Wydarzenia
Zakupy w Sony – teraz w promocji Cashback
Podczas inauguracji łódzkiego Fotofestiwalu ogłoszono wyniki podwójnej edycji konkursu nagradzającego najciekawsze książki fotograficzne. Publikujemy listę laureatów oraz uzasadnienie jury.
Do podwójnej edycji konkursu im. Krzyśka Makowskiego zgłoszono łącznie ponad 100 publikacji. Nagrody i wyróżnienia przyznało Jury w składzie:
Główną nagrodę za rok 2020 otrzymały Ex aequo dwie publikacje. „Obydwie znakomite, pełne, wielowarstwowe, w których zdjęcia i projekt są nierozerwalnie połączone. Obie niepozorne, unikające gestów nad wyraz i skromne. Decyzja, którą z nich wybrać, okazała się niemożliwa” - czytamy w uzasadnieniu.
Uzasadnienie Jury: Za kompletną artystyczną wypowiedź, za całokształt i wszystkie własne decyzje. Za uniwersalność narracji jednoosobowej i projekt osobisty, to w pełni autorska selfpublishingowa książka.
Od Autorki: „Zrosty" to intymny esej o relacjach, pamięci i macierzyństwie złożony ze zdjęć i rysunków z różnych lat z archiwum autorki. To rodzaj wizualnego pamiętnika, w którym chronologia jest zaburzona, a obrazy składają się ze sobą w wanitatywną, melancholijną opowieść kreśloną z kobiecej perspektywy.
Uzasadnienie Jury: Za ogromną merytoryczną pracę, nieprawdopodobnie szeroki research zamknięty w tak niepozornej publikacji. Za spójność merytoryczną, zdjęciową i projektową, za uniwersalność historii która, jak się dowiadujemy, jest ciągle aktualna
Od autorów: Książka jest analizą współczesnego kontekstu zabytku architektury - sieci 250 km tuneli, używanych przez partyzantów w czasie wojny wietnamskiej. Jest opowieścią o procesie ich rekonstrukcji i legendach narastających wokół tej niewidzialnej budowli.
„Tropicale”, Łukasz Gniadek i Krystyna Jędrzejewska-Szmek - Za interesujące zestawienie wielu warstw, unikalną pracę z archiwami, za wymuszenie na widzu specjalnej aktywności
„Wyjedź Zostań”, Rafał Siderski - Za udane połączenie archiwów z fotografią współczesną, za podjęcie tematu przemieszczenia pamięci i pracy z formą, jaką jest album rodzinny – dla Rafała Siderskiego „Wyjedź Zostań”
„Chwasty”, Joanna Szpak-Ostachowska - Za niezwykle malarskie podjęcie wątku wykluczenia, za publikację o znakomitej jakości i przy tym, nie bójmy się tego określenia – piękną
„Mechanizm”, Mariusz Forecki - Za złożoną, ogromną i wymagającą pracę z własnymi archiwami, za zbudowanie opowieści o Polsce współczesnej z historycznej perspektywy dla Mariusza Foreckiego „Mechanizm”
Uzasadnienie jury: Za bezkompromisowość i odwagę. To wyjątkowa, unikalna publikacja, która wyłamuje wszystkie reguły i zasady, przedstawia współczesny obraz Polski w sposób śmiały a prace w niej zawarte adekwatnie grają z całością projektu,
Od autorki: HOAX to odbicie współczesnej Polski. Niektórzy mówią, że w krzywym zwierciadle, ale ja bym nie była tego taka pewna, choć świat zewnętrzny rzeczywiście odbija się w wygiętych, błyszczących stronach. To taka książka nie-książka, niczym niezszyta, rozpada się jak Polska.
„List do chłopca z latarką”, Grzegorz Dembiński - za intymną i skromną pracę o niezwykle silnym ładunku emocjonalnym, za delikatność i ciekawość, za pracę niezwykle osobistą, która wnosi nową jakość w opowiadaniu o ojcostwie i relacjach rodzinnych
„Komcha”, Dominika Sadowska - za wyjście daleko poza przyjęte formuły i skojarzenia, jakie budzi książka fotograficzna, za integralność i spójność tematu, formy, pogranicza mediów, za pracę, którą na dobrą sprawę ogromnie trudno zaszufladkować, za odważne odsłonięcie nieoczywistych aspektów macierzyństwa.
„PLAINTEXT”, Marta Bogdańska - za interesujące, syntetyczne połączenie projektu długoterminowego, dokumentalnego z osobistym dla Marty Bogdańskiej „PLAINTEXT”
„NIWA FOTO ARCH.”, Paweł Grześ - za solidną pracę nad archiwami, za skrupulatność i ciekawą, adekwatną edycję wielowątkowego archiwum
„Rewizje / How to Rejuvenate an Eagle”, Dyba Lach i Adam Lach - za znakomite połączenie dokumentalnego obrazu współczesnej Polski z nowoczesnym, a ciągle symbolicznym i spójnym projektem
„#stayathome_zin”, Krzysiek Orłowski - za niezwykle aktualny, spójny i wielowątkowy i wieloosobowy projekt, za adekwatną formę zina, za błyskwiczną i bardzo twórczą reakcję na sytuację pandemii dla redaktora i projektanta, pomysłodawcy „#stayathome_zin” Krzyśka Orłowskiego i wszystkich obecnych w niej autorów.