Wydarzenia
Zakupy w Sony – teraz w promocji Cashback
Jury FPR wybrało najlepsze polskie photobooki łączonej, podwójnej edycji konkursu. Prezentujemy szortlistę książek zakwalifikowanych do finałowej rozgrywki.
Oceniane były zarówno książki stricte fotograficzne, jak i publikacje, w których fotografia zajmuje centralne miejsce - albumy, katalogi, książki teoretyczne i podręczniki oraz limitowane wydawnictwa self-publishingowe i ziny.
Spośród niemal 100 zgłoszonych książek do finału zakwalifikowano ostatecznie 29 pozycji. Ze względu na podwójny charakter tej edycji przyznane zostaną dwa pierwsze miejsca oraz wyróżnienia jury. Zwycięzców poznamy 10 czerwca podczas Łódzkiego Fotofestiwalu.
W podróż po Kazachstanie i Kirgistanie wyruszyłem bez konkretnego celu podróży, bez zaznaczonych punktów na mapie, bez zaaranżowanego zakwaterowania. Celem było spędzenie tych kilku miesięcy za kierownicą, spełnienie dziecięcego marzenia o byciu w trasie przez nieznane.
REWIZJE to publikacja zamykająca ponad 3,5 letnią podróż przez Polskę duetu Dyby i Adama Lachów, pełną spotkań, rozmów, poszukiwania odpowiedzi na pytanie co kształtuje tożsamość narodową w XXI wieku.
„portretprowincji.pl” to dokumentalna, wielopłaszczyznowa opowieść o życiu w małomiasteczkowej Polsce. Materiały zbieraliśmy w miejscowościach nie większych niż 30 tys. mieszkańców. Zdjęcia powstawały w 421 małych miastach, wsiach, przysiółkach, w latach 2011-2017.
„List" to opowieść, w której główną rolę kreuje syn fotografa, niepełnosprawny, 9-letni (w trakcie zdjęć) syn Jan. Zdjęcia powstawały ponad rok (2017/2018) podczas wakacji, wspólnych wycieczek, w domu, w drodze do szkoły. Dokumentalne fotografie i tekst złożone są w fikcyjną, poetycką nowelę.
To opowieść o ludziach żyjących blisko natury, o społecznościach i plemionach kultywujących dawne rytuały ku czci swoich przodków. Esej o miejscu człowieka w naturze, o jego namiętnościach, pragnieniach, sposobach komunikacji i odpuszczaniu emocji. Notatki o interpretacji dotyku i kilku emocji.
„Album” jest reprodukcją unikatowego albumu fotograficznego Tomasza Machcińskiego - stworzonego domowymi sposobami na przestrzeni kilku dekad wizualnego eseju, zawierającego 407 autoportretów z lat 1966-2006. Części fotograficznej towarzyszą współczesne teksty krytyczne Agaty Pyzik i Anke Kempkes.
PLAINTEXT to projekt podsumowujący moje ośmioletnie życie w Libanie. Łączy fotografie i wiadomości WhatsApp, próbując z pozycji artystki-szpiega odnieść się do kontruowania narracji w krajach postkonflktowych, geografii politycznej, doświadczenia propagandy i tworzenia dyskursu strachu i zagrożenia
W „Figlach-miglach" Anna M. Stankiewicz zebrała fotografie swego ojca Mirosława Stankiewicza z lat 60. XX w. Ich bohaterami są dzieci i młodzież. Narrację wizualną uzupełniają dziecięce wyliczanki. Książka zawiera także wstęp autorki, tekst krytyczny, biogram i wykaz zdjęć.
#stayathome_zin to zbiorowa publikacja, która powstała z potrzeby chwili na, jako reakcja na epidemię koronawirusa. Zorganizowałem w internecie szybką zbiórkę zdjęć, projktów fotograficznych powstałych podczas kwarantanny (marzec-kwiecień 2020) 19 autorek/ów
Obrazy są notatkami tymczasowych stanów rzeczywistości, do których dostęp mam poprzez obcowanie z małym człowiekiem. Opcjonalność i prowizoryczność uległy translacji na sposób edycji obrazów. Fotografie zostały wykonane w okresie od marca do lipca 2020. Opuściliśmy wówczas miasto i pracownię.
HOAX to odbicie współczesnej Polski. Niektórzy mówią, że w krzywym zwierciadle, ale ja bym nie była tego taka pewna, choć świat zewnętrzny rzeczywiście odbija się w wygiętych, błyszczących stronach. To taka książka nie-książka, niczym niezszyta, rozpada się jak Polska.
Książka powstała z wybranych fotografii z archiwum fotograficznego białoruskiego tygodnika NIWA wydawanego nieprzerwanie w Białymstoku od 1965 roku. Wydawnictwo zawiera trzy teksty autorskie oraz wkładkę kopii rozkładówki pierwszego numeru tygodnika.
Katalog jest próbą przywrócenia ludzkiej pamięci fotograficznego obrazu wojny 1919–1921. Obok zdjęć oficjalnych pokazuje relacje prywatne, przeznaczone dla bliskich, często niepozowane; oddają codzienny klimat wojny, operując poetyką, którą dziś świadomie posługuje się nowoczesna fotografia.
Album prezentuje 300 ikonicznych kadrów z powstańczej Warszawy jednego z najwybitniejszych fotoreporterów, Eugeniusza Lokajskiego „Broka”. Zdjęcia zapadają w pamięć dzięki niezwykłej sile wyrazu, a subtelna szata graficzna podkreśla urok „fotografii z duszą”. Druk z separacją barwną zdjęć do tritonu.
Margines Błędu to esej wizualny będący zapisem rocznego procesu twórczego. To rodzaj dziennika, dokumentacja ćwiczeń z niedoskonałości. Za pomocą obrazu artystka pokazuje napięcie jakie rodzi się w momencie mierzenia się z błędem, anomalią. Margines błędu jest formą schronienia.
Założeniem publikacji "Do wnętrza" jest przybliżenie i popularyzacja dokumentalnej twórczości Marka Piaseckiego, choć autor "Murów i muraliów" zdecydowanie przekracza granice „dokumentalności”, a jego prace wymykają się łatwym stylistycznym klasyfikacjom.
Książka prezentuje wycinek olbrzymiej kolekcji rycin Flore Tropicale zebranej w czasach kolonialnych. Wychodząc od konwencji klasycznego albumu botanicznego w kolejnych warstwach ujawnia dalsze niuanse złożonych relacji między Europą i Orientem przy czym część treści pozostaje dla widza niedostępna.
Album fotograficzny zawiera ponad 100 zdjęć, które z archiwów NASA wybrała kuratorka wystawy i autorka albumu Joanna Kinowska. Zdjęcia, w większości wykonane przez astronautów pokazują Księżyc i drogę w jego kierunku. Uzupełnieniem tej „podróży" są fragmenty wspomnień z przygotowań i pierwszych amerykańskich misji eksploracji kosmosu.
Intymny portret młodych Polaków uzupełniony o ich osobiste wypowiedzi dotyczące stosunku do ojczyzny, potrzeby tolerancji, definiowania wolności i nastawienia, z jakim patrzą w przyszłość. Książka powstała w ramach Kolekcji Wrzesińskiej.
„Mechanizm” to fotograficzna opowieść, dzięki której nie tylko możemy zobaczyć, ale także postarać się zrozumieć i docenić jak zmienił się nasz kraj w latach 1989-2019.
Książka jest analizą współczesnego kontekstu zabytku architektury - sieci 250 km tuneli, używanych przez partyzantów w czasie wojny wietnamskiej. Jest opowieścią o procesie ich rekonstrukcji i legendach narastających wokół tej niewidzialnej budowli.
„W Ukrainie” to opowieść o zwykłych ludziach z różnych części kraju, którzy musieli nagle zmierzyć się ze znacznie bardziej skomplikowaną codziennością. Poznajemy losy konkretnych osób, patrzymy na życie w Kijowie i w Donbasie, ale także w najzwyklejszych miastach i wsiach.
Rafał Siderski przy pomocy archiwalnych fotografii oraz rozmów z najbliższymi podejmuje próbę poznania ojca, który zginał w wypadku, kiedy autor był dzieckiem. W intymnym monologu z czytelnikiem zadaje pytania uniwersalne - o stracie, pamięci i tęsknocie.
Poszukuję obrazów budzących skojarzenia, niejednoznacznych, angażujących wyobraźnię, tajemniczych. Fotografuję sytuacje i miejsca, w których odbija się pęknięcie świata, fatalny błąd, dojście do granic możliwości i absurdu. Przyglądam się światu, który przygląda się mnie.
Ziemią niczyją jest obszar leżący pomiędzy pozycjami stron konfliktu, to teren niekontrolowany, teren potencjalnej konfrontacji, obszar pozornie pozbawiony właściwości, przestrzeń do zawłaszczenia, zatem pełna potencjalnych napięć, pozornie amorficzny obszar przejścia.
Zrealizowałem książke fotograficzną w momencie, kiedy zrozumiałem, że album może stać się medium taktowizualnym. Dla mnie Vulnerable opowiada o dotyku i o relacji nas samych z ciałem i kostiumem. Jako bohaterów wybrałem ludzi, którzy w świecie fetyszu i lateksowego kostiumu poszukują tych wartości.
Podejmując kontemplacyjną wędrówkę po klasztorze Benedyktynów, opowiadam o specyfice życia na granicy dwóch światów: codzienności i duchowości.
„Chwasty” to opowieść z obrzeża ogrodniczego świata. To próba nawiązania kontaktu. „Chwasty właściwie nie istnieją. Każda roślina odgrywa w przyrodzie ważną rolę. (...) Natomiast określenie chwast to egoistyczna ocena wartości rośliny z punktu widzenia człowieka.” Marie-Luise Kreuter
„Resonance” opowiada historię starszego mężczyzny pogrążonego w samotności i żywych fantazjach. Badam jego umysł poprzez ukazanie jego wielu warstw, oddając sztuczki, które płata mu głowa, przebłyski jego wspomnień, momenty zagmatwania rzeczywistości i snów, a wreszcie, jak jego pamięć zanika.
„Zrosty" to intymny esej o relacjach, pamięci i macierzyństwie złożony ze zdjęć i rysunków z różnych lat z archiwum autorki. To rodzaj wizualnego pamiętnika, w którym chronologia jest zaburzona, a obrazy składają się ze sobą w wanitatywną, melancholijną opowieść kreśloną z kobiecej perspektywy.