Czy format FLIF stanie się nowym standardem bezstratnego zapisu zdjęć?

Autor: Maciej Luśtyk

5 Październik 2015
Artykuł na: 2-3 minuty
Co pewien czas pojawiają się kolejne formaty zapisu plików graficznych, które starają się zawojować rynek. Żadnemu jednak nie udało się do tej pory wygrać z powszechnością JPEG-a. Czy ten stan rzeczy ma szansę odmienić bezstratny format FLIF?

Formaty oferujące lepsze algorytmy kompresji od popularnego formatu JPEG nie są niczym nowym. Wystarczy chociażby przypomnieć zaprezentowany pod koniec zeszłego roku format BPG lub Windows Media Photo, który próbował zdetronizować JPEG-a w 2006 roku. Żaden z nich nie udało się jednak zaszkodzić jego pozycji - głównie z powodu trudności w spopularyzowaniu nowych systemów zapisu. Wymaga to bowiem wprowadzenia wsparcia dla nowego formatu przez producentów wszelkiej maści oprogramowania. JPEG okazuje się jednak ciągle być na tyle efektywnym, że mało kto zawraca sobie głowę alternatywnymi formatami, choćby nawet były nieco lepsze.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Sytuacja wygląda nieco inaczej gdy zależy nam na zapisaniu obrazu bez straty na jego jakości. Zwykle korzystamy wtedy z formatów PNG lub bezstratnego JPEG-a 2000. Najnowszą konkurencją w tym segmencie jest FLIF (Free Lossless Image Format), który oferuje około 35% mniejsze pliki niż w przypadku korzystania z wymienionych wyżej formatów. Nowy format operuje w 16-bitowej głębi koloru, w palecie RGB, RGBA i skali szarości. Najmocniejszą stroną nowego sposobu zapisu ma być jednak jego uniwersalność. Obecnie używane formaty sprawdzają się dobrze w przypadku konkretnych rodzajów plików graficznych. FLIF ma radzić sobie równie dobrze z każdym typem obrazów, od zdjęć po grafikę.

Czy format FLIF odnajdzie swoje miejsce na rynku? Jeśli okaże się równie uniwersalny jak zwykły JPEG, jest na to szansa. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że użytkownicy od lat z powodzeniem radzą sobie bez niego, pewnie pozostanie w niszy, tak jak większość wprowadzanych ostatnimi czasy formatów. Pozostaje też kwestia prędkości zapisu i odczytu plików. Na oficjalnej stronie czytamy, że nie jest ona najszybsza. Nad formatem FLIF wciąż jednak trwają pracę. Być może wersja ostateczna okaże się na tyle atrakcyjna, że zainteresuje producentów oprogramowania.

Więcej informacji o formacie FLIF znajdziecie na stronie flif.info

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Software
Final Cut Pro 11 - magnetyczne maski, inteligentny tracking, automatyczne transkrypcje i usprawniony workflow. Apple na dobre bierze się za flagowy edytor wideo
Final Cut Pro 11 - magnetyczne maski, inteligentny tracking, automatyczne transkrypcje i...
Po 13 latach Apple prezentuje w końcu kolejną wersje programu do edycji wideo Final Cut Pro. Nowa odsłona nie wprowadza rewolucji, ale wreszcie otrzymuje funkcje, dzięki którym może...
4
Nowości AI w Adobe Photoshop, Lightroom i Premiere - rewolucja w pracy kreatywnej nabiera rozpędu
Nowości AI w Adobe Photoshop, Lightroom i Premiere - rewolucja w pracy kreatywnej nabiera rozpędu
Podczas konferencji Adobe Max producent oprogramowania przedstawił i zapowiedział szereg nowych funkcji opartych o AI, które jeszcze bardziej ułatwią pracę w programach graficznych....
29
Adobe Content Authenticity - producent przygotowuje aplikację webową do przypisywania i podglądu certyfikatów autentyczności
Adobe Content Authenticity - producent przygotowuje aplikację webową do przypisywania i podglądu...
W ramach rozwoju inicjatywy CAI / C2PA Adobe wprowadza platformę, która ułatwić ma przypisywanie i podgląd specjalnych metadanych poświadczających oryginalność cyfrowych plików.
6
Powiązane artykuły