GfK Polonia dla Fotopolis: rynek foto się kurczy, ale niektóre kategorie mają się dobrze

Autor: Redakcja Fotopolis

8 Listopad 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Krajobraz po pandemii, hity sprzedażowe tego roku i nieśmiałe rokowania na przyszłość – sytuację na rynku foto analizuje dla nas Wiesław Peché, Senior Consultant Market Intelligence w GfK Polonia.

Według danych gromadzonych przez GfK, w ostatnich pięciu latach rynek konsekwentnie malał z roku na rok - średnio o 8% pod względem wartościowym i o 16% ilościowo. Dynamika spadków, co z pewnością nikogo nie zaskoczy, dodatkowo wzmocniła się w wyniku pandemii oraz wprowadzanych obostrzeń w handlu.

W 2020 roku rynek fotograficzny skurczył się więc o blisko 30%. Ze względu na wyjątkowo niski poziom sprzedaży w ubiegłym roku, a co za tym idzie niską wartość bazową, w pierwszej połowie 2021 roku obserwowaliśmy wyraźne odbicie (+17% w relacji rok do roku). Mimo to wciąż możemy mówić o spadku wyników sprzedaży całej kategorii. Na podstawie obecnych danych i obserwacji rynkowych GfK prognozuje, że dynamika sprzedaży utrzyma się na podobnym poziomie do końca roku.

Analizując sprzedaż na rynku fotograficznym, warto też oddzielnie śledzić kategorie aparatów i obiektywów, ponieważ to te kategorie stanowiły o wartości rynku foto w 2020 roku – odpowiednio było to 64% i 27%.

Głębszy spadek wartości rynku aparatów jako całości powstrzymuje wyraźny trend wzrostowy aktualnie głównego segmentu, czyli aparatów bezlusterkowych. Kategoria CSC (Compact System Cameras) stanowi już bowiem 65% wartości całego rynku i w pierwszym półroczu 2021 roku urosła aż o 80%. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to wzrost wartościowy, wynikający nie tylko z rosnącego zainteresowanie konsumentów aparatami bez lustra (wzrost ilościowy to 45%) ale także ze wzrostu średniej ceny w segmencie (25%).

Co jeszcze mówią liczby?

  • W pierwszym półroczu 2021 sprzedaż lustrzanek spadła o 15%. O tyle samo wzrósł za to popyt na aparaty kompaktowe z niewymienną optyką (co nie zmienia jednak ogólnego spadkowego trendu w tej kategorii).

  • Średnie ceny lustrzanek rosną o 9% rok do roku, z kolei aparatów kompaktowych spadają o 6%. Należy tu jednak uwzględnić dodatkowy element spadku wartości złotówki w stosunku do euro i dolara, aby zobaczyć zmiany cen w szerszej perspektywie.

  • W dłuższym okresie średnie ceny lustrzanek i bezlusterkowców były w trendzie spadkowym. W półroczu covidowym (2020 r.) spadek ten został powstrzymany. W pierwszej połowie 2021 roku średnie ceny w tych segmentach rosną, odpowiednio z 3200 zł do 3500 zł i 4200 zł do 5250 zł.

  • W pierwszej połowie bieżącego roku ok. 63% ogólnej sprzedaży aparatów należało do dużych elektromarketów, przy czym w przeważającej części były to aparaty kompaktowe (49%). Specjalistyczne sklepy foto koncentrowały się na sprzedaży bezlusterkowców (58%). Lustrzanki w obu kanałach sprzedaży cieszyły się podobną popularnością (18% i 22%).

  • Hity sprzedaży pierwszego półrocza 2021 to Sony A7 III (w kategorii bezlusterkowców), Canon EOS 6D Mark II (lustrzanki) oraz Sony ZV-1 (aparaty z niewymienną optyką). Świetny wynik tego ostatniego potwierdza tylko wzrost znaczenia wideo i zmianę przeznaczenia aparatów.
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Dlaczego warto wybierać karty pamięci renomowanych producentów? Oto techniczne kulisy, które dobrze znać.
Dlaczego warto wybierać karty pamięci renomowanych producentów? Oto techniczne kulisy, które...
Karty pamięci nie kojarzą nam się ze specjalnie wyrafinowaną technologią i skomplikowaną konstrukcją. Dlaczego więc niektóre nośniki są znacznie droższe, choć mają z pozoru „identyczne”...
8
Irix 150 mm f/2.8 Macro - obiektyw makro nie tylko na wiosenne łowy
Irix 150 mm f/2.8 Macro - obiektyw makro nie tylko na wiosenne łowy
Fotografia makro pozwala odkryć niezwykłe szczegóły otaczającego nas świata, ale wymaga odpowiedniego sprzętu, precyzji i cierpliwości. Poznaj sprawdzone wskazówki i dowiedz się, dlaczego Irix...
5
Wysyp nowości na targach CP+ 2025 - relacja z Jokohamy
Wysyp nowości na targach CP+ 2025 - relacja z Jokohamy
Tegoroczne CP+ to sporo ważnych premier, ale też okazja, by przyjrzeć się nowościom zaprezentowanym w ostatnich tygodniach. Oto nasz pierwsze wrażenia, prosto z Japonii.
26