Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Irix wchodzi na rynek pełnoklatkowych bezlusterkowców. Zaczyna dwoma obiektywami z mocowaniem Sony: szerokokątnym 15 mm f/2.4 oraz teleobiektywem 150 mm f/2.8 Macro 1:1.
Artykuł przygotowany we współpracy z marką Irix
Popularna seria obiektywów Irix właśnie poszerzyła się o dwa modele przeznaczone do aparatów Sony E. To pierwsze obiektywy tego producenta do pełnoklatkowych bezlusterkowców, bo do tej pory w ofercie były dostępne przede wszystkim modele lustrzankowe z bagnetami Canon, Nikon i Pentax.
Nowe stałki to szerokokątny Irix 15 mm f/2.4 do fotografii krajobrazu i architektury oraz teleobiektyw Irix 150 mm f/2.8 Macro ze skalą odwzorowania 1:1 do ujęć z bardzo bliskiej odległości. Są to przeprojektowane wersje znanych i cenionych modeli do lustrzanek, w których optycznie nic się nie zmieniło, ale mają jeszcze bardziej udoskonalony design, z nowo dodanym pierścieniem przysłony i nową obudową obiektywu.
Najnowsze konstrukcje do Sony nadal więc charakteryzują się wysoką jakością obrazu i bezkompromisową solidnością. Ich tubusy wykonane są ze stopu aluminiowo-magnezowego połączonego z wysokiej jakości kompozytem. Zapewnia to trwałość i odporność na warunki atmosferyczne, przy jednoczesnym zachowaniu stosunkowo niskiej wagi. Zarówno 15 mm f/2.4, jak i 150 mm f/2.8 Macro 1:1 są odporne na kurz i wilgoć, co oznacza swobodę pracy nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.
Oba obiektywy są ponadto wyposażone w przełącznik „Click/Declick”, który pozwala na wybór pomiędzy stopniową a płynną pracą pierścienia przysłony. To z pewnością ukłon w stronę hybrydowych twórców, którzy oprócz fotografowania także filmują.
To wyjątkowy obiektyw, który w wersji przeznaczonej dla lustrzanek zdobył już uznanie wielu profesjonalistów i entuzjastów fotografii krajobrazu, wnętrz i architektury miejskiej. Ultraszeroki kąt pozwala uchwycić pełen kontekst fotografowanej sceny, a zarazem jest na tyle uniwersalny, że nie powoduje zniekształceń perspektywy.
Optyka składa się z 15 elementów ułożonych w 11 grupach, w tym dwóch elementów asferycznych i dwóch soczewek ze szkła niskodyspersyjnego. Taka konstrukcja minimalizuje aberracje optyczne, co prowadzi do uzyskania obrazów o wysokiej rozdzielczości, doskonałej ostrości i wierności kolorów. Obiektyw jest przy tym lekki, ale w pełni uszczelniony, dlatego nie straszna mu jesienna aura czy letni piasek na plaży.
Wygodny pierścień ostrzenia można bezpiecznie zablokować, a nowy przełącznik “Click / Declick” pozwolą na wybór pomiędzy trybem stopniowym a płynnym pracy pierścienia przysłony. Mimo krótkiej ogniskowej Irix 15 mm f/2.4 dysponuje standardowym mocowaniem okrągłych filtrów 95 mm.
Niezależnie od tego, czy jesteś profesjonalistą czy amatorem, Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1 pozwoli Ci odkryć fascynujący świat makrofotografii. Dzięki ogniskowej 150 mm oraz współczynnikowi powiększenia 1:1, obiektyw idealnie nadaje się do fotografowania owadów, roślin, biżuterii i innych niewielkich obiektów. Gwarantuje odwzorowanie na matrycy tematu w jego naturalnych wymiarach, ale jednocześnie zapewnia dużą swobodę kadrowania, bo minimalny dystans ostrzenia to aż 34 cm.
Jest przy tym naprawdę solidnie wykonany, uszczelniony i oferuje doskonałą jakość obrazu. Opiera się na 12 soczewkach ułożonych w 9 grupach, w tym trzech elementach o niskiej dyspersji, które eliminują aberracje chromatyczne i zapewniają naturalne, piękne kolory na Twoich zdjęciach. Ponadto, specjalne powłoki Neutrino Coating redukują odbicia i flary, poprawiając kontrast i ostrość obrazu. 11-listkowa przysłona pozwala na uzyskanie pięknego efektu bokeh nawet po jej przymknięciu, a nowy przełącznik „Click / Declick” umożliwia wybór pomiędzy stopniowym a płynnym ruchem pierścienia przysłony.
Pierwsze obiektywy Irix 15 mm f/2.4 i Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1 do Sony E można już zamawiać w przedsprzedaży na stronie producenta. Przewidywany termin wysyłki to druga połowa czerwca.