Zobacz, jakich ogniskowych najchętniej używają kultowi reżyserowie

Autor: Maciej Luśtyk

22 Sierpień 2016
Artykuł na: 2-3 minuty

Sfotografowanie tej samej sceny teleobiektywem i szkłem szerokokątnym zupełnie inaczej oddaje jej charakter. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie wymagali budowania scenografii specjalnie pod ich ulubiona ogniskową. Zobaczcie, z jakich szkieł najchętniej korzystali podczas pracy nad kultowymi produkcjami.

Jaki obiektyw jest najlepszy i który najlepiej oddaje to, co widzi ludzkie oko? Zdania są podzielone, a każdy z nas ma chyba swoje “ulubione” ogniskowe, którymi najbardziej lubi komponować. Jedni preferują szkła szerokokątne, drudzy lepiej czują się z teleobiektywami, a jeszcze inni za najdoskonalsze uważają standardy pokroju 35 i 50 mm. Nic dziwnego, że swoje obiektywowe “fetysze” mają także ikony kina.

Ale ogniskowa obiektywu nie tylko odpowiada za to, ile będziemy w stanie zmieścić w kadrze i w jakim stopniu rozmyte będzie tło. To także jedno z najważniejszych narzędzi wpływających na ostateczny charakter sceny i odbiór postaci. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie, jak chociażby Alfred Hitchcock i David Cronenberg, cały film rejestrowali używając tylko jednej ogniskowej, wymagając by scenografie były zbudowane specjalnie pod “ich” obiektyw.

 

Z kolei w innych produkcjach użycie wielu szkieł pozwala oddzielić jedne sceny od innych i budować rytmiczną narrację. Preferencji jest tak dużo jak samych reżyserów, choć niektóre z nich często się powtarzają, a sami zainteresowani zmieniają je niekiedy zupełnie z filmu na film.

Dzięki filmowemu zestawieniu przygotowanemu przez Saresha Sudhakarana może zajrzeć za kulisy filmowych produkcji i dowiedzieć się w jakim celu i jakiego rodzaju szkieł podczas pracy nad jednymi z najbardziej znanych filmów wszech czasów używały takie osobistości jak Stanley Kubrick, Martin Scorcese, Steven Spierlberg, Akira Kurosawa, Quentin Tarantino czy David Fincher. Łącznie dowiemy się co nieco o pracy 19 światowej klasy reżyserów.

Pozycja obowiązkowa dla wszystkich filmujących, ale także temat do zastanowienia się dla osób pracujących nad cyklami fotograficznymi.

Więcej wnikliwych analizych i poradników Sudhakarana znajdziecie pod adresem wolfcrow.com oraz na jego kanale w serwisie Youtube.

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Obiektywy do fotografii ptaków - przegląd rynku (2025)
Obiektywy do fotografii ptaków - przegląd rynku (2025)
Fotografowanie ptaków to jedna z najtrudniejszych odsłon fotografii przyrodniczej. Także ze względu na trudność w doborze właściwego sprzętu. Aby ułatwić Wam to zadanie, stworzyliśmy...
13
Dlaczego warto wybierać karty pamięci renomowanych producentów? Oto techniczne kulisy, które dobrze znać.
Dlaczego warto wybierać karty pamięci renomowanych producentów? Oto techniczne kulisy, które...
Karty pamięci nie kojarzą nam się ze specjalnie wyrafinowaną technologią i skomplikowaną konstrukcją. Dlaczego więc niektóre nośniki są znacznie droższe, choć mają z pozoru „identyczne”...
8
Irix 150 mm f/2.8 Macro - obiektyw makro nie tylko na wiosenne łowy
Irix 150 mm f/2.8 Macro - obiektyw makro nie tylko na wiosenne łowy
Fotografia makro pozwala odkryć niezwykłe szczegóły otaczającego nas świata, ale wymaga odpowiedniego sprzętu, precyzji i cierpliwości. Poznaj sprawdzone wskazówki i dowiedz się, dlaczego Irix...
5
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)