E 35 mm f/1.8 OSS (odpowiednik obiektywu 50 mm) oraz Sony E 20 mm f/2.8 (odpowiednik obiektywu 35 mm) lub też jaśniejsze ale nieco droższe modele Viltrox 33 mm f/1.4 i Sigma C 30 mm f/1.4 DC DN.

Uniwersalny zakres i kompaktowe wymiary w niskiej cenie zaoferuje nam z kolei model Sony E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS. Jak w przypadku większości obiektywów kitowych, jest to jednak szkło dosyć ciemne. Jeśli szukamy czegoś jaśniejszego i dysponujemy większym budżetem, warto zainteresować się wspomnianym już modelem Sigma C 18-50 mm f/2.8 DC DN lub natywnym obiektywem Sony E 16-55 mm f/2.8 G.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Sony ZV-E10
Cena: od 3499 zł
Matryca:
APS-C 24 Mp, bez stabilizacji
Filmowanie:
4K 30 kl./s
Bateria:
440 zdjęć, 80 minut wideo
Wymiary:
115 x 64 x 45 mm
Waga:
343 g

Niewielki aparat APS-C z wymiennymi obiektywami, kierowany do osób, które swoje urlopowe eskapady chcą uwieczniać w formie vlogów. Jego największa zaletą jest to, że w kompaktowej obudowie zamyka zaawansowany wbudowany mikrofon, który pozwoli rejestrować wysokiej jakości dźwięk bez dodatkowych akcesoriów. Analogicznie współpracuje także z dedykowanych uchwytem, który pozwoli sterować funkcjami aparatu z rękojeści. Jeżeli chodzi o same możliwości, otrzymujemy obracany ekran dotykowy, 24-megapikselową matrycę APS-C i zaawansowany system AF z trybami śledzenia oraz możliwości rejestracji wideo 4K do 30 kl./s. ZV-E10 oczywiście robi też zdjęcia (z maksymalna prędkością 11 kl./s). Do ewentualnych minusów zaliczyć należy brak stabilizacji matrycy, brak wizjera oraz ograniczoną ergonomię dla trybu fotograficznego.

Osobom, którym zależy na niedrogim zestawie do vlogowania proponujemy obiektyw Sony E 10-18 mm f/4 OSS (odpowiednik obiektywu 15-27 mm). Jeżeli dysponujecie nieco większym budżetem, warto zainteresować się także nowszym i jeszcze mniejszym modelem Sony E PZ 10-20 mm f/4 G lub też stałką Sony E 11 mm f/1.8 (ekwiwalent obiektywu 16 mm) lub zewnętrznymi konstrukcjami Sigma C 10-28 mm f/2.8 DC DN i Tamron 11-20 mm f/2.9 Di III-A RXD.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Canon EOS R10
Cena: od 3399 zł
Matryca:
APS-C 32,5 Mp, bez stabilizacji
Filmowanie:
4K 30 kl./s
Bateria:
430 zdjęć
Wymiary:
123 x 88 x 83 mm
Waga:
426 g

Reprezentujący średni segment APS-C w ofercie producenta, EOS R10 jest jednym z najciekawszych hobbystycznych korpusów w ofercie producenta. Choć nie oferuje stabilizowanej matrycy i tak zaawansowanego trybu wideo jak topowy EOS R7, to zachowuje dużą rozdzielczość 32,5 Mp, szybki tryb seryjny do 23 kl./s jeden z najlepszych układów AF na rynku oraz rozbudowaną ergonomię ze świetnie opracowanymi funkcjami dotykowymi, która pozwoli na komfortową pracę nawet bardziej wymagającym użytkownikom. Do tego jest naprawdę niewielki i lekki. Minusem jest tu niewątpliwie niewielka oferta obiektywów, ta jednak już niebawem znacznie się powiększy za sprawą szkieł Tamrona i Sigmy, które zostały właśnie dopuszczone do systemu RF.

Jeżeli chodzi o obiektywy, niewielki zestaw pozwoli nam zbudować jedynie kitowy zoom RF-S 18-45 mm f/4.5-6.3 IS STM. Fanom stałek radzimy wypatrywać obiektywów Sigma 30 mm f/1.4 DC DN i 23 mm f/1.4 DC DN, które już niebawem powinny trafić do sprzedaży. Analogicznie, osoby zainteresowane bardziej użytecznymi zoomami otrzymają też model Sigma C 18-50 mm f/2.8 DC DN.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Canon EOS R50
Cena: od 2499 zł
Matryca:
APS-C 24 Mp, bez stabilizacji
Filmowanie:
4K 30 kl./s
Bateria:
440 zdjęć
Wymiary:
116 x 86 x 69 mm
Waga:
375 g

Mniejszy brat modelu R10 i duchowy spadkobierca lubianej przez amatorów serii M50. Aparat oferuje nieco mniej rozbudowaną ergonomię, ale jednocześnie może pochwalić się jednymi w najmniejszych wymiarów w tym zestawieniu i zachowuje specyfikację, która zadowoli nawet bardziej wymagających amatorów.

Otrzymujemy 24-megapikselową matrycę APS-C, ten sam świetny system Dual Pixels CMOS AF II, obracany ekran dotykowy z najlepiej na rynku opracowanymi funkcjami dotykowymi, tryb seryjny do 15 kl./s i możliwość 10-bitowej rejestracji wideo do 4K 30 kl./s. W końcu, jest to także jeden z najtańszych korpusów systemowych na rynku. Główne minusy to brak stabilizacji sensora, brak płaskiego profilu Log w trybie wideo i wspomniana już wcześniej niewielka dostępność obiektywów.

W przypadku doboru optyki, otrzymujemy dokładnie ten sam wachlarz możliwości, co w przypadku modelu R10. Opcje są więc nieco ograniczone, ale już niebawem sytuacja ta zacznie się zmieniać.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Nikon Z fc
Cena: od 4499 zł
Matryca:
APS-C 20,9 Mp, bez stabilizacji
Filmowanie:
4K 30 kl./s
Bateria:
360 zdjęć
Wymiary:
134,5 x 93,5 x 43,5 mm
Waga:
445 g

Stylizowany korpus APS-C, który łączy spore możliwości ze świetnym wyglądem, nawiązującym do analogowych lustrzanek producenta z lat 80. XX wieku. Propozycja, która nie tylko sprosta wymaganiom większości hobbystów, ale będzie także cieszyć oko.

Nikon Z fc oferuje 21-megapikselową matrycę, fazowy autofokus z wykrywaniem oka (także w trybie wideo), możliwość fotografowania z prędkością do 11 kl./s i rejestrację wideo 4K do 30 kl/.s. Otrzymujemy też ciekawą, rozbudowaną ergonomię, łączącą tryby automatyki z „analogowymi” pokrętłami, obracany ekran dotykowy, wizjer 2,36 Mp i przystępne wymiary. Wsród głównych minusów wymienić należy brak stabilizacji matrycy, brak złącza słuchawkowego oraz przeciętną wydajność baterii. Jeśli szukacie czegoś o bardziej współczesny wyglądzie, radzimy zainteresować się także modelem Z50 - to praktycznie te same możliwości, z nieco bardziej tradycyjnym systemem obsługi i w nieco niższej cenie.

W zakresie optyki, system Z oferuje przynajmniej kilka niedrogich, kompaktowych obiektywów stałoogniskowych, które dobrze sprawdzą się uwiecznianiu codziennych chwil. Mamy więc modele Nikkor DX 24 mm f/1.7 (ekwiwalent 36 mm), Nikkor Z 28 mm f/2.8 (ekwiwalent 42 mm, także w wersji SE), Nikkor Z 40 mm f/2 (ekwiwalent 60 mm, także w wersji SE) oraz droższy ale super kompaktowy model Nikkor Z 26 mm f/2.8 (ekwiwalent 40 mm). Jak zwykle warto też zwrócić uwagę na obiektywy Sigma C 30 mm f/1.4 DC DN i Viltrox 33 mm f/1.4.

Osoby szukającego większego zakresu w przystępnej cenie mają do dyspozycji stabilizowane modele Nikkor DX 16-50 mm f/3.5-6.3 VR (ekwiwalent 25-75 mm) lub Nikkor DX 12-28 mm f/3.5-5.6 PZ VR (ekwiwalent 18-42 mm). Na chwilę obecną w systemie Z nie znajdziemy niestety jaśniejszych standardowych zoomów do aparatów APS-C, nawet w ofercie zewnętrznych producentów.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Nikon Z30
Cena: od 3399 zł
Matryca:
APS-C 20,9 Mp, bez stabilizacji
Filmowanie:
4K 30 kl./s
Bateria:
330 zdjęć
Wymiary:
128 x 73,5 x 59,5 mm
Waga:
405 g

Mniejszy i tańszy brat modeli Z50 i Z fC. Podobnie jak Sony ZV-E10, jest to model nakierowany na vlogerów, który pozbywa się wbudowanego wizjera na rzecz zaawansowanego mikrofonu. Z tą różnicą, że jednocześnie nie ogranicza zanadto ergonomii - aparat jest równie wygodny podczas nagrywania filmów, jak i fotografowania. Na pokładzie znajdziemy 21-megapikselową matrycę, opcję rejestracji filmów do 4K 30 kl./s, obracany ekran dotykowy i tryb seryjny do 11 kl./s. Słowem większość możliwości modeli Z50 i Z fc w jeszcze mniejszej i lżejszej obudowie.

Ze wspomnianymi modelami Z30 dzieli także większość minusów - brak stabilizacji matrycy, przeciętną wydajność akumulatora i brak złącza słuchawkowego. Tak samo, jak w przypadku modeli Z50 i Z fc wygląda też kwestia wyboru obiektywów, z jednym wyjątkiem. Osobom, które kupią aparat z myślą o filmowaniu, zdecydowanie bardziej polecamy zoom DX 12-28 mm - pozwoli on na swobodną rejestrację vlogów trzymając aparat w ręce.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

OM System OM-5
Cena: od 5379 zł
Matryca:
4/3", 20 Mp ze stabilizacją
Filmowanie:
4K 30 kl./s
Bateria:
310 zdjęć
Wymiary:
125 x 85 x 50 mm
Waga:
366 g

Reprezentujący średnią półkę cenową i kierowany stricte do podróżników model OM-D OM5 ma wszystko, by zadowolić nawet bardziej wymagających hobbystów - większość podzespołów zaczerpnięto tu bowiem z topowego do niedawna modelu E-M1 Mark III. Otrzymujemy się 20-megapiskelową matrycę z prawdopodobnie najlepszym na rynku systemem stabilizacji o skuteczności 7,5 EV, tryb seryjny do 30 kl./s i w pełni rozbudowany tryb zimowy 4K 30 kl./s z płaskim profilem Log.

To wszystko w kompaktowej, lekkiej i uszczelnianej obudowie, która może pochwalić się w pełni zaawansowaną ergonomią. Wśród funkcji unikalnych dla konstrukcji OM-D wymienić należy tryb rozszerzonej rozdzielczości, gdzie dzięki przesunięciu matrycy aparat jest w stanie rejestrować zdjęcia 50 Mp, a także fakt, że będąc aparatem systemu Mikro Cztery Trzecie, wykorzystuje stosunkowo małe obiektywy - tu nawet z dłuższymi zoomami jesteśmy w stanie zbudować zestaw , który nadal będzie komfortowy podczas podróżowania.

Jeśli chodzi o obiektywy, niedrogie kompaktowe zestawy pozwolą nam zbudować szkła M.Zuiko 17 mm f/1.8 (ekwiwalent 34 mm) i M.Zuiko 25 mm f/1.8 (ekwiwalent 50 mm). Większą swobodę w jeszcze mniejszej formie zaoferuje nam z kolei obiektyw pancake M.Zuiko 14-42 mm f/3.5-5.6 EZ (ekwiwalent 28-84 mm) ten jednak, jak wszystkie kitowe zoomy jest ciemny, co przy mniejszej matrycy formatu 4/3 będzie dodatkowo utrudniać uzyskanie dobrej jakości w słabszym świetle.

Jeśli dysponujecie większym budżetem i zależy wam na czymś więcej, warto zainteresować się szkłem M.Zuiko 20 mm f/1.4 PRO (ekwiwalent 40 mm) oraz zoomami M.Zuiko 12-45 mm f/4 Pro (odpowiednik 24-90 mm), M.Zuiko 40-150 mm f/4 Pro (ekwiwalent 80-300 mm) oraz M.Zuiko 14-150 mm f/4-5.6 II (ekwiwalent 24-300 mm).

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
OM System E-M10 Mark IV
Cena: od 3299 zł
Matryca:
4/3", 20 Mp ze stabilizacją
Filmowanie:
4K 30 kl./s
Bateria:
360 zdjęć
Wymiary:
122 x 84 x 49mm
Waga:
383 g

Najmniejszy i najtańszy aparat OM System to jednocześnie jeden z najciekawszych podróżniczych aparatów w tym zestawieniu. Choć bazuje na dość leciwej technologii autofokusu z detekcją kontrastu i oferuje średnio użyteczny tryb wideo bez złącza mikrofonowego, to ma wszystko, by zadowolić osoby szukające niedrogiego, niewielkiego aparatu do dokumentacji codziennych chwili.

Na pokładzie znajdziemy 20 megapikselową matrycę z systemem stabilizacji, tryb seryjny do 15 kl./s, odchylany ekran dotykowy i rozbudowaną jak na aparatu tego segmentu ergonomię, która umożliwi w pełni swobodną obsługę aparatu nawet bardziej zaawansowanym użytkownikom. W zakresie wyboru obiektywów, otrzymujemy dokładnie te same opcje, co w przypadku modelu OM5. To kompaktowe body doskonale sprawdzi się zwłaszcza z niewielkimi obiektywami stałoogniskowymi.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
5 powodów, dla których filmowiec powinien zastanowić się nad zakupem Canon EOS R5 Mark II
5 powodów, dla których filmowiec powinien zastanowić się nad zakupem Canon EOS R5 Mark II
Najnowszy Canon EOS R5 Mark II łączy w sobie możliwości wysokiej klasy aparatu i kamery filmowej. Dlaczego jest idealnym aparatem dla współczesnego hybrydowego twórcy? Oto pięć najważniejszych...
10
„Zostawcie to nam” - czyli o tym, jak Oppo chce zmieniać świat fotografii
„Zostawcie to nam” - czyli o tym, jak Oppo chce zmieniać świat fotografii
Największe targi fotografii artystycznej na świecie nie są raczej miejscem, gdzie spodziewalibyśmy się zobaczyć producenta smartfonów. Tymczasem globalnym partnerem tegorocznego Paris...
9
Kultowe GorillaPody zyskują na jakości. JOBY przenosi produkcję do Włoch
Kultowe GorillaPody zyskują na jakości. JOBY przenosi produkcję do Włoch
JOBY stawia na wyższy standardy jakości i przenosi część produkcji GorillaPodów do Włoch. To dobra okazja, by przypomnieć co znajdziemy dziś w ofercie cenionego producenta akcesoriów dla...
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)