Zobacz, jakich ogniskowych najchętniej używają kultowi reżyserowie

Autor: Maciej Luśtyk

22 Sierpień 2016
Artykuł na: 2-3 minuty

Sfotografowanie tej samej sceny teleobiektywem i szkłem szerokokątnym zupełnie inaczej oddaje jej charakter. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie wymagali budowania scenografii specjalnie pod ich ulubiona ogniskową. Zobaczcie, z jakich szkieł najchętniej korzystali podczas pracy nad kultowymi produkcjami.

Jaki obiektyw jest najlepszy i który najlepiej oddaje to, co widzi ludzkie oko? Zdania są podzielone, a każdy z nas ma chyba swoje “ulubione” ogniskowe, którymi najbardziej lubi komponować. Jedni preferują szkła szerokokątne, drudzy lepiej czują się z teleobiektywami, a jeszcze inni za najdoskonalsze uważają standardy pokroju 35 i 50 mm. Nic dziwnego, że swoje obiektywowe “fetysze” mają także ikony kina.

Ale ogniskowa obiektywu nie tylko odpowiada za to, ile będziemy w stanie zmieścić w kadrze i w jakim stopniu rozmyte będzie tło. To także jedno z najważniejszych narzędzi wpływających na ostateczny charakter sceny i odbiór postaci. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie, jak chociażby Alfred Hitchcock i David Cronenberg, cały film rejestrowali używając tylko jednej ogniskowej, wymagając by scenografie były zbudowane specjalnie pod “ich” obiektyw.

 

Z kolei w innych produkcjach użycie wielu szkieł pozwala oddzielić jedne sceny od innych i budować rytmiczną narrację. Preferencji jest tak dużo jak samych reżyserów, choć niektóre z nich często się powtarzają, a sami zainteresowani zmieniają je niekiedy zupełnie z filmu na film.

Dzięki filmowemu zestawieniu przygotowanemu przez Saresha Sudhakarana może zajrzeć za kulisy filmowych produkcji i dowiedzieć się w jakim celu i jakiego rodzaju szkieł podczas pracy nad jednymi z najbardziej znanych filmów wszech czasów używały takie osobistości jak Stanley Kubrick, Martin Scorcese, Steven Spierlberg, Akira Kurosawa, Quentin Tarantino czy David Fincher. Łącznie dowiemy się co nieco o pracy 19 światowej klasy reżyserów.

Pozycja obowiązkowa dla wszystkich filmujących, ale także temat do zastanowienia się dla osób pracujących nad cyklami fotograficznymi.

Więcej wnikliwych analizych i poradników Sudhakarana znajdziecie pod adresem wolfcrow.com oraz na jego kanale w serwisie Youtube.

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
5 powodów, dla których filmowiec powinien zastanowić się nad zakupem Canon EOS R5 Mark II
5 powodów, dla których filmowiec powinien zastanowić się nad zakupem Canon EOS R5 Mark II
Najnowszy Canon EOS R5 Mark II łączy w sobie możliwości wysokiej klasy aparatu i kamery filmowej. Dlaczego jest idealnym aparatem dla współczesnego hybrydowego twórcy? Oto pięć najważniejszych...
10
„Zostawcie to nam” - czyli o tym, jak Oppo chce zmieniać świat fotografii
„Zostawcie to nam” - czyli o tym, jak Oppo chce zmieniać świat fotografii
Największe targi fotografii artystycznej na świecie nie są raczej miejscem, gdzie spodziewalibyśmy się zobaczyć producenta smartfonów. Tymczasem globalnym partnerem tegorocznego Paris...
9
Kultowe GorillaPody zyskują na jakości. JOBY przenosi produkcję do Włoch
Kultowe GorillaPody zyskują na jakości. JOBY przenosi produkcję do Włoch
JOBY stawia na wyższy standardy jakości i przenosi część produkcji GorillaPodów do Włoch. To dobra okazja, by przypomnieć co znajdziemy dziś w ofercie cenionego producenta akcesoriów dla...
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)