Sony zawiesza produkcję aparatów A7C i A6600 i wycofuje modele A7 II oraz A6100. Czego spodziewać się po kolejnych premierach?

Autor: Maciej Luśtyk

27 Grudzień 2021
Artykuł na: 6-9 minut

Wskazując problemy z dostępnością podzespołów, Sony wstrzymuje produkcję kolejnych modeli i potwierdza informacje o wycofaniu tych, których produkcja została wstrzymana jesienią. Czyżby producent szykował nowe otwarcie w średnim segmencie?

Tuż przed świętami Sony oficjalnie poinformowało o wstrzymaniu produkcji modeli Sony A7C i A6600 oraz potwierdziło definitywne wycofanie aparatów Sony A7 II i A6100. W nocie prasowej producent powołuje się na problemy z dostępnością układów scalonych. Biorąc pod uwagę obecną sytuację, jest to jak najbardziej prawdopodobne, jednak może to być także doskonały pretekst do tego, żeby zrobić roszadę w ofercie. Tym bardziej, że informacja dotyczy kluczowych z wielu względów modeli.

Utrzymywany przez 7 lat w ofercie Sony A7 II przez lata stał się najtańszą pełną klatką na rynku i dla wielu był pierwszym aparatem pełnoklatkowym, co zapewniało przypływ nowych użytkowników systemowi E. Sony A6100 (a wcześniej Sony A6000) był z kolei najtańszą propozycją w ofercie segmentu APS-C. Wstrzymując (na czas nieokreślony) produkcję modelu A7C i A6600 producent pozbawia się dodatkowo kompaktowej pełnej klatki a także najbardziej zaawansowanego korpusu APS-C.

W średnim segmencie Sony od dłuższego czasu panuje tłok. Uporządkowanie oferty wyjdzie na dobre producentowi i użytkownikom 

Biorąc pod uwagę rosnącą z miesiąca na miesiąc konkurencję może więc wydawać się, że Sony utraci sporą część konkurencyjnych produktów ze średniego segmentu. Być może to jednak wstęp do nowego otwarcia producenta w ofercie kierowanej do amatorów i hobbystów. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób Sony zamierza różnicować propozycje we wspomnianych segmentach, w których aparatów było aż zanadto.

Przeczytaj także:
Sony ZV-E10 - pierwsze wrażenia i filmy przykładowe

Sony pokazało pierwszy aparat APS-C stworzony specjalnie z myślą o vlogerach. Sprawdzamy czy to rzeczywiście konstrukcja na miarę współczesnego youtubera. [Czytaj więcej]
Sony A7C - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe

2020 to bez wątpienia rok „amatorskich” bezlusterkowych pełnych klatek. Jak z tym zadaniem poradziło sobie Sony? Aparat mieliśmy możliwość sprawdzić jeszcze przed premierą. [Czytaj więcej]
Sony A7 II - test aparatu

Sony A7 II to druga generacja pełnoklatkowych bezlusterkowców. W najnowszym modelu wprowadzono kilka istotnych zmian, jednak czy wystarczą one aby w pełni zastąpić poprzednika oraz konkurować z aparatami innych producentów? Sprawdźmy jak Sony A7 II poradził sobie w naszym teście. [Czytaj więcej]

Wycofanie serii A6100 wydaje się zrozumiałe - po premierze nakierowanego na filmujących modelu ZV-E10, droższy, wyposażony w wizjer elektroniczny, ale pod wieloma względami gorszy aparat przestaje mieć rację bytu. Miejsce modelu A7 II zajmie najprawdopodobniej Sony A7 III, który w nadchodzących miesiącach zapewne sporo potanieje i stanie się konkurencją dla typowo budżetowych pełnych klatek konkurencji, których Sony w swojej ofercie nie posiada.

Jeśli zaś chodzi o serie A7C i A6600 możemy spodziewać się, że przerwa w dostępności potrwa na tyle długo, iż bardziej opłacalne dla producenta będzie pokazanie ich następców. Tym bardziej, że taniejący A7 III na pewno znacznie ograniczyłby potencjał sprzedażowy kompaktowej pełnej klatki A7C, której największym problemem od początku jest właśnie dość wygórowana cena.

Czy zobaczymy flagowy korpus APS-C i kompaktową wersję Sony A7 IV?

Jeśli nasze przypuszczenia okażą się trafne, w nadchodzącym roku możemy spodziewać się nowego generacji kompaktowego korpusu, który bazował będzie na podzespołach pokazanego niedawno modelu A7 IV, a także wydajnego, bardziej rozbudowanego pod względem ergonomii korpusu APS-C, o którym w przypadku systemu Sony E plotkuje się już od dobrych kilku lat. Ruch ten pozwoliłby producentowi zarówno utrzymać konkurencyjność w drożejącym pełnoklatkowym segmencie semi-pro, jak i przygotować stosowną odpowiedź na nadchodzące flagowce konkurencji z matrycami APS-C (Fujifilm X-H2) i Mikro Cztery Trzecie (Panasonic Lumix GH6). Wszystko to dobrze zgrałoby się także z naszymi przypuszczeniami odnoście tego, że przy mocno nasyconej ofercie korpusów pełnoklatkowych, w najbliższym czasie producenci skupią się prawdopodobnie głównie na rywalizacji w średnim segmencie.

Przeczytaj także:
Nikon Z9, Canon EOS R3 i Sony A1, czyli rynkowy status quo i widmo nadciągającej stagnacji w pełnej klatce

Systemy bezlusterkowe wreszcie w pełni dojrzały. Czy oznacza to powrót do technologicznej stagnacji, którą pamiętamy sprzed kilku lat? [Czytaj więcej]

Biorąc pod uwagę, że na początku grudnia Sony zawiesiło również produkcję wspomnianego w tekście modelu ZV-E10, może też okazać się, że producent zamierza zupełnie przetasować ofertę APS-C lub nawet ją porzucić, jednak z uwagi na na młody wiek korpusu i fakt, że w przypadku Sony otwiera on system na początkujących twórców wideo, o których walczy dziś każdy producent aparatów, wydaje się to raczej mało prawdopodobne.

Podsumowując, jeśli interesuje Was system Sony i szukacie ciekawego aparatu w cenie do 10 tys. złotych, najbliższy rok może przynieść kilka bardzo ciekawych niespodzianek.

Więcej informacji znajdziecie na stronie sony.jp.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
SWPA 2025 - Susan Meiselas z nagrodą za wybitny wkład w fotografię
SWPA 2025 - Susan Meiselas z nagrodą za wybitny wkład w fotografię
Jury nadchodzącej edycji Sony World Photography Award zadecydowało o przyznaniu corocznej nagrody honorowej za wybitny wkład w fotografię. Tym razem otrzymuję ją Susan Meiselas, której...
9
"Bezpieczniejsze polskie niebo" - nowe przepisy dla dronów
"Bezpieczniejsze polskie niebo" - nowe przepisy dla dronów
Projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze został przyjęty przez Radę Ministrów. Polskie przepisy dotyczące dronów będą teraz dostosowane do unijnych - wprowadzają nowy podział operacji i...
1
Nowy dystrybutor FOMEI – Rudy Lis przejmuje oficjalną dystrybucję w Polsce
Nowy dystrybutor FOMEI – Rudy Lis przejmuje oficjalną dystrybucję w Polsce
Marka FOMEI zmienia dystrybutora. Popularny sprzęt oświetleniowy dla fotografów i filmujących oraz rozwiązania do druku przejmuje w Polsce firma Rudy Lis.
1
Powiązane artykuły