Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Poznaliśmy wyniki konkursu Fotograficzna Publikacja Roku. Główną nagrodę otrzymuje „How to Look Natural in Photos" Beaty Barteckiej i Łukasza Rusznicy. Zobaczcie wszystkie nagrodzone książki.
Do 12. edycji reaktywowanego konkursu “Fotograficzna Publikacja Roku” - zgłoszono 56 publikacji. Jury w składzie: Agnieszka Sejud, Marta Przybyło, Bartłomiej Talaga, Piotr Piech, Michał Sita oraz Paweł Rubkiewicz - wyłoniło 18 publikacji, które znalazły się w finale i które zostaną zaprezentowane na wystawie podczas tegorocznego Fotofestiwalu.
Są wśród nich publikacje autorskie, osobiste, nierzadko podsumowujące wieloletnie projekty. Znalazły się również katalogi wystaw oraz nie będące stricte fotograficznymi publikacjami książki o fotografii, w których przeważa tekst, ale obraz jest nie mniej ważny.
Nagrodę główną: tytuł Fotograficznej Publikacji Roku 2022 i nagrodę imienia Krzyśka Makowskiego jury postanowiło przyznać publikacji Beaty Barteckiej i Łukasza Rusznicy: „How to Look Natural in Photo”
„Za odważne wkroczenie w nowy wymiar pracy nad trudnym i obarczonym archiwum, za skomponowanie własnej propozycji odczytania go i zaktualizowania. Za pracę fotoedycyjną, która sama w sobie stanowi tu gest artystyczny.” - uzasadnia swoją decyzję jury.
Oprócz nagrody głównej, jury przyznało także 9 wyróżnień. Oto one:
Za odważne podsumowanie dziesięcioletniej pracy nad nieobecną dotąd w szerszym obiegu osobistą, queerową opowieścią.
Za swoisty „traktat filozoficzny”, publikację wymagającą od widza wejścia w dialog z pracami abstrakcyjnymi.
Za pracę niezwykle osobistą i poetycką, za doświadczenie, które zmienia postrzeganie projektu dokumentalnego, za niezwykle starannie podążający za nastrojem projekt i wyjątkowe, jakościowe wykonanie.
Za kompleksowe i wielowymiarowe podejście do ważnych i aktualnych kwestii politycznych i społecznych, za ciągłe poszukiwania nowych form opowiadania i sekwencji w książce fotograficznej.
Za zebranie ogromnej ilości dowodów przemocy wobec zwierząt, za bezkompromisowy komentarz i przytłaczającą pracę-gest, książkę-oskarżenie, przez którą nie da się przebrnąć.
Za znakomite zwieńczenie wieloletniej pracy nad obserwacją i rozumieniem teatru, oraz za przełożenie tej wiedzy i obrazów w formę książki wciągającej widza w nowy/inny aspekt performatywności.
Za reakcję na aktualne wydarzenia i potrzebę zrozumienia ich oraz zatrzymania w formie książki zostającej dłużej niż publikacja w prasie.
Za kolejne i konsekwentne zaglądanie w archiwa wielkich historycznych twórców, które umożliwia widzom zagłębienie się w autorskie wizje i poznanie historii medium.
Za tytaniczną pracę nad archiwum, wyróżniamy ją jako książkę o fotografii, która umożliwia wgląd w archiwum, zwrócenie uwagi na mechanizmy i opracowanie historyczne.
Równolegle do konkursu na Fotograficzną Publikację Roku po raz pierwszy organizowany był także konkurs na najlepszą makietę, oceniający prace będące jeszcze w fazie tworzenia.
Były to projekty bardzo różnorodne, niektóre gotowe, niektóre zaś jeszcze na wstępnym etapie zamykania. Jury postanowiło wyłonić 7 projektów do finału konkursu. Wszystkie, które znalazły się w finale makiety byłyby w przekonaniu jury - interesującymi publikacjami. Wymagają niekiedy jedynie przemyślenia formy publikacji, doboru papieru i oprawy, czasem pracy z fotoedycją.
Nagrodę główną otrzymuje makieta książki “e.” Katarzyny Heczko Bodory - za wyjątkową narrację, świetnie dobrane i minimalistyczne środki, za to wreszcie, że wszyscy jurorzy od razu chcieliby widzieć tę publikację wydaną i móc zatopić się w jej lekturze.
Katarzyna Heczko Bedora, z projektu "e."
„Wierzymy, że ta nowo powstała edycja konkursu FPR dostarczy pozytywnego feedbacku (ale również krytycznej oceny) a także umożliwi wyróżnionym autorom dalszą pracę, która zakończy się publikacją ich książek.” - komentują jurorzy.
Jury postanowiło także wyróżnić dwie inne makiety: Joanny Szproch “Alltagsfantasie” oraz Barta Krężołka “Cisza zostanie po rajskich ogrodach” - za projekty przemyślane, spójne, za wyczucie formy książkowej i odpowiedni dobór środków.
Joanna Szproch, z projektu “Alltagsfantasie”
Bart Krężołek, “Cisza zostanie po rajskich ogrodach”
Więcej informacji znajdziecie na stronie fotopublikacja.pl.